Page 101 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 101
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 99
Przebieg gry: W grze bierze udział od 2–3 graczy. Każdy gracz kolejno rzuca swoją kostką i przesuwa swojego jeżyka
o tyle pól, ile wypadnie mu na kostce oczek.
Pola specjalne: czerwone – gracz stoi jedną kolejkę; zielone – gracz przesuwa się o 2 pola do przodu.
5. Projektowanie planszy z udziałem N. Dzieci wycinają koła i kolorują. Następnie układają koła na dużym arkuszu
i przyklejają. N. zaznacza START i METĘ zgodnie w ustaleniami.
6. Wspólne wykonanie pionków i kostek do gry z plasteliny. Dzieci mogą wykorzystać również jeżyki z masy solnej.
META START
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Jesienne lampiony.
Cele:
trwalenie cech pory roku
u
r
ozwijanie sprawności małej motoryki
kształtowanie kreatywnej postawy
wzbudzanie satysfakcji z własnoręcznie wykonanej pracy.
Pomoce: balony, pompki do balonów, bibuła, klej do tapet, nożyczki, małe słoiki, świeczki (podgrzewacze).
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka „Cechy jesieni”. N. prosi dzieci, aby powiedziały, jaka jest jesień lub jaka może być (np.: deszczowa i ponura;
ciepła i kolorowa). Dzieci swobodnie się wypowiadają. Następnie N. prosi dzieci, żeby powiedziały, co jest charaktery-
styczne dla jesieni, po czym możemy stwierdzić, że jest właśnie ta pora roku.
2. N. podsumowuje wypowiedzi dzieci o jesieni. Podkreśla, że jesienią bardzo szybko robi się ciemno, więc w domach,
przedszkolach zapalamy światło. Jeżeli nie potrzebujemy tyle światła, ile daje lampa sufitowa, dobrym rozwiązaniem są
różne małe lampki i świece. N. zapowiada wykonanie lampionu.
3. Praca plastyczno-techniczna. Każda osoba nadmuchuje lub pompuje balon, następnie smaruje go klejem do tapet
na całej długości i ozdabia kolorową bibułą według własnego pomysłu (najlepiej nałożyć cztery warstwy). Gdy
papier już wyschnie należy przeciąć supełek balona i delikatnie ściągnąć balon ze sztywnej bibuły lub go przebić.
Do środka lampionu dzieci wkładają małe słoiki (lub podstawki do podgrzewaczy). N. ostro umieszcza w nich
zapaloną świeczkę.
4. Wspólne sprzątanie i ozdobienie sali lampionami.
5. Zabawa ruchowa ,,Płomyk”. N. wybiera ochotnika, który zamienia się w płomyk – za pomocą ruchów ciała pokazuje
siłę płomie nia. Pozostali uczestnicy mają odtwarzać prezentowane ruchy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z chustą animacyjną „Na prawo, na lewo”. Dzieci trzymają chustę. Reagują na hasła N., np.: Kręcimy się w prawą
stronę. Teraz w lewą. Chusta wędruje od góry i do dołu (dzieci przykucają i wstają). Podskakujemy i robimy wiatr (chusta
faluje). Do środka i na zewnątrz (kilka kroków do przodu i do tyłu).
x Obserwacja jesiennej pogody – „Jak zmienił się ogród?”.