Page 102 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 102
100 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Piątek temat: Jaka jest pogoda jesienią?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa kształtująca orientację przestrzenną „Na półce pod oknem”. Wykonanie
ćwiczenia w KP1 – historyjka obrazkowa. Zabawa matematyczna „Raz, dwa, trzy, podskocz ty” – przeliczanie w zakresie
1–6. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa integrująca „Dzisiaj w przedszkolu”. Zabawa konstrukcyjna „Przedszkolne
arcydzieło”. Ćwiczenie relaksacyjne „Niebo pełne obłoczków” – kreślenie palcem w powietrzu.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7; IV 5, 11, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – czy to słońce, czy też deszcz, jesienią fajnie jest! Wysłuchanie recytacji
wiersza Poranna niespodzianka. Omówienie treści. Zabawa dźwiękonaśladowcza z wystukiwaniem rytmu „Pada deszczyk”.
Opowieść ruchowa „Jesienne prace ogrodowe”. Quiz „Tak czy nie?”. „Pogodynka” – opisywanie pogody. Zabawa ruchowa
„Jesienna garderoba”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – szacowanie, porównywanie liczebności i przeliczanie. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 8; IV 1, 2, 3, 7, 12, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Fruwające liście” – podrzucanie liści. Zabawa „Droga jeżyka do domu” – wytyczanie trasy
z użyciem patyka. Obserwacja jesiennej przyrody – oglądanie pod lupą.
obszary z podstawy programowej: I 2, 7, 9; III 5; IV 8, 14, 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa kształtująca orientację przestrzenną „Na półce pod oknem”. N. ustawia na środku sali krzesło. W ręku trzyma klo-
cek. Kładzie go w różnych miejscach względem krzesła: na, pod, nad, za, przed, obok. Dzieci określają położenie zabawki.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 48–49). Dzieci przyglądają się obrazkom przedstawiającym dzień chłopca.
Nalepiają liście zgodnie z poleceniem (wskazują, na którym obrazku chłopiec je śniadanie, na którym – obiad, a na któ-
rym – kolację; warto poprosić dzieci, aby wyjaśniły, dlaczego tak sądzą). Na koniec opowiadają o czynnościach chłopca,
które wykonywał przed śniadaniem i po obiedzie.
x Zabawa matematyczna „Raz, dwa, trzy, podskocz ty”. Dzieci kolejno rzucają dużą kostką do gry i podskakują tyle razy,
ile oczek wyrzucą.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa integrująca „Dzisiaj w przedszkolu”. Dzieci siadają w kręgu. N. zaczyna opowiadać historyjkę. Prosi, aby każde
z dzieci po kolei dodało do niej swoją część. N. łapie delikatnie za rękę osobę siedzącą obok i mówi np.: Dzisiaj w przed-
szkolu jest bardzo wesoło. Czeka na nas wiele niespodzianek. Najbardziej cieszę się, że... – dziecko siedzące obok dodaje
swoją część, zwracając się do kolejnej osoby i podając jej rękę.
x Zabawa konstrukcyjna „Przedszkolne arcydzieło”. Dzieci zamieniają się w artystów. N. kładzie na środku krzesło. Każda
osoba wybiera jedną dowolną rzecz (zabawkę) znajdującą się w sali, którą można ustawić na krześle, pod nim lub obok
niego – tak aby powstało arcydzieło. Na koniec zabawy dzieci zastanawiają się, co przypomina skonstruowana przez nich
rzeźba i wymyślają jej nazwę.
x Ćwiczenie relaksacyjne „Niebo pełne obłoczków”. Dzieci kładą się na plecach. Wyciągają palec wskazujący do góry.
Każda osoba wyobraża sobie jakąś rzecz lub postać i rysuje ją palcem w powietrzu. Po zakończeniu dzieci opowiadają,
co udało im się nakreślić.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Czy to słońce, czy też deszcz, jesienią fajnie jest!
Cele:
r
ozpoznawanie barw dominujących jesienią
n
azwanie zjawisk atmosferycznych
dobieranie ubioru odpowiedniego do danej pogody
zapoznanie ze specyfiką pracy osoby zapowiadającej pogodę.
Pomoce: mapa Polski, KP1.