Page 75 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 75
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 73
Przebieg zajęć:
1. Powitanie zabawą „Iskierka przyjaźni”. Dzieci siadają w kole i przekazują sobie iskierkę poprzez delikatne uściśnięcie dłoni.
2. Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Rodzina.
Rodzina
Mama z tatą to małżeństwo . Dziadek to jest tata taty, Dzieci twoich cioć i wujków
Mają córkę oraz syna babcia – taty mamą jest . to kuzynki i kuzyni .
i mieszkają w jednym domu – A rodzice twojej mamy I to wszystko jest na temat
to wspaniała jest rodzina . są dziadkami twymi też . wyjątkowej twej rodziny .
Iwona Rup
Mama z tatą to rodzice, Siostra mamy to jest ciocia,
siostra z bratem to rodzeństwo, a jej brat jest twym wujaszkiem .
a osoby te z pewnością Ciocia druga – siostrą taty,
łączy wspólne pokrewieństwo . a brat jego – twym stryjaszkiem .
3. Omówienie treści wiersza. N. obserwuje reakcje dzieci na wysłuchany tekst i podąża za nimi. Wyjaśnia niezrozumiałe
dla dzieci słowa (np.: stryjaszek).
N. zadaje dzieciom pytania, np.: Z ilu członków składa się rodzina? Jakie dzieci mają mama i tata? Kto to są kuzyni
i kuzynki? Jak inaczej można na nich powiedzieć? Kim są dla nas rodzice mamy albo taty? A kim rodzeństwo mamy?
Uwaga: W razie potrzeby N. ponownie recytuje utwór lub jego fragmenty.
4. Oglądanie zdjęć przyniesionych przez dzieci. Wskazywanie powiązań między członkami rodziny. Chętne dzieci opisują,
kto jest zdjęciu. Podczas takiej prezentacji N. pyta dzieci, kim dla niego jest ta osoba, a kim dla np. jego taty. Dziecko
wyjaśnia, np.: To jest moja ciocia. Nazywa się Hania. Jest siostrą mojego taty.
5. Zabawa „Pokolenia”. N. na dużym arkuszu papieru kreśli dwie linie (jedna pod drugą) tak, aby podzielić papier
na trzy części. Na najniższej części schematycznie rysuje babcię i dziadka, wyżej postacie kobiety i mężczyzny,
wyjaśniając, że to mama i tata. Pyta dzieci, gdzie umieściłyby siebie. Prosi, aby wytłumaczyły, dlaczego najwyżej.
Następnie dzieci wskazują, w którym miejscu powinno się znaleźć ich rodzeństwo, na którym poziomie ciocia
lub wujek itp.
6. Zabawa „Pokrewieństwo”. N. wybiera siedmioro dzieci i przypisuje im role: 1) dziecko, 2) mama, 3) tata, 4) babcia 1,
5) dziadek 1, 6) babcia 2, 7) dziadek 2. Zadaniem dzieci jest ustawienie się podobnie jak na arkuszu: dziadkowie
z przodu, za nimi rodzice, a dalej dziecko. Następnie pyta dziecka, które jest dziadkiem, kim dla niego jest
wskazana osoba (N. wskazuje babcię, mamę, tatę, dziecko). Na te same pytania odpowiadają pozostali członkowie
rodziny.
7. Zabawa ruchowa „Rodzinny fitness”. Dzieci stoją w kole. Kolejno wyznaczają sobie funkcję członka rodziny,
mówiąc: Dziecko, mama, tata, babcia, dziadek, dziecko… Następnie N. włącza nagranie piosenki Trampolinek i my
(CD). Dzieci swobodnie biegają. Na przerwę w muzyce zatrzymują się, a odpowiednie osoby reagują na komendę N.,
np.: Babcie podskakują. Dzieci biegają w miejscu. Dziadkowie robią skłony. Rodzice dobierają się w pary i kręcą w kółku.
8. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 32). Dzieci rysują serduszka w odpowiednich domkach zgodnie z tym, ilu
i jakich mają wskazanych członków rodziny. Porównują liczby narysowanych serduszek.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy w piaskownicy „Rodzinny obiad”. Przygotowywanie uroczystego obiadu dla rodziny.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto rzuci do celu?”. Dzieci rzucają kasztanami do szarf rozłożonych na trawie.