Page 116 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116
114 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Listopad
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
do podstawy programowej
dnia y prezentacja mapy Polski f słucha z uwagą przekazu N. (III 8)
ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI y „Jestem Polakiem, bo...” – swobodne wypo- f wie, jak wygląda mapa Polski (IV 10)
zadaje pytania (IV 2)
nauka wiersza Władysława Bełzy Katechizm
y
f
polskiego dziecka
słucha recytacji wiersza (III 8; IV 3)
f
recytuje wiersz (IV 5)
wiedzi dzieci
f
praca plastyczna „Orzeł – nasze godło”
zna swoją narodowość (III 2; IV 10)
y
f
bierze udział we wspólnej zabawie (I 5; III 5)
prezentacja flagi narodowej
y
f
zabawa „Znajdź drugą połowę”
wypowiada się w różnych formach plastycznych
f
y
zabawa ruchowa „Na czerwony, na biały” –
(IV 8)
y
ćwiczenie reakcji na dźwięk
wyraża swoją ekspresję w tańcu (II 4, 11; IV 1, 7)
f
Poniedziałek Zajęcia w ogrodzie y praca plastyczna – wykonanie flagi f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
listopadowa parada – marsz z flagami po sali
y
zabawa ruchowa „Rybki w akwarium”
y
I 2, 5; II 4, 11; III 5;
t
aniec swobodny w rytmie odgłosów przy-
y
IV 1, 7, 18
rody
Aktywność poranna y ćwiczenie percepcji słuchowej i reakcji na f reaguje na zmianę dźwięku (IV 1, 7)9
i popołudniowa dźwięk f zauważa, co jest na obrazku (IV 5, 12)
I 5, 7; III 5, 7; IV 1, 5, y zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Co to f współdziała zgodnie w grupie (III 5, 7)
7, 12 za obrazek?” f rozwija sprawność palców rąk (I 7)
y ćwiczenia poranne – Zestaw X f uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gim-
nastycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
zabawa integrująca „Spotkanie pleców”
JAK POWSTAJE CIEŃ? Zajęcia główne y ćwiczenie rozwijające małą motorykę f odpowiada na pytania, mówi płynnie (IV 2)
y
zabawa w parach „Jestem taki jak ty”
słucha z uwagą wiersza (III 8; IV 3)
y
f
przewiduje, jakie będą skutki czynności mani-
„Kuleczki”
f
pulacyjnych na przedmiotach (IV 5, 12)
przygotowanie sali do zajęć
y
stara się łączyć przyczynę ze skutkiem (IV 5)
f
I 5, 8; III 8; IV 2, 3, 5,
r
ecytacja wiersza Nocny spacer
y
omówienie treści wiersza
12, 18, 19
y
tworzy cień na ścianie (IV 18, 19)
f
y wykonanie doświadczenia „Jak powstaje cień?” f wie, jak powstaje cień (IV 18, 19)
dopasowuje obiekt do jego cienia (IV 12)
Wtorek y zabawa w cienie f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
f
zabawa pantomimiczna „Jesteś moim cieniem”
y
y wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2,
s. 62) – dopasowywanie cieni do obiektów
y ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX
Zajęcia w ogrodzie y zabawy ruchowe: rzutna „Kasztanowe kulki”,
I 2, 5; III 5; IV 18 z mocowaniem „Przeciąganie skakanki”
Aktywność poranna y zabawa integrująca „Jesteśmy przyjaciółmi” f odczuwa przynależność do grupy rówieśniczej
(III 2)
i popołudniowa y zabawa relaksacyjna „Odgłosy przyrody” f potrafi wyciszyć się przy muzyce relaksacyjnej
ćwiczenia poranne – Zestaw X
I 5; III 5, 7; IV 7, 13, 19
DLACZEGO PIÓRKO SPADA WOLNIEJ? Zajęcia główne y zabawa ruchowa „Zapatrzona foczka” f wskazuje przedmioty, które w wodzie toną, i te,
y
(III 7; IV 7)
zabawa ruchowa „Do góry i na dół”
y
„Co wypływa?” – eksperymenty z wodą:
ocenia ciężkość przedmiotów (IV 13)
y
f
obserwowanie substancji w wodzie
które utrzymają się na powierzchni (IV 13, 19)
określa cechy przedmiotów (IV 12)
f
określanie cech przedmiotów
y
obserwuje i przeprowadza doświadczenia
f
doświadczenia: „Porównujemy szybkość
I 5, 8; IV 12, 13, 19
y
(IV 13, 19)
spadania”, „Co pływa, a co tonie?”
uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gim-
f
ćwiczenie oddechowe „Falujące piórko”
y
nastycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 3, s. 63)
y
ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5;
f
– przeprowadzanie eksperymentów i wy-
IV 18)
ciąganie wniosków z wyników
Środa Zajęcia w ogrodzie y ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X f rysuje kredą (I 7, 9; IV 8)
„Mapa naszego przedszkola” – rysowanie
y
kredą po chodniku
I 2, 5, 7, 9; III 5;
IV 8, 18 y ćwiczenie rozwijające równowagę „Wędru-
jące liście”