Page 82 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 82

80  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
          Temat: Spotkanie z policjantem.
          Cele:
            zapoznanie z zasadami panującymi w ruchu drogowym
            p
            oznanie kolorów znajdujących się na sygnalizatorze i odpowiedniej reakcji na ich zmianę
            k
            reowanie pozytywnego stosunku do pracy policjanta
            zapoznanie z wyglądem radiowozu policyjnego
            p
            oznanie zasad zachowania się wobec dorosłej nieznajomej osoby
             t
            s
            warzanie okazji do uczestnictwa w rozmowie dotyczącej bezpieczeństwa w drodze do przedszkola.
               Pomoce: obrazek przedstawiający postać policjanta, biała kartka, sygnalizatory-zabawki, lizak policyjny.
          Przebieg zajęć:
          1.  N. umieszcza na tablicy obrazek zasłonięty kartką. Powoli przesuwa kartkę, zaczynając od dołu. Dzieci podają swoje
            propozycje, kto może znajdować się na obrazku.
          2.  N. zapowiada odwiedziny ważnego gościa – osoby, której wizerunek znajduje się na obrazku. N. pyta: Czy wiecie, czym
            zajmuje się taki pan? Dlaczego zawód policjanta jest dla nas ważny? Kto spośród was też chce w przyszłości pracować jako
            policjant? Dlaczego?
          3.  Zaproszenie gościa do sali. Spotkanie z funkcjonariuszem policji. Powitanie przybyłego gościa.
          4.  Rozmowa na tematy:
               x Kierowanie ruchem drogowym przez policjanta.
               x Światła: żółte, czerwone i zielone. Odpowiednia reakcja na każde z nich. (Demonstracja z użyciem sygnalizatorów-zabawek).
               x Dlaczego nie należy jeździć zbyt szybko?
               x Uwrażliwienie na nierozmawianie z osobami obcymi, starszymi od nas.
               x Na czym jeszcze polega praca policjanta?
          5.  Zabawa z gościem „Kierujemy ruchem”. Dzieci zamieniają się w samochody. Jedna osoba i policjant kierują ruchem
            za pomocą lizaka. Wybrany przedszkolak trzyma w ręku tablicę przedstawiającą światła i zmienia je na sygnał policjanta.
            Pozostałe osoby przejeżdżają po wyznaczonej trasie.
          6.  Wyjście przed budynek przedszkola i oglądanie policyjnego radiowozu.
          7.  Pożegnanie gościa.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
          Temat: Dla pana policjanta.
          Cele:
            wzbudzanie szacunku do pracy ludzi wykonujących różne zawody
            drażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa
            w
            kształtowanie poczucia estetyki
            doskonalenie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych form plastycznych.

               Pomoce: kartoniki w dwóch kolorach, kartki papieru, kredki pastelowe, papier kolorowy, klej, nożyczki, wstążka,
               dziurkacz, koperta.

          Przebieg zajęć:
          1.  N. wspomina poranne spotkanie z policjantem. Pyta dzieci, co podobało im się najbardziej. Sprawdza, co dzieci zapa-
            miętały i jakie wiadomości należy utrwalić.
          2.  N. zaprasza dzieci do koła. Rozdaje każdemu dwie karteczki – czerwoną i zieloną. Wyjaśnia, że będzie wypowiadał
            pewne zdania dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jeśli dzieci uznają, że wypowiedź jest prawdziwa, unoszą
            zielony kartonik. Jeśli stwierdzą, że to, o czym mówi N., jest nieprawdą – podnoszą kartonik w kolorze czerwonym, np.:
               x Weterynarz kieruje ruchem drogowym.
               x Kiedy widzimy czerwone światło, należy się zatrzymać.
               x Kiedy podejdzie do nas nieznajomy, możemy się z nim oddalić.
          3.  Dzieci siadają do stolików, na których rozłożone są: kartki, kredki pastelowe, klej, nożyczki i papier kolorowy. N. mówi:
            Dzisiaj odwiedził nas wspaniały gość. Chciałabym, żeby każdy z was spróbował narysować pana policjanta, który przepro-
            wadza was przez pasy lub w sytuacji, w której pomaga innym. Po zakończeniu pracy zepniemy wszystkie wasze rysunki
            i zrobimy książeczkę, która zostanie wysłana panu policjantowi jako nasze podziękowanie za wizytę.
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87