Page 85 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 85
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 83
Z samochodu wyszedł kierowca . Był bardzo zdenerwowany . Pod przednim kołem leżała pęknięta piłka .
– Nie wolno grać przy ulicy – powiedział kierowca do chłopców . – Od tego jest boisko . Pogroził im palcem .
Tygrysek pomyślał chwilę i jak to miał w zwyczaju, radośnie zaryczał:
– Łaaa, ja też przygotuję plakat . Już mam świetny pomysł . Będzie na nim wielki znak drogowy z zakazem zabawy blisko
ulicy .
I czym prędzej pobiegł do sali .
Następnego dnia pani tłumaczyła dzieciom, że chodnik służy ludziom do chodzenia, ulica – kierowcom do jeżdżenia,
a place zabaw i boiska są do gry i zabawy .
Trampolinek, maskotki i zabawki potakiwali głowami, bo ze wszystkim się zgadzali .
Kilka dni później, kiedy ogłoszono wyniki konkursu na najlepszy plakat o bezpieczeństwie, okazało się, że każda praca
została nagrodzona .
I to się Trampolinkowi bardzo spodobało, hej hop!
Urszula Piotrowska
2. N. zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu: W jakim konkursie brali udział Tygrysek i Trampolinek? Dlaczego kierowca
samochodu był zdenerwowany? Jakiej rady kierowca udzielił Tygryskowi i Trampolinkowi? Dlaczego nie można się bawić
blisko jezdni?
Dzieci odpowiadają na pytania. N. udziela informacji na temat pewnych miejsc i ich przeznaczenia (ulica – do jazdy
samochodem, boisko – miejsce na zabawę).
3. Słuchanie i rozpoznawanie odgłosów ulicy (CD).
4. „Takie same i inne” – grupowanie wycinków różnych wielkości. N. rozkłada przed dziećmi wcześniej wycięte paski
różniące się kolorem, długością i szerokością. Dzieci opisują ich wygląd, porównując. Zauważają, że większość różni się
od siebie pod wieloma względami, jednak są też takie same. N. prosi o wybranie białych pasków tej samej długości
i ułożenie z nich jezdni.
5. Zabawa ruchowa ze wskazywaniem stron „W lewo, w prawo i znów na lewo”. N. wyjaśnia, że przed przejściem na drugą
stronę jezdni zawsze należy się dobrze rozejrzeć. Najpierw w lewo, później w prawo i znów w lewo. N. ustawia dzieci na
linii w szeregu (jedno obok drugiego). Prosi, aby każde podniosło lewą rękę (N. pomaga wybrać wskazaną dłoń, jeśli
któreś z dzieci ma z tym problem). Następnie dzieci pokazują prawą dłoń. Później kolejno wysuwają do przodu prawą
i lewą nogę. N. mówi: Proszę, aby wszystkie dziewczynki zrobiły krok do przodu i spojrzały w lewo, w prawo i znów w le-
wo. Dzieci wykonują zadanie. Następnie to samo robią chłopcy.
6. Puzzle „Przejście dla pieszych”. N. przygotowuje puzzle składające się z 6 części (przecina obrazek przedstawiający znak
przejścia dla pieszych). Zadaniem dzieci jest prawidłowe ułożenie znaku. Chętne osoby nazywają znak i opowiadają
o jego przydatności na drodze.
7. Grupowa praca plastyczna „Skrzyżowanie w moim mieście”. N. rozkłada na stoliku potrzebne materiały: duży blok tech-
niczny w czarnym kolorze, papier kolorowy, tekturowe pudełeczka, farby, pastele, kleje, nożyczki. Dzieci projektują we-
dług swojego pomysłu miasto, zwracając szczególną uwagę na skrzyżowanie.
8. Omówienie wspólnie wykonanej pracy. Nazwanie budynków. Przypomnienie zasad przechodzenia przez ulicę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa bieżna „Kto pierwszy?”. N. dzieli dzieci na dwa zespoły, przypinając każdemu karteczkę w kolorze
czerwonym lub zielonym. Ustawia dwa takie same tory przeszkód (rozkłada szyszki). Osoba, która potrąci szyszkę,
wraca na początek i ponownie próbuje wykonać zadanie. Wygrywa ten zespół, który jako pierwszy pokona tor bez
potrącania szyszek.
x Zabawa „Od prawej do lewej”. N. wyznacza dwa punkty w ogrodzie, np. ścianę przedszkolną i piaskownicę. Prosi wszyst-
kich o ustawienie się pod ścianą przedszkola i podniesienie prawej ręki. Następnie dzieci krokiem dostawnym prze-
mieszczają się w kierunku piaskownicy. W drodze powrotnej dzieci unoszą drugą rękę.
x Zabawy w piaskownicy „Targ warzywny” – przekopywanie, tworzenie warzyw i owoców z piasku z dodatkiem wody;
zorganizowanie targu warzywnego, zabawa z sklep.