Page 81 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 81
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 79
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x Zabawa równoważna „Na jednej nodze”. Dzieci pokonują wyznaczoną odległość, skacząc na jednej nodze. Starają się
nie podpierać drugą nogą.
TYDZIEŃ 6 Bezpieczna droga do przedszkola
Poniedziałek temat: Spotkanie z policjantem.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie oddechowe „Skaczące piórko”. Zabawa integrująca „Chłopcy i dziew-
czynki”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa logopedyczna „Gasimy świecę”. Zabawa ruchowa z elementem równowagi
„Ptaszek”. Zabawa konstrukcyjna „Najwyższa wieża”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 2; IV 2
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – spotkanie z policjantem. Prezentacja obrazka przedstawiającego postać
policjanta. Wprowadzenie w tematykę zajęć „Kim jest policjant?” – swobodne wypowiedzi dzieci. Spotkanie z funkcjona-
riuszem policji – prelekcja, odpowiedzi na zadane pytania. Zabawa ruchowa „Kierujemy ruchem” – ćwiczenie reakcji
na sygnał, rozpoznawanie kolorów. Oglądanie policyjnego radiowozu. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – dla pana policjanta.
Podsumowanie spotkania z policjantem – utrwalenie wiadomości. Zabawa sprawdzająca zakres przyswojonego materiału.
Wykonanie pracy plastycznej. Wspólne omówienie prac, utworzenie z nich książeczki dla policjanta i zaadresowanie
koperty.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5, 8, 9; IV 2, 5, 7, 12, 19, 20
Zajęcia w ogrodzie: Obserwowanie zjawisk pogodowych. Zabawa ruchowa „Raz dwa trzy, obłoczkiem jesteś ty”. Zabawa
ruchowa skoczna „Kwiatek”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie oddechowe „Skaczące piórko”. Dzieci siadają w rozsypce na dywanie. N. rozdaje każdemu piórko i sznurek.
Dzieci samodzielnie przywiązują sznurek do końcówki piórka. N. prezentuje, jak poprawnie wykonać zadanie – unosi
sznurek tak, aby piórko znajdowało się na wysokości nosa; nabiera powietrza i mocno je wydmuchuje, aby piórko
„pofrunęło” jak najwyżej.
x Zabawa integrująca „Chłopcy i dziewczynki”. N. dzieli grupę na dwa zespoły – chłopcy i dziewczynki. Włącza nagranie
muzyczne (lub gra na instrumencie). Dzieci reagują na muzykę. Kiedy słuchać głośne dźwięki, wykonują ustalone ruchy
z większym natężeniem. Kiedy akompaniament cichnie, starają się wykonywać te czynności prawie bezszelestnie (np.:
Dziewczynki biegną w podskokach, a chłopcy maszerują).
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa logopedyczna „Gasimy świecę”. N. podnosi palec wskazujący. Prosi dzieci o wykonanie tego samego gestu.
Następnie wyjaśnia, że palec jest świeczką, którą trzeba zdmuchnąć. Dzieci nabierają głęboko powietrza i wypuszczają je,
kierując na opuszek palca. Zabawę powtarzamy kilka razy.
x Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Ptaszek”. Każda osoba otrzymuje woreczek i kładzie go na głowę. N. mówi:
Pamiętajcie, aby plecy były proste, ręce rozłożone po bokach jak skrzydła, a głowa – lekko uniesiona do góry. N. demon-
struje ćwiczenie, przechadzając się po sali. Dzieci chodzą tak, dopóki woreczek nie spadnie.
x Zabawa konstrukcyjna „Najwyższa wieża”. N. stawia na środku kosz z klockami. Prosi dzieci, aby ułożyły jak najwyższą
wieżę. N. zwraca uwagę na wielkość i wagę różnych klocków.