Page 72 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 72
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ 5 Ja i moja rodzina
Poniedziałek temat: Ja w moim domu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Domek z kart”. Zabawa słowna „Opowieść o moim domu”. Ćwiczenia
poranne – Zestaw V. Zabawa konstrukcyjna z klockami „Domek moich marzeń”. Zabawa integrująca „W pracowni malar-
skiej” – masażyki na plecach. Zabawa ruchowa w parach „Budujemy nasz dom”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8; III 8, 9; IV 2, 5, 8, 11, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczne – w moim domu. Zabawa „Budujemy domek”. Wykonanie ćwiczenia w KP1
– praca plastyczna (rysowanie i ozdobianie materiałami). Prezentacja i omówienie prac. Zabawa „Malujemy
ściany”. ▶ 2. Zajęcia matematyczne – domy z figur. Zabawa ruchowa „Figury do swoich domków”. Przypomnienie
kształtów figur geometrycznych, układanie figur za pomocą wstążki. Oglądanie plansz z różnymi rodzajami budynków
mieszkalnych. „Konstruuję dom” – układa nie domu z figur geometrycznych. Pogadanka „Opowiadamy o swoim domu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 2, 5, 7, 8, 9; IV 2, 5, 8, 11, 12
Zajęcia w ogrodzie: „Mój dom” – rysowanie kredą na chodniku. Zabawa ruchowa skoczna „Żabki”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5, IV 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Domek z kart”. Każde dziecko otrzymuje 6 kart. Dzieci starają się postawić z nich domek. Jeżeli ktoś stworzy
utrzymującą się konstrukcję, otrzymuje dodatkowe karty, które dodaje do powstałego domku lub z których buduje
nowy domek.
x Zabawa słowna „Opowieść o moim domu”. Dzieci siedzą w kręgu. Turlają do siebie kłębek włóczki. Każda osoba chwyta
nitkę, robi pętelkę na palcu i mówi: Lubię w moim domu... (np.: moje zabawki), a następnie toczy kłębek do wybranej
osoby. W ten sposób utworzy się włóczkowa pajęczyna.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa konstrukcyjna „Domek moich marzeń”. Dzieci indywidualnie lub w zespołach układają budowlę z drewnianych
klocków.
x Zabawa integrująca „W pracowni malarskiej”. Dzieci dobierają się w pary i siadają na dywanie. Jedna osoba odwraca się
tyłem do kolegi i próbuje odgadnąć, co ten rysuje mu palcem na plecach.
x Zabawa ruchowa „Budujemy nasz dom”. Dzieci w parach stają naprzeciwko siebie. Podają sobie ręce i podnoszą wysoko tak,
aby powstał dach. Następnie opuszczają ręce. Ćwiczenie powtarzają kilka razy. Dzieci mogą jednocześnie wymawiać
rytmicznie: Budujemy nasz dom!
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: W moim domu.