Page 92 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 92
90 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Figury na naszej ulicy.
Cele:
doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów i szacunkowego porównywania liczebności zbiorów
r
ozwijanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony
u
trwalenie podstawowych figur geometrycznych
r
ozwijanie orientacji na kartce papieru
u
trwalenie wiadomości dotyczących zasad zachowania się na jezdni
zaznajomienie ze znakami zakazu, nakazu i ostrzegawczymi.
Pomoce: papierowe figury geometryczne w różnych kolorach, dwie obręcze, kolorowe kartki z figurami, nożyczki,
klej, białe kartki papieru, obrazki przedstawiające znaki drogowe, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. pokazuje kopertę. Wybiera osobę siedzącą obok, która ma wyjąć z koperty figury geometryczne w różnych kolorach:
niebieskie kwadraty, czerwone koła i żółte trójkąty. Prosi ochotnika, aby nazwał figury i ich kolory.
2. „Pociąg z figurami” – układanie sekwencji. N. tworzy ciuchcię z kwadratu i kół, za nią doczepia kolejno wagony: koło,
trójkąt, kwadrat. Zadaniem dziecka-ochotnika jest ułożenie dalszej części zgodnie z podanym wzorem (koło, trójkąt,
kwadrat). Przed powtórzeniem zabawy N. zmienia układ, np.: koło, koło, trójkąt.
3. Zabawa matematyczna z przeliczaniem elementów w zbiorach. N. układa na dywanie dwie obręcze (dwa zbiory).
Do jednego z nich wkłada więcej figur niż do drugiego (np. 5 i 4). Zadaniem dzieci jest przeliczenie i porównanie:
więcej, mniej, tyle samo.
4. Zabawa „Koło w rogu” – rozróżnianie stron i określenie położenia. N. rozkłada przed dziećmi kartki, na których naryso-
wane są figury. Zadaniem dzieci jest wycięcie ich i przyklejenie na białej kartce zgodnie z instrukcją N., np.: Koło w prawym
górnym rogu. Trójkąt na środku. Kwadrat w lewym dolnym rogu.
5. Zabawa „Uważaj! Żółte!”. N. demonstruje obrazki przedstawiające znaki, po jednym z każdej kategorii:
x niebezpieczny zakręt w prawo (znak ostrzegawczy) – kolor żółty
x zakaz ruchu (znak zakazu) – kolor czerwony
x ruch okrężny (znak nakazu) – kolor niebieski.
N. wyjaśnia dzieciom, że kolory na znakach też niosą ze sobą pewne informacje: Kolor żółty ostrzega nas przed czymś,
czerwony – zakazuje, zabrania czegoś, a niebieski – nakazuje coś zrobić. Dzieci starają się je zapamiętać i wykorzystać
w zabawie – odpowiednio reagować na obrazek. N. wystukuje rytm na tamburynie, a dzieci spacerują po sali; kiedy
dźwięk cichnie, dzieci wykonują to, co wskazuje znak:
x niebezpieczny zakręt w prawo – skręt w prawo w wolnym tempie
x zakaz ruchu – zatrzymanie się
x ruch okrężny – bieg dookoła.
6. Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Jakie figury ukryły się w sali?”. Wskazane przez N. dziecko odszukuje zabawki
i przedmioty, które mają kształt figur geometrycznych.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1, s. 40 i ćw. 2, s. 41) – naklejanie przejścia dla pieszych i znaku drogowego; określanie
kierunków patrzenia obowiązujących podczas przechodzenia przez jezdnię.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja jesiennej pogody – zwrócenie uwagi na zmianę temperatury, odczytywanie na termometrze temperatury
powietrza, przeliczanie kresek.
x Zabawa ruchowa „Z listka na listek”. N. rozkłada liście na ścieżce lub w widocznym miejscu. Dzieci przeskakują z listka
na listek, najpierw przeskakując z nogi na nogę, następnie obunóż.
x Zabawy dowolne z piłką.