Page 67 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 67

TYDZIEŃ 7  •  Jesień w parku i w ogrodzie  •  65


            tydzień 7: JESIEŃ W PARKU I W OGRODZIE


            Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
             Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
              dnia                                                             do podstawy programowej

                    Aktywność poranna   y  zabawa ruchowa „Uwaga, kałuża!” – ćwicze-  f   uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
                    i popołudniowa      nie skoczności                  f   naśladuje, używając gestów i mimiki (I 5; IV 1)
                    I 5, 7, 9; IV 1, 2, 11, 12  y  zabawa dźwiękonaśladowcza „Jesienna    f   wykonuje ćwiczenia logopedyczne (I 9; IV 2)
                                        orkiestra” – usprawnianie narządów arty-  f   jest spostrzegawcze (IV 12)
                                        kulacyjnych                     f   zna figury geometryczne (IV 12)
                                      y  ćwiczenia poranne – Zestaw VII  f   układa figury z patyczków (I 7; IV 11)
                                      y  zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto jest   f   poznaje zapis cyfry 2 (IV 15)
                                        pod kocem?”                     f   kreśli cyfrę palcem (I 7; IV 8, 15)
                                      y  wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 43) –   f   przechodzi po linie, zachowując równowagę
                                        rozwijanie spostrzegawczości      (I 5)
                                      y  zabawy patyczkami – utrwalenie znajomości   f   rozwija zmysł dotyku (I 7)
                                        figur geometrycznych            f   wykleja, używając kleju, bibuły i innych materia-
                                                                          łów (I 7; IV 8)
                JESIENNE PEJZAŻE  I 2, 5, 6, 7, 9; II 4;    y y y  wysłuchanie i omówienie treści wierszyka   f   dysponuje sprawnością rąk (I 7, 9)
                    Zajęcia główne
                                        zabawa ruchowa z nauką rymowanki
                                      y
                                                                           nazywa kolory (IV 2, 12)
                                                                        f
                                        Wiewiórka i kasztany
                    IV 2, 5, 8, 12, 15, 18
                                                                           łączy barwy, tworząc nowe kolory (I 7, IV 8)
                                                                        f
                                        zabawa „Ciepło – zimno”
                                                                           maluje farbami (II 4; IV 8)
                                                                        f
                                        prezentacja cyfry 2
                                        ćwiczenie relaksacyjne „Dwójkowy pociąg”
                                      y
                                                                          plastycznych (I 6; IV 8)
                                        – kreślenie palcem              f   umie wypowiadać się w różnych technikach
                                                                           wyciąga wnioski (IV 2, 5)
                Poniedziałek          y  układanie cyfry z kasztanów    f   układa kompozycje z materiału przyrodniczego
                                                                        f
                                        zabawa ćwicząca koordynację i równowagę
                                      y
                                        „Dwójka na linie”
                                                                          (IV 11, 18)
                                                                           ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
                                                                        f
                                        zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegaw-
                                      y
                                        czość i szybkość „Po dwa”
                                      y  wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 42) –
                                        kolorowanie lub wyklejanie szablonu, ryso-
                                        wanie, wskazywa nie elementów występu-
                                        jących po dwa
                                      y  zabawa z mieszaniem kolorów „W jesiennych
                                        barwach”
                                      y  wykonanie jesiennych pejzaży
                    Zajęcia w ogrodzie  y  „Jesienny pejzaż” – malowanie kredą
                    I 2, 5, 7; III 5; IV 18  y  układanie kompozycji z kasztanów, patyków
                                        i liści
                                      y  zabawa skoczna „Parzące kasztany”
                    Aktywność poranna   y  zabawa ruchowa z piłką „Podaj do mnie”  f   obdarza uwagą dzieci i dorosłych (III 8)
                    i popołudniowa    y  zabawa integrująca „Moja mama najlepiej...”   f   uważnie słucha i pyta o niezrozumiałe fakty
                                                                          (III 8, 9; IV 2)
                                        – wzajemne poznawanie siebie i najbliższych
                    I 5, 7, 9; III 8, 9;    y y  ćwiczenia poranne – Zestaw VII  f   zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, mówi
                    IV 2, 8, 11, 18
                DRZEWA JESIENNĄ PORĄ  Zajęcia główne  y y y y  wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 44)   f   rysuje (I 7; IV 8)
                                                                          płynnie (III 9; IV 2)
                                        ćwiczenie relaksacyjne „Jesienne odgłosy”
                                        – rozwijanie sprawności manualnej
                                                                           wykonuje czynności plastyczne (I 7, 9; IV 8, 11)
                                                                        f
                                                                           słucha recytacji wiersza (III 8; IV 3)
                                        zabawa skoczna „Jak żabki”
                                                                        f
                                                                           rozpoznaje zjawiska atmosferyczne poszczegól-
                                                                        f
                                        wysłuchanie wiersza Danuty Wawiłow Drzewo
                                                                          nych pór roku (IV 16, 18)
                    I 4, 5, 7, 8, 9; III 8;
                                        oglądanie ilustracji z drzewami w czterech
                                                                           rozpoznaje kształty i kolory oraz je nazywa
                                                                        f
                                        porach roku
                    IV 2, 3, 8, 12, 14, 16, 18
                                                                          (IV 2, 12)
                                        omówienie sposobu wykonania zielnika
                Wtorek                y y y  opisywanie jesiennych liści  f   grupuje obiekty w sensowny sposób (IV 12)
                                                                           jest sprawne fizycznie (I 5, 8, 9)
                                                                        f
                                        w KA (k. 6–7)
                                                                           dostrzega zmiany w muzyce (IV 7)
                                                                        f
                                        zabawa ruchowa „Liście na wietrze”
                                      y  ćwiczenie gimnastyczne – Zestaw III  f   potrafić określić kierunek na kartce (IV 8, 14)
                                                                        f   umie wypowiadać się w różnych technikach
                                                                          plastycznych (II 4; IV 8)
                                                                        f   zna pojęcie zielnik (IV 2, 18)
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72