Page 82 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 82
80 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Spotkanie z policjantem.
Cele:
zapoznanie z zasadami panującymi w ruchu drogowym
p
oznanie kolorów znajdujących się na sygnalizatorze i odpowiedniej reakcji na ich zmianę
k
reowanie pozytywnego stosunku do pracy policjanta
zapoznanie z wyglądem radiowozu policyjnego
p
oznanie zasad zachowania się wobec dorosłej nieznajomej osoby
t
s
warzanie okazji do uczestnictwa w rozmowie dotyczącej bezpieczeństwa w drodze do przedszkola.
Pomoce: obrazek przedstawiający postać policjanta, biała kartka, sygnalizatory-zabawki, lizak policyjny.
Przebieg zajęć:
1. N. umieszcza na tablicy obrazek zasłonięty kartką. Powoli przesuwa kartkę, zaczynając od dołu. Dzieci podają swoje
propozycje, kto może znajdować się na obrazku.
2. N. zapowiada odwiedziny ważnego gościa – osoby, której wizerunek znajduje się na obrazku. N. pyta: Czy wiecie, czym
zajmuje się taki pan? Dlaczego zawód policjanta jest dla nas ważny? Kto spośród was też chce w przyszłości pracować jako
policjant? Dlaczego?
3. Zaproszenie gościa do sali. Spotkanie z funkcjonariuszem policji. Powitanie przybyłego gościa.
4. Rozmowa na tematy:
x Kierowanie ruchem drogowym przez policjanta.
x Światła: żółte, czerwone i zielone. Odpowiednia reakcja na każde z nich. (Demonstracja z użyciem sygnalizatorów-zabawek).
x Dlaczego nie należy jeździć zbyt szybko?
x Uwrażliwienie na nierozmawianie z osobami obcymi, starszymi od nas.
x Na czym jeszcze polega praca policjanta?
5. Zabawa z gościem „Kierujemy ruchem”. Dzieci zamieniają się w samochody. Jedna osoba i policjant kierują ruchem
za pomocą lizaka. Wybrany przedszkolak trzyma w ręku tablicę przedstawiającą światła i zmienia je na sygnał policjanta.
Pozostałe osoby przejeżdżają po wyznaczonej trasie.
6. Wyjście przed budynek przedszkola i oglądanie policyjnego radiowozu.
7. Pożegnanie gościa.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Dla pana policjanta.
Cele:
wzbudzanie szacunku do pracy ludzi wykonujących różne zawody
drażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa
w
kształtowanie poczucia estetyki
doskonalenie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych form plastycznych.
Pomoce: kartoniki w dwóch kolorach, kartki papieru, kredki pastelowe, papier kolorowy, klej, nożyczki, wstążka,
dziurkacz, koperta.
Przebieg zajęć:
1. N. wspomina poranne spotkanie z policjantem. Pyta dzieci, co podobało im się najbardziej. Sprawdza, co dzieci zapa-
miętały i jakie wiadomości należy utrwalić.
2. N. zaprasza dzieci do koła. Rozdaje każdemu dwie karteczki – czerwoną i zieloną. Wyjaśnia, że będzie wypowiadał
pewne zdania dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jeśli dzieci uznają, że wypowiedź jest prawdziwa, unoszą
zielony kartonik. Jeśli stwierdzą, że to, o czym mówi N., jest nieprawdą – podnoszą kartonik w kolorze czerwonym, np.:
x Weterynarz kieruje ruchem drogowym.
x Kiedy widzimy czerwone światło, należy się zatrzymać.
x Kiedy podejdzie do nas nieznajomy, możemy się z nim oddalić.
3. Dzieci siadają do stolików, na których rozłożone są: kartki, kredki pastelowe, klej, nożyczki i papier kolorowy. N. mówi:
Dzisiaj odwiedził nas wspaniały gość. Chciałabym, żeby każdy z was spróbował narysować pana policjanta, który przepro-
wadza was przez pasy lub w sytuacji, w której pomaga innym. Po zakończeniu pracy zepniemy wszystkie wasze rysunki
i zrobimy książeczkę, która zostanie wysłana panu policjantowi jako nasze podziękowanie za wizytę.