Page 68 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 68
66 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Październik
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
DRZEWA Zajęcia w ogrodzie y zabawy z użyciem lupy – oglądanie jesiennej f nazywa popularne drzewa (IV 18)
I 2, 5; III 5; IV 18, 19
przyrody
dysponuje sprawnością rąk (I 7, 9)
f
zabawa ruchowa skoczna „Kałuże”
uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gim-
f
y
nastycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
Wtorek JESIENNĄ PORĄ f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
prowadzi obserwacje przyrodnicze z użyciem
f
lupy (IV 18, 19)
Aktywność poranna y zabawa umuzykalniająca „Co tak gra?” f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
i popołudniowa y zabawa dydaktyczna „Które zwierzę?” – f rozpoznaje instrumenty po dźwiękach (IV 2, 7)
I 5, 7, 9; IV 2, 7, 8, 11, pozna nie cech zwierząt f wykonuje czynności plastyczne (I 7, 9; IV 8, 11)
12, 14, 18 y ćwiczenia poranne – Zestaw VII f zna cechy zwierząt (IV 18)
y gra „Jesienne memory” (KA, k. 4) f rysuje (I 7; IV 8)
y zabawa plastyczna „Pani Jesień” – rozwijanie f jest spostrzegawcze (IV 12)
zdolności manualnych f wskazuje strony lewą i prawą (IV 14)
y zabawa ruchowa „Na prawo i na lewo” f słucha recytacji wiersza (III 8; IV 3)
zna niektóre jesienne dary natury (IV 18)
f
wysłuchanie wiersza Iwony Rup Dary jesieni
Zajęcia główne
JESIENNE ZBIORY Z SADU, OGRODU I POLA y „Kolory i kształty” – opisywanie owoców f rozpoznaje warzywa i owoce za pomocą zmysłu
y
rozpoznaje kształty i kolory oraz je nazywa
f
„Dary natury” – wspólne przeglądanie za-
I 3, 7; III 8; IV 2, 3, 7,
y
(IV 2, 12)
12, 18, 20
wartości kosza wiklinowego oraz nazywanie
poznaje wygląd owoców i warzyw w przekroju
f
owoców i warzyw
(IV 18)
i warzyw
smaku (IV 18)
zabawa badawcza „Co w środku?” – prze-
y
orientuje się w specyfice pracy rolnika (IV 20)
f
krawanie warzyw i owoców
wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju
f
„Co nam smakuje?” – degustacja
y
roślin (IV 18)
omówienie pracy rolnika
y
odszukuje pary (IV 12)
f
wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 45)
y
przygotowuje posiłek w grupie (I 3)
f
– łączenie obrazków w pary
y
nazywa i naśladuje odgłosy przyrody (IV 2, 18)
f
określanie odgłosów z parku
y
gra na instrumentach i innych przedmiotach
f
ćwiczenie dykcyjne „Szumy i szelesty”
y
(IV 7)
zabawa umuzykalniająco-ruchowa „Dzieci
y przygotowanie deseru z jabłek i marchwi f dba o porządek wokół siebie (I 7)
usprawnia aparat mowy (IV 2)
Środa y zabawa z instrumentami „Perkusista drzew” f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
f
i drzewa”
– powtarzanie rytmów
y zabawa „Chór drzew” – rytmiczne wypo-
wiadanie nazw na znak N.
y relaksacja przy nagraniu fragmentu Poranka
Edwarda Griega (zabawa muzyczna Kon-
trasty – CD)
Zajęcia w ogrodzie y zabawy ze skakanką
I 2; III 5; IV 18 y zabawa rzutna „Kasztany i żołędzie”
Aktywność poranna y zabawa „Głośno – cicho” – ćwiczenie intonacji f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
i popołudniowa i zmiany natężenia głosu f rozpoznaje zmiany natężenia głosu (IV 7)
I 5, 6, 7; IV 1, 7, 8, 11, y wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 46–47) f rysuje (I 7; IV 8)
JEŻYK IDZIE DO DOMKU y układanie kompozycji z darów jesieni f zna niektóre zawody (IV 20)
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej,
doskonalenie orientacji przestrzennej
układa kompozycje z materiału przyrodniczego
14, 18, 20 ćwiczenia poranne – Zestaw VII f orientuje się na kartce papieru (IV 14)
f
Czwartek y zabawa ruchowa „Rowerem do lasu” f odgrywa role w zabawie (IV 1)
(I 6; IV 11; 18)
y
lepi z masy solnej (IV 11)
zabawa pantomimiczna „Zawody”
y
f
Zajęcia główne
poznaje zasady gry planszowej (III 5)
f
I 6, 7; III 5, 8;
zabawa pantomimiczna ,,Jeżyk pokazuje,
y
wykonuje kompozycje plasteliny (I 6; IV 11)
f
a ja odgaduję”
IV 3, 11, 14 y praca plastyczna z masy solnej ,,Jeżyk” f planuje i organizuje swoją pracę (I 7)
y omówienie i konstruowanie gry planszowej