Page 86 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 86

84  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik


          Środa    temat:  Znam numery alarmowe.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy ruchowe: rzutna „Woreczki do miseczki” i z mocowaniem „Przeciąganie”.
          Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa ruchowa „Taniec zwierzątek z farmy” – naśladowanie ruchów zwierząt. Opowieść
          ruchowa „Wyprawa do lasu”. Zabawa integrująca „Na spacer z…” – poznawanie relacji w grupie.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 8, 9; IV 1, 2

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczno-matematyczne z wykorzystaniem utworu literackiego – znam numery
          alarmowe. Wysłuchanie opowiadania Mama i Ola na zakupach. Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu. Sprawdzenie
          znajomości danych osobowych dziecka. Wprowadzenie numerów alarmowych. Zabawa ruchowa „Wędrujące numery”.
          Zabawa matematyczna „9-9-7” – przeliczanie. Wprowadzenie numeru 112.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – jadę
          samochodem na wycieczkę. Zabawa ruchowa wstępna „Na światłach”. Ćwiczenia dykcyjne „Wycieczka samochodem”.
          Powtórzenie piosenki Jesienna wycieczka, interpretacja ruchowa. Zabawa ruchowa „Powrót z lasu”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 3, 5, 7, 8, 9; IV 2, 5, 7, 14, 15

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa konstrukcyjna „Domek dla kasztanów”. Zabawa skoczna „Raz, dwa, trzy, podskocz ty”.
          Zabawa matematyczna „Ile babeczek?” – przeliczanie, wskazywanie stron.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 14, 15, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa rzutna „Woreczek do miski”. N. dzieli dzieci na 2 lub 3 drużyny. Rozkłada linę, na której ustawiają się zespoły
            w rzędach (jedno dziecko za drugim). Zadaniem dzieci jest rzucenie woreczka do miski, ustawionej w odpowiedniej
            odległości. Pierwsze osoby z drużyn otrzymują dwa woreczki. Wykonują dwa rzuty: prawą i lewą ręką. Za każde trafie-
            nie zdobywają punkt. Wygrywa drużyna z największą liczbą trafień.
             x Zabawa z mocowaniem „Przeciąganie”. Dzieci dobierają się w pary. Siadają w rozkroku naprzeciwko siebie i chwy -
            tają się za ręce. Delikatnie przeciągają się na zmianę – w przód i w tył. N. zwraca dzieciom uwagę, aby nie ciągnąć
            zbyt mocno.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa ruchowa „Taniec zwierzątek z farmy” – naśladowanie ruchów zwierząt. N. oznajmia dzieciom, że będą zamie-
            niać się w różne zwierzęta mieszkające na farmie, które dziś mają bal. N. mówi: Każdy z nas jest kaczką (dzieci zginają
            ręce w łokciu, unoszą je i opuszczają, naśladując trzepot skrzydeł). Następnie dodaje: Na balu jest też myszka (przed-
            szkolaki biegają po sali na palcach, kręcą się dookoła) itp.
             x Opowieść ruchowa „Wyprawa do lasu” – spacerowanie, rozglądanie się, patrzenie przez lornetkę, dokarmianie zwierząt,
            zbieranie liści, zrywanie grzybów.
             x Zabawa integrująca „Na spacer z…”. Dzieci siadają w kole. N. trzyma Trampolinka i zwraca się do niego słowami:
            Drogi Trampolinku, bardzo lubię spacerować po lesie. Na taką wyprawę najchętniej wybrałabym się z... (tu podaje imię).
            A ty, Franku? – zwraca się do osoby siedzącej obok, podając Trampolinka. Po kolei każde z dzieci odpowiada, wymienia-
            jąc imię przedszkolaka z grupy.



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-matematyczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
          Temat: Znam numery alarmowe.
          Cele:
            zaznajomienie z numerami alarmowymi potrzebnymi w razie zagrożenia
            kształtowanie umiejętności podawania swoich danych (imię, nazwisko i adres zamieszkania)
            u
            trwalenie zasad ruchu drogowego
            zaznajomienie ze specyfiką pracy policji, straży pożarnej i pogotowia
            doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1–9.
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91