Page 93 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 93

TYDZIEŃ 7  •  Jesień w parku i w ogrodzie  •  91




            TYDZIEŃ 7    Jesień w parku i w ogrodzie




            Poniedziałek    temat:  Jesienne pejzaże.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Uwaga, kałuża!” – ćwiczenie skoczności. Zabawa dźwięko-
            naśladowcza „Jesienna orkiestra” – usprawnianie narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa
            orientacyjno-porządkowa „Kto jest pod kocem?”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rozwijanie spostrzegawczości. Zabawy
            patyczkami – utrwalenie znajomości figur geometrycznych, rozwijanie logicznego myślenia,
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 2, 11, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – poznajemy cyfrę 2. Zabawa ruchowa z nauką rymowanki. Wysłuchanie
            i omówienie treści wierszyka Wiewiórka i kasztany. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ciepło – zimno”. Prezentacja cyfry 2.
            Ćwiczenie relaksa cyjne „Dwójkowy pociąg” – kreślenie palcem. Zabawa ćwicząca koordynację i równowagę „Dwójka
            na linie”. Układanie cyfry z kasztanów. Zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość i szybkość „Po dwa”. Wykonanie
            ćwiczenia w KP1 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu, rysowanie.   ▶  2. Zajęcia plastyczne – w jesiennych barwach.
            Zabawa z miesza niem kolorów „W jesiennych barwach”. Wykonanie jesiennych pejzaży. Omówienie i rozwieszenie prac.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6, 7, 9; II 4; IV 2, 5, 8, 12, 15, 18

            Zajęcia w ogrodzie: „Jesienny pejzaż” – malowanie kredą. Układanie kompozycji z kasztanów, patyków i liści. Zabawa
            skoczna „Parzące kasztany”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa ruchowa „Uwaga, kałuża!”. N. zaprasza chętne dzieci do ustawienia się w rzędzie. Rozstawia przed nimi plastiko-
              we obręcze (lub szarfy). Zadaniem dzieci jest kolejno przeskakiwanie z jednej obręczy do drugiej tak, aby nie wyskoczyć
              poza nie.
              x Zabawa dźwiękonaśladowcza „Jesienna orkiestra”. Dzieci stoją w kole. N. rozdaje chętnym osobom instrumenty (mara kasy,
              kastaniety, tamburyn, trójkąt itp). Wypowiada rytmicznie wierszyk, wyraźnie akcentując odgłosy. Przedszkolaki mające
              instrumenty wygrywają odpowiedni rytm, np.: kap, kap, kap to 3 uderzenia w trójkąt; puk, puk, puk – 3 uderzenia
              kastanietami; plum, plum, plum – 3 potrząśnięcia marakasami; bum, bum, bum – 3 uderzenia w tamburyn. Wszystkie
              dzieci powtarzają za N. tekst rymowanki. Głośno wymawiają wyrazy dźwiękonaśladowcze.

              Spadł już deszczyk – kap, kap, kap,
              o rynienkę – puk, puk, puk.
              A w kałuży – plum, plum, plum –
              skaczą dzieci – bum, bum, bum.

              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto jest pod kocem?”. Dzieci stoją w rozsypce i wykonują ruchy zgodnie z instrukcją
              N.: Teraz każdy z was zamieni się w żółwia (dzieci kładą się na podłodze). Zakrywamy oczy dłońmi. Nie podglądamy.
              Ja trzymam koc. Będę przechodziła pomiędzy wami cichutko na palcach. Wybrane przeze mnie dziecko zostanie nim
              nakryte. Na mój znak otworzycie oczy i szybko odgadujcie, kto ukrywa się pod kocem. Zabawę powtarzamy kilka razy.
              x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 43). Dzieci przyglądają się przedstawionemu jesiennemu ludzikowi i wskazują,
              z czego został wykonany. Kolorują tyle elementów danego rodzaju, aby z tych, które zostaną pokolorowane mógł
              powstać taki sam ludzik. Na koniec wskazują, co jest podwójne w ludziku (oczy – kropki na kasztanie, ręce – żołędzie, nogi –
              połówki nosków klonu).
              x Zabawy patyczkami. Dzieci układają z kolorowych patyczków poznane figury geometryczne i nazywają je. N. pyta: Jakiej
              znanej figury nie można ułożyć z patyczków? Dzieci podają swoje propozycje.
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98