Page 102 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 102

100  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik


          Piątek    temat:  Jaka jest pogoda jesienią?


          Zapis w dzienniku:


          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa kształtująca orientację przestrzenną „Na półce pod oknem”. Wykonanie
          ćwiczenia w KP1 – historyjka obrazkowa. Zabawa matematyczna „Raz, dwa, trzy, podskocz ty” – przeliczanie w zakresie
          1–6. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa integrująca „Dzisiaj w przedszkolu”. Zabawa konstrukcyjna „Przedszkolne
          arcydzieło”. Ćwiczenie relaksacyjne „Niebo pełne obłoczków” – kreślenie palcem w powietrzu.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7; IV 5, 11, 14, 15
          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – czy to słońce, czy też deszcz, jesienią fajnie jest! Wysłuchanie recytacji
          wiersza Poranna niespodzianka. Omówienie treści. Zabawa dźwiękonaśladowcza z wystukiwaniem rytmu „Pada deszczyk”.
          Opowieść ruchowa „Jesienne prace ogrodowe”. Quiz „Tak czy nie?”. „Pogodynka” – opisywanie pogody. Zabawa ruchowa
          „Jesienna garderoba”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – szacowanie, porównywanie liczebności i przeliczanie.  ▶  2. Zajęcia
          ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 8; IV 1, 2, 3, 7, 12, 18, 20
          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Fruwające liście” – podrzucanie liści. Zabawa „Droga jeżyka do domu” – wytyczanie trasy
          z użyciem patyka. Obserwacja jesiennej przyrody – oglądanie pod lupą.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 7, 9; III 5; IV 8, 14, 18, 19
          I Aktywność poranna i popołudniowa


          Zadania poranne
             x Zabawa kształtująca orientację przestrzenną „Na półce pod oknem”. N. ustawia na środku sali krzesło. W ręku trzyma klo-
            cek. Kładzie go w różnych miejscach względem krzesła: na, pod, nad, za, przed, obok. Dzieci określają położenie zabawki.
             x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 48–49). Dzieci przyglądają się obrazkom przedstawiającym dzień chłopca.
            Nalepiają liście zgodnie z poleceniem (wskazują, na którym obrazku chłopiec je śniadanie, na którym – obiad, a na któ-
            rym – kolację; warto poprosić dzieci, aby wyjaśniły, dlaczego tak sądzą). Na koniec opowiadają o czynnościach chłopca,
            które wykonywał przed śniadaniem i po obiedzie.
             x Zabawa matematyczna „Raz, dwa, trzy, podskocz ty”. Dzieci kolejno rzucają dużą kostką do gry i podskakują tyle razy,
            ile oczek wyrzucą.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa integrująca „Dzisiaj w przedszkolu”. Dzieci siadają w kręgu. N. zaczyna opowiadać historyjkę. Prosi, aby każde
            z dzieci po kolei dodało do niej swoją część. N. łapie delikatnie za rękę osobę siedzącą obok i mówi np.: Dzisiaj w przed-
            szkolu jest bardzo wesoło. Czeka na nas wiele niespodzianek. Najbardziej cieszę się, że... – dziecko siedzące obok dodaje
            swoją część, zwracając się do kolejnej osoby i podając jej rękę.
             x Zabawa konstrukcyjna „Przedszkolne arcydzieło”. Dzieci zamieniają się w artystów. N. kładzie na środku krzesło. Każda
            osoba wybiera jedną dowolną rzecz (zabawkę) znajdującą się w sali, którą można ustawić na krześle, pod nim lub obok
            niego – tak aby powstało arcydzieło. Na koniec zabawy dzieci zastanawiają się, co przypomina skonstruowana przez nich
            rzeźba i wymyślają jej nazwę.
             x Ćwiczenie relaksacyjne „Niebo pełne obłoczków”. Dzieci kładą się na plecach. Wyciągają palec wskazujący do góry.
            Każda osoba wyobraża sobie jakąś rzecz lub postać i rysuje ją palcem w powietrzu. Po zakończeniu dzieci opowiadają,
            co udało im się nakreślić.

          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
          Temat: Czy to słońce, czy też deszcz, jesienią fajnie jest!
          Cele:
            r
            ozpoznawanie barw dominujących jesienią
            n
            azwanie zjawisk atmosferycznych
            dobieranie ubioru odpowiedniego do danej pogody
            zapoznanie ze specyfiką pracy osoby zapowiadającej pogodę.

               Pomoce: mapa Polski, KP1.
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107