Page 95 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 95
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 93
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne – malowanie farbami akrylowymi.
Temat: W jesiennych barwach.
Cele:
o
dkrywanie piękna jesiennego krajobrazu
warzanie okazji do eksperymentowania z barwami (uzyskiwanie barw jesiennych z trzech kolorów podstawowych)
t
s
ozwijanie zdolności manualnych.
r
Pomoce: farby akrylowe, pojemniki, kubki z wodą, pędzle, kartki, ilustracje przedstawiające pory roku.
Przebieg zajęć:
1. N. pokazuje ilustracje przedstawiające dwie pory roku: jesień i zimę. Następnie wyjmuje farby w różnych kolorach.
Prosi ochotnika, aby dopasował odpowiednie kolory do pór roku: zima – biały, niebieski; jesień – pomarańczowy,
zielony, żółty, brązowy, czerwony.
2. Zabawa z mieszaniem kolorów „W jesiennych barwach”. N. rozkłada pojemniki do rozcieńczania farb. Wyjaśnia
dzieciom, że ich zadaniem jest stworzenie barw przy użyciu tylko trzech kolorów: żółtego, czerwonego i niebieskiego.
Zwraca uwagę, żeby powstałe kolory kojarzyły się z jesienią. Dzieci mieszają kolory, np.: żółty i czerwony daje kolor
pomarańczowy.
3. Wykonanie jesiennych obrazów według własnych pomysłów z wykorzystaniem samodzielnie rozmieszanych farb.
4. Omówienie prac, przyglądanie się barwom. Wymyślenie nazwy dla każdego obrazu i podpisanie go.
5. Rozwieszenie obrazów na sznurku w sali przedszkolnej.
III Zajęcia w ogrodzie
x „Jesienny pejzaż” – malowanie kredą na chodniku.
x Układanie na ścieżce jesiennych kompozycji z materiału przyrodniczego (np.: kasztanów, liści i patyków).
x Zabawa skoczna „Parzące kasztany”. N. rozsypuje kasztany w ogrodzie lub na ścieżce. Dzieci biegają, przeskakując przez
kasztany – najpierw obunóż, później na jednej nodze i z przykucnięciem.
Wtorek temat: Drzewa jesienną porą.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa z piłką „Podaj do mnie”. Zabawa integrująca „Moja mama
najlepiej...” – wzajemne poznawanie siebie i najbliższych. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Ćwiczenie relaksacyjne „Jesienne
odgłosy”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rozwijanie sprawności manualnej. Zabawa skoczna „Jak żabki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 8, 9; IV 2, 8, 11, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – drzewa jesienią. Wysłuchanie wiersza Danuty Wawiłow Drzewo. Ogląda-
nie ilustracji z drzewami w czterech porach roku. Opisywanie jesiennych liści. Omówienie sposobu wykonania zielnika
w KA. Wspólne wykonanie zielnika z różnych liści. Zabawa ruchowa „Liście na wietrze”. ▶ 2. Zajęcia ruchowe.
Ćwiczenie gimnastyczne – Zestaw III.
obszary z podstawy programowej: I 4, 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 8, 12, 14, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z użyciem lupy – oglądanie jesiennej przyrody. Zabawa ruchowa skoczna „Kałuże”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa z piłką „Podaj do mnie”. N. dzieli dzieci na kilka grup 3- i 4-osobowych. Przedszkolaki w 3-osobowych
zespołach ustawiają się, tworząc trójkąt, a grupa 4-osobowa – prostokąt lub kwadrat. Każda drużyna otrzymuje piłkę.
Dzieci przekazują sobie ją delikatnym kopnięciem, tak aby nie wypadła z toru.