Page 88 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 88
86 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
7. Wprowadzenie numeru alarmowego 112. N. wyjaśnia, że istnieje numer, którego możemy używać w różnych krajach,
nie tylko w Polsce. Używamy go, gdy naszemu życiu lub zdrowiu zagraża niebezpieczeństwo lub widzimy, że komuś
stało się coś złego. N. rozkłada na dywanie kolejno 3 kartoniki przedstawiające cyfry: 1, 1, 2. Zaznacza, że w przypadku
zagrożenia można wystukać na klawiaturze właśnie takie cyfry.
8. Zabawa „Numer 112”. N. wybiera trzech ochotników. Każdemu z nich przypina na koszulce jedną cyfrę. Dzieci biegają
po sali. Na sygnał: Stop ustawiają się jedno obok drugiego tak, aby utworzyć numer. Pozostałe dzieci siedzą na dywanie
i obserwują. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Jadę samochodem na wycieczkę.
Cele:
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
kształtowanie poczucia rytmu
ozwijanie aparatu mowy
r
ozwijanie wyobraźni słuchowej
r
p
owtórzenie i utrwalenie poznanej piosenki.
Pomoce: klawesy (tzw. drewienka) lub tamburyn, kolorowe kółka lub tarcze, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa wstępna „Na światłach”. N. rozdaje dzieciom kółka lub tarcze (jako kierownice) i wyjaśnia zasady zabawy w samocho-
dy. Gdy gra rytmicznie na klawesach lub tamburynie, dzieci-samochody jadą; gdy akompaniament cichnie, samochody
zatrzymują się i czekają, aż znów pojawi się zielone światło (tj. akompaniament do jazdy). Po przećwiczeniu podstawowego
ruchu N. może wprowadzić utrudnienia – zmieniać tempo jazdy (autostrada lub ulica z ograniczeniem ruchu), często
zatrzymywać samochody (korek) itp.
2. Ćwiczenia dykcyjne „Wycieczka samochodem”. N. snuje opowieść o tym, jakie odgłosy można usłyszeć w samochodzie
w czasie jazdy. Dzieci, siedząc w siadzie skrzyżnym, wtórują N. przy wszystkich onomatopejach. Koła lub tarcze leżą
przed nimi.
Wsiadamy do samochodu i zapinamy pasy: SZSZSZU. Sprawdzamy działanie wycieraczek: I-I-I-I, wkładamy kluczyki
do stacyjki i uruchamiamy silnik: BRRRRRUM, BRRRRUM, BRRRRRUM. Tak, silnik pięknie pracuje: BRRRRRRRR…
(wykonane wargami). Ruszamy przed siebie: BRRRRRRRR. Teraz skręcamy, więc kierunkowskaz tyka: TIK-TAK, TIK-TAK,
TIK-TAK. Nagle! PSCHCHCHCHY. Oj, chyba powietrze zeszło z koła. Trzeba na stacji dopompować: PSSSSSSSSSS.
Gotowe! Jeszcze tylko pukniemy parę razy kontrolnie młotkiem: DŻ-DŻ-DŻ-DŻ i ruszamy dalej: BRRRRRRRR. Stop! Przejazd
kolejowy – właśnie przejeżdża pociąg: CZ-CZ-CZ-CZ-CZ. Można jechać dalej: BRZRZRZRZ, a już przed nami las…
3. Powtórzenie piosenki Jesienna wycieczka (CD). N. odtwarza akompaniament piosenki, a dzieci wykonują ją, starając się
prawidłowo otwierać buzie, nie krzyczeć i wyraźnie artykułować słowa.
Następnie dzieci dobierają się w pary. Spacerując dwójkami, śpiewają ponownie piosenkę. Na refrenie zatrzymują się
i zwracają się twarzami do siebie. Po bezpośrednim zaśpiewaniu słów: Tak, tak, tak, tak na pauzie występującej po nich
klaszczą – raz w swoje dłonie, raz w dłonie kolegi.
Wykonanie 2. i 3. zwrotki może być takie samo lub zgodne z propozycjami dzieci.
4. Zabawa ruchowa „Powrót z lasu”. N. ponownie gra rytm na klawesach lub tamburynie. Tym razem w drodze powrotnej
trzeba będzie:
x na pierwszej przerwie w grze – wymienić koło
x na drugiej przerwie – wysiąść z samochodu i przetrzeć szybę
x na trzeciej przerwie – zjechać do myjni (czworo dzieci tworzy dwie bramki, a pozostałe dzieci kolejno wjeżdżają
i po krótkim myciu wyjeżdżają z myjni).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa konstrukcyjna „Domek dla kasztanów”. Dzieci zbierają w ogrodzie różne materiały przyrodnicze (patyki,
kamyczki, listki, grudki ziemi itp). Następnie budują z nich domki, w których umieszczą kasztany.
x Zabawa ruchowa skoczna „Raz, dwa, trzy, podskocz ty”. Dzieci stoją w rozsypce, zachowując odpowiednią odległość. N. poka-
zuje patyk i mówi: To magiczna różdżka, która wskazuje, kto będzie dzisiaj skakał. Powie nam też, ile razy. Dzieci zamierają
w bezruchu. N. mówi: Raz, dwa, trzy, podskocz ty…, patykiem wskazuje jedną osobę i dodaje np.: …dwa razy na jednej nodze.
x Zabawa matematyczna „Ile babeczek?”. N. zabiera chętne dzieci do piaskownicy. Wykonuje babki z piasku. Dzieci
kolejno przeliczają, zaczynając od prawej do lewej strony (N. prosi o wskazanie prawej ręki) i odwrotnie (prosi o wskazanie
lewej ręki). Za każdym kolejnym razem dodaje lub usuwa babki z piasku.