Page 108 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 108
106 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zadania popołudniowe
x Praca plastyczna „Wesołe paluszki”. Dzieci odrysowują swoją dłoń. Następnie ozdabiają kredkami każdy odryso wany
palec w inny sposób.
x Zabawa ruchowa „Sałatka owoców”. Dzieci siedzą w kręgu. N. przyporządkowuje każdej osobie nazwę owocu. Gdy N.
wymienia poszczególne owoce, dzieci z danej grupy zamieniają się miejscami. Na hasło: Sałatka owocowa wszyscy uczest-
nicy zabawy zajmują inne miejsca.
x Zabawa ruchowa skoczna „Utrudnione skoki w parach” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia techniczno-plastyczne.
Temat: Roboty i robociki.
Cele:
kształtowanie umiejętności wypowiadania się i słuchania innych
doskonalenie umiejętności tworzenia kompozycji z różnego materiału technicznego
obudzanie inwencji twórczej
p
r
ozwijanie sprawności manualnej.
Pomoce: pudełka papierowe (duże i małe), kawałki miękkiego drutu, kolorowe kartki, folia aluminiowa, klej,
nożyczki, taśma.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie pogadanką o ulubionych zabawkach. N. zachęca dzieci, aby kolejno powiedziały, czym najbardziej lubią się
bawić (jaka jest ich ulubiona zabawka i dlaczego akurat ta). N. wychwytuje odpowiedzi dotyczące zabawek interaktywnych,
elektronicznych, sterowanych, zwłaszcza robotów. Pyta dzieci, czy znają bajki lub filmy, w których występują roboty,
czy chciałyby mieć robota, jak on mógłby wyglądać itp. N. zaprasza dzieci do zabawy.
2. Zabawa ruchowa „Roboty”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na hasło N.: Roboty dzieci wykonują sztywne ruchy
rąk i nóg, naśladując roboty.
3. Praca techniczno-plastyczna „Robociki”. Dzieci ze zgromadzonych pudełek papierowych i kawałków drutów konstruują
małe roboty, ozdabiają je kolorowym papierem i folią aluminiową. Nadają im imiona.
4. Praca techniczno-plastyczna „Duży Robot”. Cała grupa z dużych kartonów konstruuje wspólnie robota.
5. Sprzątanie miejsc pracy.
6. Prezentacja prac. Porównywanie robotów pod względem wielkości, szerokości i koloru.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Roboty i ufoludki.
Cele:
kształtowanie uważnego słuchania
r
ozwijanie aparatu mowy
r
ozwijanie wyobraźni ruchowej i świadomości swojego ciała
doskonalenie reakcji na charakter muzyki.
Pomoce: ilustracja przedstawiająca robota, zdjęcie startującej rakiety, CD.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie. N. zaprasza dzieci do kosmicznej zabawy. Sprawdza, czy dzieci wiedzą, co to są: rakieta, lot kosmiczny,
planety, ufoludki i roboty. Udziela ewentualnych wyjaśnień.
2. Zabawa dykcyjna „Lot rakietą”. N. opowiada, a dzieci powtarzają za nim wszystkie gesty i odgłosy.
Uwaga, uwaga! Pilot rakiety kosmicznej proszony jest o zajęcie miejsca! Zaczynamy odliczanie: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1!
Start!!! (N. klepie otwartymi dłońmi po udach, imitując odgłos rozgrzewających się silników na głosce dżżż…; następnie
na głosce mmmm… uderza na przemian pięściami w klatkę piersiową; na koniec wypowiada wybuchowo pfff! z jedno-
czesnym uniesieniem złączonych dłoni). Tu wieża kontrolna, pilot rakiety proszony o sprawdzenie działania instrumen-
tów pokładowych! Sprawdzamy anteny przednie: pi, pi, pi, pi, pi (ruch dłoni przed sobą, ręce proste w łokciach), anteny
boczne: szszsz… (ręce na boki, skrętny ruch dłoni) i górne: iii-uuu-iii-uuu (ręce w górze, skręty dłoni). Lecimy: wwww…
Przed nami jakaś planeta. Lądujemy! Ooo! Witają nas ufoludki: Ti tu ti te te? Te ti ta! Może im coś zaśpiewamy? Ale tak,