Page 91 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 91
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 89
4. Dzieci przedzierają kawałki bibuły w trzech kolorach (żółtym, czerwonym i zielonym) na mniejsze części. Palcami for-
mują z nich kulki. Gotowe kulki przyklejają na wyciętym wcześniej prostokącie, układając z nich koła – w takiej kolej-
ności jak na sygnalizatorze.
5. Po wyschnięciu rolek dzieci przyklejają do nich przygotowane części – powstaje sygnalizator.
6. N. pomaga odłożyć prace na półki. Dzieci zabiorą je później do domów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy w piaskownicy: wyszukiwanie kamyków ukrytych wcześniej przez N., kreślenie palcem różnorodnych wzorów.
x Skakanie obunóż na skakance.
Piątek temat: Znaki na drodze.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie plastyczne „Nasza grupa” – rysowanie portretu. Nauka fragmentów
wiersza Danuty Gellnerowej Światła sygnalizatora. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa integrująca „Motyle
w ogrodzie”. Zabawa matematyczna „Mniej czy więcej?” – określanie liczebności zbiorów. Zabawa na czworakach „Pieski
śpią, pieski spacerują”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 2; IV 5, 8, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – figury na naszej ulicy. Nazywanie figur geometrycznych i określenie
ich kolorów. Układanie sekwencji. Przeliczanie elementów w zbiorach. Naklejanie figur na kartce zgodnie z poleceniem.
Nazywanie znaków drogowych i określanie ich znaczenia. Ćwiczenie spostrzegawczości „Jakie figury ukryły się w sali?”.
Wykonanie ćwiczeń w KP1 – utrwalenie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. ▶ 2. Zajęcia ruchowe.
Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 5; IV 8, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja jesiennej pogody. Zabawa ruchowa „Z listka na listek” – przeskakiwanie z nogi na nogę
i obunóż. Zabawy dowolne z piłką.
obszary z podstawy programowej: I 2, 4, 5; II 11; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie plastyczne „Nasza grupa” – rysowanie kredkami portretu przedstawiającego grupę przedszkolną. N. zwraca
uwagę na to, że każdy z nas jest inny. Nawet jeśli mamy ten sam kolor włosów, różnimy się między sobą pod wieloma
względami.
x Nauka fragmentów wiersza Danuty Gellnerowej Światła sygnalizatora. Dzieci stoją w kole jedno za drugim. Powtarzają
za N. tekst: Uwaga! Czerwone światło! Stój! O wypadek łatwo! Następnie chodzą w kole rytmicznie i mówią: Zielone światło,
zielone! Przechodźcie na drugą stronę.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa integrująca „Motyle w ogrodzie”. Dzieci stoją obok siebie, zachowując bezpieczne odległości. N. wybiera
chętną osobę, która będzie ptakiem. Ptak odpoczywa na drzewie (dziecko-ptak siada na krześle). Pozostałe dzieci to
motyle – rozkładają ręce i „fruwają” po sali. Na komendę: Nadchodzi ptak ptak wstaje i próbuje złapać jednego motyla.
Dziecko, które zostało złapane, zostaje ptakiem. Zabawę powtarzamy kilka razy.
x Zabawa matematyczna „Mniej czy więcej?”. Dzieci siedzą kole. N. rozkłada papierowe paski różnej długości i szerokości:
krótsze, dłuższe, cienkie, grube. Przygotowuje dwie plastikowe obręcze (dwa zbiory) i układa po kilka pasków w każdym
z nich. Dzieci określają liczbę elementów w obręczach (zbiorach). Używają określeń: mniej i więcej. Zwracają uwagę, że
dwa duże paski i dwa małe to tyle samo – długość i szerokość elementu nie wpływają na ich liczebność.
x Zabawa na czworakach „Pieski śpią, pieski spacerują”. Dzieci przyjmują pozycję na czworakach. Na hasło: Pieski śpią
układają się w pozycji żółwia, na słowa: Pieski spacerują – chodzą na czworakach, stawiając nogi i ręce naprze miennie.