Page 116 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116

114  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Listopad



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
                                                                             do podstawy programowej
            dnia                    y  prezentacja mapy Polski        f   słucha z uwagą przekazu N. (III 8)
               ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI  y  „Jestem Polakiem, bo...” – swobodne wypo-  f   wie, jak wygląda mapa Polski (IV 10)
                                                                          zadaje pytania (IV 2)
                                      nauka wiersza Władysława Bełzy Katechizm
                                    y
                                                                      f
                                      polskiego dziecka
                                                                          słucha recytacji wiersza (III 8; IV 3)
                                                                      f
                                                                          recytuje wiersz (IV 5)
                                      wiedzi dzieci
                                                                      f
                                      praca plastyczna „Orzeł – nasze godło”
                                                                          zna swoją narodowość (III 2; IV 10)
                                    y
                                                                      f
                                                                          bierze udział we wspólnej zabawie (I 5; III 5)
                                      prezentacja flagi narodowej
                                    y
                                                                      f
                                      zabawa „Znajdź drugą połowę”
                                                                          wypowiada się w różnych formach plastycznych
                                                                      f
                                    y
                                      zabawa ruchowa „Na czerwony, na biały” –
                                                                        (IV 8)
                                    y
                                      ćwiczenie reakcji na dźwięk
                                                                          wyraża swoją ekspresję w tańcu (II 4, 11; IV 1, 7)
                                                                      f
               Poniedziałek   Zajęcia w ogrodzie  y  praca plastyczna – wykonanie flagi  f   ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
                                      listopadowa parada – marsz z flagami po sali
                                    y
                                      zabawa ruchowa „Rybki w akwarium”
                                    y
                  I 2, 5; II 4, 11; III 5;
                                      t
                                      aniec swobodny w rytmie odgłosów przy-
                                    y
                  IV 1, 7, 18
                                      rody
                  Aktywność poranna   y  ćwiczenie percepcji słuchowej i reakcji na   f   reaguje na zmianę dźwięku (IV 1, 7)9
                  i popołudniowa      dźwięk                          f   zauważa, co jest na obrazku (IV 5, 12)
                  I 5, 7; III 5, 7; IV 1, 5,   y  zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Co to   f   współdziała zgodnie w grupie (III 5, 7)
                   7, 12              za obrazek?”                    f   rozwija sprawność palców rąk (I 7)
                                    y  ćwiczenia poranne – Zestaw X   f   uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gim-
                                                                        nastycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
                                      zabawa integrująca „Spotkanie pleców”
               JAK POWSTAJE CIEŃ?  Zajęcia główne  y  ćwiczenie rozwijające małą motorykę    f   odpowiada na pytania, mówi płynnie (IV 2)
                                    y
                                      zabawa w parach „Jestem taki jak ty”
                                                                          słucha z uwagą wiersza (III 8; IV 3)
                                    y
                                                                      f
                                                                          przewiduje, jakie będą skutki czynności mani-
                                      „Kuleczki”
                                                                      f
                                                                        pulacyjnych na przedmiotach (IV 5, 12)
                                      przygotowanie sali do zajęć
                                    y
                                                                          stara się łączyć przyczynę ze skutkiem (IV 5)
                                                                      f
                  I 5, 8; III 8; IV 2, 3, 5,
                                      r
                                      ecytacja wiersza Nocny spacer
                                    y
                                      omówienie treści wiersza
                  12, 18, 19
                                    y
                                                                          tworzy cień na ścianie (IV 18, 19)
                                                                      f
                                    y  wykonanie doświadczenia „Jak powstaje cień?”  f   wie, jak powstaje cień (IV 18, 19)
                                                                          dopasowuje obiekt do jego cienia (IV 12)
               Wtorek               y  zabawa w cienie                f   ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
                                                                      f
                                      zabawa pantomimiczna „Jesteś moim cieniem”
                                    y
                                    y  wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2,
                                      s. 62) – dopasowywanie cieni do obiektów
                                    y  ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawy ruchowe: rzutna „Kasztanowe kulki”,
                  I 2, 5; III 5; IV 18  z mocowaniem „Przeciąganie skakanki”
                  Aktywność poranna   y  zabawa integrująca „Jesteśmy przyjaciółmi”  f   odczuwa przynależność do grupy rówieśniczej
                                                                        (III 2)
                  i popołudniowa    y  zabawa relaksacyjna „Odgłosy przyrody”  f   potrafi wyciszyć się przy muzyce relaksacyjnej
                                      ćwiczenia poranne – Zestaw X
                  I 5; III 5, 7; IV 7, 13, 19
               DLACZEGO PIÓRKO SPADA WOLNIEJ?  Zajęcia główne  y  zabawa ruchowa „Zapatrzona foczka”  f   wskazuje przedmioty, które w wodzie toną, i te,
                                    y
                                                                        (III 7; IV 7)
                                      zabawa ruchowa „Do góry i na dół”
                                    y
                                      „Co wypływa?” – eksperymenty z wodą:
                                                                          ocenia ciężkość przedmiotów (IV 13)
                                    y
                                                                      f
                                      obserwowanie substancji w wodzie
                                                                        które utrzymają się na powierzchni (IV 13, 19)
                                                                          określa cechy przedmiotów (IV 12)
                                                                      f
                                      określanie cech przedmiotów
                                    y
                                                                          obserwuje i  przeprowadza doświadczenia
                                                                      f
                                      doświadczenia: „Porównujemy szybkość
                  I 5, 8; IV 12, 13, 19
                                    y
                                                                        (IV 13, 19)
                                      spadania”, „Co pływa, a co tonie?”
                                                                          uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gim-
                                                                      f
                                      ćwiczenie oddechowe „Falujące piórko”
                                    y
                                                                        nastycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
                                      wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 3, s. 63)
                                    y
                                                                          ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5;
                                                                      f
                                      – przeprowadzanie eksperymentów i wy-
                                                                        IV 18)
                                      ciąganie wniosków z wyników
               Środa   Zajęcia w ogrodzie  y  ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X  f   rysuje kredą (I 7, 9; IV 8)
                                       „Mapa naszego przedszkola” – rysowanie
                                    y
                                      kredą po chodniku
                  I 2, 5, 7, 9; III 5;
                  IV 8, 18          y  ćwiczenie rozwijające równowagę „Wędru-
                                      jące liście”
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121