Page 90 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 90
88 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Przebieg zajęć:
1. Dzieci siadają w kole i wysłuchują recytacji wiersza Światła sygnalizatora Danuty Gellnerowej.
Światła sygnalizatora
Idą dzieci, idą dzieci,
a nad jezdnią sygnał świeci .
Mam czerwone
wielkie oko,
mam buzię jak mak,
gdy pokażę się nad jezdnią,
wołam do was tak:
UWAGA! CZERWONE ŚWIATŁO!
STÓJ! O WYPADEK ŁATWO!
Mam zielone
piękne oko,
zielone jak liść .
Gdy się zazielenię w górze,
to możecie iść .
ZIELONE ŚWIATŁO, ZIELONE!
PRZECHODŹCIE NA DRUGĄ STRONĘ .
Danuta Gellnerowa
2. Omówienie wiersza. Określenie kolorów znajdujących się na sygnalizatorze i reakcji, które im odpowiadają. Zwrócenie
uwagi na liczbę świateł na sygnalizatorze dla pieszych (dwa – czerwone i zielone) i na sygnalizatorze dla osób prowa-
dzących samochód (trzy – czerwone, żółte, zielone).
3. N. pokazuje czarny prostokąt. Prosi dzieci, aby ułożyły na nim w odpowiedniej kolejności kolorowe koła (czerwone,
zielone, żółte) – stworzyły sygnalizator dla pojazdów poruszających się po jezdni. Dzieci przyklejają koła.
4. Zabawa ruchowa „Stop! Czerwone!”. N. wyznacza na dywanie trasę, którą będą przejeżdżały dzieci-samochody. Jedna
osoba jest sygnalizatorem. W zabawie używamy trzech kolorów: czerwonego, zielonego, żółtego. Dzieci swobodnie bie-
gają po sali (przejeżdżają), gdy osoba kierująca ruchem trzyma w górze zielono koło. Gdy dziecko-sygnalizator pokaże
kolor żółty, dzieci zwalniają, aby zatrzymać się zupełnie na uniesiony kolor czerwony.
5. Zabawa ruchowa sprawdzająca reakcję na sygnał „Ruchomy sygnalizator”. N. rozkłada na dywanie koła wycięte z kolo-
rowego papieru (czerwone, zielone i żółte). Dzieci swobodnie biegają. Na hasło np.: Czerwone odszukują i ustawiają się
obok wymienionego koła. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 38–39). Dzieci przyglądają się ilustracji przedstawiającej różne sytuacje na ulicy.
N. zachęca dzieci, aby opowiedziały, co widzą. Następnie czyta polecenie i wypowiedzi policjantów. Dzieci wskazują
osoby, których dotyczą rymowanki, i te, które przestrzegają zasad ruchu drogowego. Kolorują rysunki.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Sygnalizator świetlny.
Cele:
ć
wiczenia małej motoryki, usprawnianie ruchów palców
u
trwalenie wiadomości dotyczących ruchu drogowego
p
oznawanie właściwości materiałów plastycznych potrzebnych w pracy.
Pomoce: rolki po papierze toaletowym, farby, pędzelki, kubki z wodą, klej, nożyczki, bibuła, papier kolorowy.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do stolika i wskazuje na sygnalizator zrobiony wspólnie na poprzednich zajęciach. Zapowiada, że za
chwilę każde z dzieci wykona swój własny sygnalizator.
2. N. wybiera ochotnika, który pomaga mu rozłożyć materiały potrzebne do pracy tak, aby każdy miał dokładnie to samo
i w takiej samej liczbie.
3. Dzieci najpierw malują rolki papieru na ciemny kolor. Odstawiają rolki do wyschnięcia. W tym czasie przygotowują po-
zostałe części.