Page 83 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 83
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 81
4. Dzieci wykonują prace według własnego pomysłu.
5. Wspólne omówienie rysunków. N. za pomocą dziurkacza i sznurka lub kolorowej wstążki łączy ze sobą powstałe prace.
6. Zaadresowanie i zaklejenie koperty.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwowanie nieba i zjawisk pogodowych. Przyglądanie się obłokom i opisywanie ich kształtów.
x Zabawa „Raz, dwa, trzy, obłoczkiem jesteś ty”. Dzieci ustawiają się w rozsypce tak, aby każde miało dużo miejsca. Re-
agują na komendę N., próbując zamienić się w obłok o wskazanym kształcie. Mogą przedstawić go ruchem lub naśla-
dować odgłosy. N. mówi np.: Raz, dwa trzy, smoczkiem-obłoczkiem jesteś ty.
x Zabawa ruchowa skoczna „Kwiatek”. N. rysuje patykiem na ziemi szablon kwiatu. Demonstruje dzieciom, jak przesko-
czyć dookoła – najpierw obunóż, później na prawej i lewej nodze.
Wtorek temat: Wiem, jak przechodzić przez ulicę.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Stuku-puku” – masażyki na plecach. Zabawa usprawniająca
małą motorykę „Kolorowe koraliki”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – utrwalenie zasad prze-
chodzenia przez ulicę na przejściu z sygnalizatorami. Zabawa badawcza „Duże oko”. Zabawa ruchowa „Opadające jesienne
liście” – ćwiczenie ekspresji ruchowej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 5, 8; IV 12, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczno-plastyczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – bezpieczni na drodze.
Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej Plakat o bezpieczeństwie na drodze. Odpowiadanie na pytania dotyczące
tekstu. Rozpoznawanie odgłosów ulicy. „Takie same i inne” – grupowanie obiektów różnej wielkości. Zabawa ruchowa
ze wskazywaniem stron „W lewo, w prawo i znów w lewo”. Puzzle „Przejście dla pieszych”. Grupowa praca plastyczna
„Skrzyżowanie w moim mieście” – wykonanie makiety. Omówienie wspólnie wykonanej pracy. ▶ 2. Zajęcia ruchowe.
Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 4; III 8, 9; IV 2, 3, 8, 11, 12, 14
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Kto pierwszy?”. Zabawa „Od prawej do lewej”. Zabawy w piaskownicy.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6, 8; III 5; IV 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Stuku-puku”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba siada plecami do drugiej. N. zapowiada za-
bawę w orkiestrę. Ten, kto odwrócił się, jest instrumentem. Partner siedzący za nim – muzykiem, który delikatnie stuka
paluszkami po plecach kolegi. N. zwraca uwagę na to, aby nie naciskać zbyt mocno.
x Zabawa usprawniająca małą motorykę „Kolorowe koraliki”. Dzieci otrzymują pudełko z koralikami lub guzikami w trzech
kolorach. Zadaniem przedszkolaków jest wybranie i utworzenie trzech oddzielnych grup koralików – czerwonych,
zielonych i żółtych. Na koniec N. pyta: Których koralików jest więcej, a których mniej? Dzieci określają liczebność
„na oko”, a jeśli koralików nie jest dużo (nie więcej niż 10 jednego koloru), sprawdzają, przeliczając. Na koniec mówią,
z czym kojarzą się im te kolory.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1, s. 36 i ćw. 2, s. 37). Przypomnienie zasad przechodzenia przez ulicę. Kolorowanie
świateł sygnalizatora i nalepianie przechodniów w odpowiednich miejscach.
x Zabawa badawcza „Duże oko”. Dzieci siadają w kole. N. przekazuje lupę jednej osobie. Ta podchodzi do stolika i ogląda
go przez lupę jego blat. N. pyta: Czy stolik oglądany przez lupę wygląda tak samo, jak wtedy kiedy patrzysz na niego bez
lupy? Dziecko opowiada, jakie są różnice (np.: Nie. Przez lupę widać zarysowania, wgniecenia…). Dzieci kolejno w ten
sam sposób oglądają wskazane przez N. przedmioty.