Page 78 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 78
76 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
2. Utrwalenie piosenki Jesienny spacer (CD). N. proponuje wykonanie piosenki w inny niż zwykle sposób. Np. połowa grupy
śpiewa zwrotki, a druga ma za zadanie wyszeptać 1. refren, 2. refren zaśpiewać i wystukać dłońmi o podłogę, a 3. refren
wykonać według własnego pomysłu. Przed zamianą dzieci poddają swoje propozycje wykonania.
3. Scenki pantomimiczne „Na spacerze”. Dzieci zastanawiają się, jaka jest ich zdaniem różnica między pójściem na spacer
z dziadkiem a spacerem z babcią (lub między spacerem z tatą a wyjściem z mamą). N. zbiera i podsumowuje wypo-
wiedzi. Proponuje, aby dzieci dobrały się w pary i umówiły między sobą, kto będzie odgrywał czyją rolę. Przez chwilę
pary próbują różnych ruchów i zachowań. N. włącza cicho akompaniament piosenki Jesienny spacer (CD). Chętne pary
prezentują przed grupą scenki.
4. Zabawa z piosenką Jesienny spacer (CD). N. dzieli połowę grupy na 3- lub 4-osobowe „rodzinki”. Pozostałe dzieci
wyznacza do roli wiatrów/kasztanów (w zależności od fragmentu piosenki):
1. zwrotka – jako wiatry stoją i śpiewają
1. refren – podbiegają i szepczą do ucha wybranemu dziecku z rodzinki
2. zwrotka – jako kasztany skaczą i turlają się
2. refren – kucają, śpiewając, wyklepują rytm, po czym kładą się na podłodze
3. zwrotka – kasztany dają się zabrać rodzinkom
3. refren – śpiewają i wyklaskują pac, pac.
Rodzinki w czasie trwania zwrotek spacerują po sali, zatrzymują się na interakcję z wiatrami/kasztanami, a w 3. zwrotce
jedno z nich śpiewa rolę Tomka.
5. Zabawa „Robimy ludziki”. Dzieci dobierają się w pary. Jedno z nich jest ludzikiem kasztanowym, drugie – jego twórcą.
Twórca ustawia ludzika w pozie, którą sam wymyśli: podnosi ręce, obraca głowę, zgina tułów itp. Ludzik poddaje się
twórcy (zachowuje się jak lalka teatralna). Po prezentacji jednego ustawienia następuje zamiana ról.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z elementem równowagi „Zamknij oczy”. Dzieci stoją w rozsypce. Próbują stanąć na jednej nodze z zamknię-
tymi oczami.
x Zabawa tropiąca „Szukamy skarbu”. N. ukrywa w ogrodzie czerwoną piłeczkę. Zadaniem dzieci jest odnalezienie
przedmiotu.
Czwartek temat: Moja buzia.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Listki kolorowe” – układanie w szeregu. Zabawa z elementem celowania
„Kto rzuci tu?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – doskonalenie pamięci i spostrzegawczości
wzrokowej. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kot i myszki”. Zabawy konstrukcyjne.
obszary z podstawy programowej: III 5, 7, 8, 9; IV 11, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia techniczne – tworzymy rzeźbę. Zabawa rytmiczno-ruchowa „Powitanka”. Zabawa
„Moja głowa”. Wykonanie z masy solnej płaskorzeźby głowy. Malowanie twarzy farbami. Zabawa taneczna przy skocznej
muzyce. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – w moim lusterku. Zabawa manipulacyjna „Moja twarz”. Zabawa „W moim lusterku”.
Oglądanie reprodukcji obrazów Pabla Picassa. Wykonanie portretów z figur geometrycznych. Zabawa z lusterkiem „Zajączki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 4; III 1, 7; IV 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12, 14, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Ptaszki do gniazdka!”. Dowolna zabawa bieżna.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Listki kolorowe”. Dzieci rozkładają jesienne liście i porównują ich wielkość. Następnie układają je w szeregu
od najmniejszego do największego (lub odwrotnie).
x Zabawa z elementem celowania „Kto rzuci tu?”. Rzucanie kamyczkami do obręczy rozłożonych na dywanie.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).