Page 105 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 105
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 103
4. Omówienie treści. N. zadaje pytania: Co odbyło się w przedszkolu? Jak miały na imię przedszkolaki uczestniczący w balu?
Za kogo się przebrali? Dlaczego Iga zbierała pióra? Dlaczego musi uszyć akurat dwa pióropusze?
5. Zabawa „Coś na i”. Dzieci raz jeszcze wymieniają imiona występujące w wierszyku, ale tylko te, które zaczynają się
na I (Irek, Iga, Iwonka). N. zachęca dzieci, aby poszukały więcej takich imion (np.: Ignacy, Ilona, Iza). Następnie dzieci wy-
mieniają pozostałe słowa z tekstu na i: impreza, indyk, igła, Indianin, Indianka.
6. „Zwierzę na i” – poznanie wyglądu indyka i iguany. N. mówi, że zwierząt na i nie jest dużo. Oprócz indyka jest np. iguana.
Dzieci oglądają zdjęcia zwierząt i swobodnie się wypowiadają na ich temat. N. krótko opisuje iguanę: To jaszczurka,
możemy ją spotkać w zoo. Na wolności żyje w ciepłych krajach. Wyglądem przypomina małego smoka.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 50). Trampolinek mówi: Tak, iguana to ciekawe zwierząt, ale nasz rodzimy indyk
jest równie interesujący i imponuje wyglądem. Wiem, bo takiego spotkałem i też gubił pióra. Zobaczcie sami w waszych
„Kartach pracy”. Dzieci przy stolikach przyglądają się ilustracji, swobodnie wypowiadają i kolorują lub wyklejają literę I.
Na koniec wodzą palcem po szablonie i rysują literę w powietrzu.
8. Praca plastyczna „Dumny indyk”. Dzieci wykonują indyka z materiałów zgromadzonych na stoliku: plasteliny, liści
i niełuskanych ziaren.
9. Porządkowanie miejsc pracy. Wspólna prezentacja i omówienie plastelinowych indyków.
10. Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – indyk patrzy!”. N. wybiera ochotnika, który staje się indykiem. Dzieci chodzą ryt-
micznie po sali, natomiast indyk stoi tyłem do grupy. Gdy wypowiada: Raz, dwa, trzy – indyk patrzy! i odwraca się, dzieci
zatrzymują się w bezruchu. Jeżeli ktoś się poruszy, odchodzi na bok. Ostatnia osoba, która zostanie, staje się indykiem.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Fartuszki dla ropuszki.
Cele:
w
drażanie do wyrażania swoich myśli związanych z wysłuchanym tekstem
r
ozwijanie wyobraźni podczas tworzenia pracy plastyczno-technicznej
ozwijanie percepcji wzrokowej.
r
Pomoce: blok techniczny, kolorowe materiały, nożyczki, klej, papierowe koła i trójkąty.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Co będzie dalej?”. N. rozkłada wycięte koła i trójkąty w określonym rytmie. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie,
jaki jest dalszy ciąg figur.
2. Wysłuchanie utworu Doroty Gellner Ropuszki.
Ropuszki
Przybiegły do jeża pyzate ropuszki .
– Masz igły, więc uszyj ropuszkom fartuszki! Fartuszki na brzuszki! Leciutkie jak puszek! Na każdym fartuszku wyhaftuj
kwiatuszek!
Jeż spojrzał i pisnął:
– Paskudne leniuszki! Pożyczę wam igły i szyjcie fartuszki!
Już siedzą ropuszki na szarych poduszkach, trzymają igiełki w ropuszych paluszkach . Na każdym fartuszku haftują
kwiatuszek, a jeż śpi zwinięty w kolczasty kłębuszek .
Dorota Gellner
3. Rozmowa na temat treści wiersza. N. kieruje pytania do dzieci: Od kogo ropuszki pożyczyły igły? Co haftują na fartuszkach?
Co się stało z jeżem?
4. Praca plastyczna „Fartuszki dla ropuszki”. Dzieci na kartkach papieru projektują fartuszek z kwiatkami, wykorzystując
skrawki materiałów.
5. Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa skoczna „Hula-hoop”. Dziecko wchodzi do hula-hoop, trzymając koło na wysokości pasa. Następnie
na sygnał N. rozpoczyna skakać – wyskakuje z koła i do niego wskakuje.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.