Page 79 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 79
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 77
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 3, s. 35) – doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej. Dzieci odszukują portret osoby
zgodny z opisem z polecenia i obrysowują go.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kot i myszki”. N. rozkłada na podłodze obręcze. Dzieci-myszki poruszają
się swobodnie po sali. Na hasło N.: Uwaga – kot! wchodzą do obręczy. Gdy N. klaśnie, dzieci wychodzą ze schronienia.
x Dowolne zabawy konstrukcyjne.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia techniczne.
Temat: Tworzymy rzeźbę.
Cele:
doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
u
sprawnianie motoryki małej i dużej
wiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
ć
Pomoce: masa solna, drewniane patyczki, farby do malowania twarzy, pędzle, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa rytmiczno-ruchowa „Powitanka”. Dzieci chodzą po sali w rytmie wygrywanym przez N. na bębenku. Gdy N.
przestanie grać, dzieci zatrzymują się, dobierają w pary i witają: podają sobie dłonie, stykają się czołami, a następnie
kolanami. Po przywitaniu powracają do rytmicznego spaceru. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Zabawa „Moja głowa”. Dzieci ustawiają się w kole. Na znak N. pokazują jednym palcem swoje oko, ucho, nos, usta,
głowę i włosy. Następnie rysują palcem w powietrzu na wysokości oczu wcześniej prezentowane części twarzy.
3. Wykonanie z masy solnej płaskorzeźby głowy z uwzględnieniem wszystkich części twarzy.
4. Malowanie twarzy farbami.
5. Prezentacja i omówienie płaskorzeźb z masy solnej.
6. „Taniec stworków” – zabawa dowolna przy skocznej muzyce (np. piosence Trampolinek i my – CD).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: W moim lusterku.
Cele:
u
sprawnianie motoryki małej
rzełamywanie nieśmiałości poprzez opisywanie swojego wyglądu
p
ozwijanie ekspresji plastycznej dziecka
r
wzbudzanie poczucia satysfakcji z własnoręcznie wykonanej pracy.
Pomoce: lusterko, kasztany, włóczka, reprodukcje obrazów Pabla Picassa, wycięte z kolorowego papieru figury
geometryczne, kartki, klej.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa manipulacyjna „Moja twarz”. Każda osoba otrzymuje garść kasztanów i kawałek włóczki, z których wykonuje
(układa) swoją twarz, uwzględniając wszystkie części.
2. Zabawa „W moim lusterku”. Dzieci siedzą w kole. Kolejno oglądają swoją buzię w lusterku, a następnie opisują odbicie.
3. Zapoznanie dzieci z wybranymi reprodukcjami obrazów Picassa. Opowiedzenie o kierunku w sztuce, jaki reprezentował.
4. Każda osoba otrzymuje papierowe figury geometryczne. Dzieci układają z nich portret i przykleją na kartce.
5. Zabawa z lusterkiem „Zajączki”. Puszczanie zajączków na ścianach poprzez odbijanie światła w lusterku.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Ptaszki do gniazdka!”. N. rozkłada na ziemi obręcze. Na hasło: Do gniazdek!
dzieci-ptaszki wchodzą do obręczy. Na komendę: Lekcja latania – wychodzą i swobodnie poruszają się po ogrodzie.
x Dowolna zabawa bieżna.