Page 77 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 77
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 75
kształtowanie analizy i syntezy słuchowej
r
ozwijanie zdolności manualnych.
Pomoce: ilustracja przedstawiająca emu, kasztany, kartki, papier kolorowy, materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka wprowadzającego do tematu.
Emu
Do przedszkola Edek
przyniósł zestaw kredek .
Więc podeszła Ewa
spytać, jak się miewa .
Edek na to: – Nie jest źle!
Narysuję coś na „e”!
– Co takiego? Powiedz Ewie!
– Ptaka emu, tuż przy drzewie .
– Co to emu? – pyta Ewa .
– Taki ptak, co szybko biega .
Agnieszka Kolankowska
2. Dzieci siedzą w kole i podają słowa zaczynające się na e usłyszane w wierszyku i inne. N. naprowadza dzieci, np.: Jakie
jeszcze znacie imiona na e? (Ela, Ernest, Emil…) Gdzie Edek mógł zobaczyć emu? Co ma telewizor i komputer? (ekran).
Wspólnie wyjaśniają znaczenie słów. N. pokazuje ilustrację lub zdjęcie z emu i podaje kilka informacji na jego temat.
3. N. prezentuje literę E. Dzieci mówią, z czym kojarzy im się jej kształt.
4. Układanie z kasztanów litery E.
5. Każda osoba otrzymuje kartę z narysowaną sylwetką emu. Zadaniem dzieci jest wyklejenie ptaka wydzieranymi skrawkami
kolorowego papieru.
6. Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 33). Dzieci kolorują lub wyklejają, np. bibułą, literę E. Następnie prowadzą
palcem po kształcie litery na kartce i próbują narysować ją w powietrzu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Na rodzinnym spacerze.
Cele:
kształtowanie uważnego słuchania
r
ozwijanie aparatu mowy
r
ozwijanie słuchu muzycznego i pamięci muzycznej
doskonalenie poczucia rytmu
kształtowanie współpracy w grupie.
Pomoce: CD.
Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenie dykcyjne „Jesienny spacer”. N. opowiada krótką historię, a zadaniem dzieci jest wtórować mu podczas
wymawiania wyrazów dźwiękonaśladowczych (onomatopei).
Jest słoneczny jesienny dzień. Prawdziwa złota polska jesień. Wiatr lekko porusza gałęziami drzew: szszsz…, a liście, które już
opadły, szeleszczą pod nogami i można w nich brodzić: szszszur, szszszur, szszszur.
Podejdźmy cicho, na palcach: ciiii… do drzewa. W przydrożnej dziupli cyka świerszcz, który znalazł sobie mieszkanie na zimę:
cyk, cyk, cyk. Przeleciała tuż obok jakaś spóźnialska mucha: bzzzz… Nagle zerwał się zimny wiatr – brrrr… jak zimno. Wracajmy!
Następnie N. prosi dzieci, aby powtórzyły zapamiętane wyrazy dźwiękonaśladowcze (czyli te, które naśladują dźwięki).
W razie trudności N. podpowiada, np.: Drzewa na wietrze (szszsz…). Chodzenie po liściach (szszur). Cykanie świerszcza
(cyk, cyk). Mucha (bzzzz…). Zimny wiatr (brrrr…).