Page 74 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 74
72 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Wtorek temat: Moi najbliżsi.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ze śpiewem „Ojciec Wirgiliusz”. Zabawa parateatralna „Rodzinne
rozmowy telefoniczne”. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa z wyklaskiwaniem „Imiona moich bliskich”. Ćwiczenia
oddechowe „Dmuchamy baloniki”. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Siłacze”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 2, 3, 5, 7; IV 1, 2, 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – moja rodzina. Powitanie zabawą
„Iskierka przyjaźni”. Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Rodzina. Omówienie treści wiersza. Zabawy: „Pokolenia”, „Pokre-
wieństwo”. Zabawa ruchowa „Rodzinny fitness”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rysowanie serduszek zgodnie z poleceniem,
porównywanie liczebności zbiorów. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 2, 6, 8; IV 1, 3, 5, 7, 11, 14, 15, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy w piaskownicy „Rodzinny obiad”. Zabawa ruchowa rzutna „Kto rzuci do celu?”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ze śpiewem „Ojciec Wirgiliusz”.
x Zabawa parateatralna „Rodzinne rozmowy telefoniczne”. Dzieci dobierają się w pary. Mają za zadanie przedstawić
rozmowę telefoniczną z wybranym członkiem rodziny. Przed wykonaniem telefonu ustalają, kto jest kim.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa z wyklaskiwaniem „Imiona moich bliskich”. Dzieci stoją w kole. Każde z nich wypowiada imię kogoś z rodziny.
Następnie wszyscy razem dzielą to imię na sylaby, wyklaskując, np.: Go-sia. Na koniec dziecko wyjaśnia, kim jest dla niego
ta osoba, np.: Gosia to moja babcia.
x Ćwiczenia oddechowe „Dmuchamy baloniki”. Każda osoba otrzymuje balon, który musi nadmuchać. Gdy balon jest
nadmuchany, N. zawiązuje go. Dzieci podrzucają i odbijają balony nad głową.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Moja rodzina.
Cele:
wzmacnianie poczucia przynależności do rodziny
wzbudzanie szacunku dla członków rodziny
r
ozwijanie uważnego słuchania tekstu literackiego
kształtowanie świadomości stopnia pokrewieństwa z członkami rodziny
t
warzanie okazji do swobodnego opowiadania o sobie i swojej rodzinie
s
doskonalenie orientacji przestrzennej
kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
Pomoce: zdjęcia rodzinne przyniesione przez dzieci, duży arkusz papieru, flamastry, CD.