Page 76 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 76
74 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Środa temat: E jak emu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa paluszkowa „Rodzinka”. Ćwiczenia w klasyfikowaniu „Co tu nie pasuje?”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa „Coś na e”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – wskazywanie drogi w labiryncie,
liczenie liści i kolorowanie. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 2; IV 2, 8, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – e jak emu. Wysłuchanie i omówienie
wierszyka wprowadzającego. Przedstawienie zapisu litery E – ćwiczenia małej motoryki. Układanie litery z kasztanów.
Wykonanie pracy plastycznej (wydzieranki) przedstawiającej emu. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – utrwalenie obrazu
graficznego litery E. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – na rodzinnym spacerze. Ćwiczenie dykcyjne – wspólne
wymawianie wyrazów dźwiękonaśladowczych. Utrwalenie piosenki Jesienny spacer. Scenki pantomimiczne „Na spacerze”.
Zabawa z piosenką – inscenizacja. Zabawa w parach „Robimy ludziki”.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; IV 1, 2, 3, 4, 7, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z elementem równowagi „Zamknij oczy”. Zabawa tropiąca „Szukamy skarbu”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7, 8; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa paluszkowa „Rodzinka”. Dzieci zaciskają piąstki i kolejno, zgodnie z treścią popularnej rymowanki, wyciągają palce
i nimi poruszają.
Rodzinka
Ten duży to dziadziuś,
a przy nim – babunia,
najwyższy to tatuś,
a obok mamunia,
a to jest dziecinka mała, tralalala,
a to moja rączka cała, tralalala.
x Ćwiczenia w klasyfikowaniu „Co tu nie pasuje?”. N. układa obok siebie cztery obrazki przedstawiające przedmioty –
trzy z nich są w jednym kolorze, np. zielonym, a jeden w innym kolorze. Zadaniem dzieci jest wskazanie, który obrazek
nie pasuje do pozostałych.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Coś na e”. N. prezentuje dzieciom dwa zdjęcia (obrazki), które przedstawiają ekran i emu. Dzieci biegają
swobodnie do rytmu wybijanego przez N. na tamburynie. Na przerwę w muzyce zatrzymują się. N. unosi jeden
w prezentowanych wcześniej obrazków, a dzieci wyklaskują jego nazwę: ek-ran lub e-mu. Następnie wracają do biegu.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 34). Dzieci odnajdują i rysują drogę w labiryncie. Następnie liczą liście,
aby wskazać i pokolorować drugi liść od lewej strony.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: E jak emu.
Cele:
zapoznanie z literą E
doskonalenie wymowy głoski e