Page 123 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 123
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
LISTOPAD
TYDZIEŃ 9 Jesienny deszcz
Poniedziałek temat: W deszczowym rytmie.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Listki”. Zabawa muzyczno-ruchowa „Deszczowe dźwięki”.
Ćwicze nia poranne – Zestaw IX. Zabawa ruchowa „Spacer po deszczu”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rysowanie schro-
nienia przed deszczem. Zabawa tropiąca ,,Gdzie jest liść?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 5, 8, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – krajobraz po deszczu. Zabawa muzyczno-ruchowa „Srebrny deszczyk”.
Wysłu chanie wiersza Doroty Gellner Deszcz. Omówienie treści utworu. Opisywanie krajobrazu w trakcie i po deszczu.
Przedstawienie graficzne bohaterki wiersza na kartkach papieru za pomocą wydzieranki i kolorowych wstążek. Zabawa
ruchowa z użyciem wstążki. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – kalosze na deszcz. Opowieść ruchowa „W deszczowe popołudnie”.
Słuchanie odgłosu deszczu i ponownej recytacji wiersza Doroty Gellner Deszcz. Rozmowa o tym, co dzieci lubią robić,
gdy pada deszcz. Praca plastyczna z wykorzystaniem folii „Magiczne kalosze”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9, II 3; III 1, 8, 9; IV 2, 3, 5 7, 8, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa skoczna „Kałuże”. Spacer po przedszkolnym ogrodzie połączony z obserwacją przyrody.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 11; III 5; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Listki”. Na dywanie są rozłożone wstążki (żółte i zielone) w kształcie listków. N. dzieli dzieci na dwie
grupy i przypisuje im kolory (żółty i zielony). Dzieci chodzą rytmicznie po sali. Na znak N. stają na listkach w odpo-
wiednich kolorach.
x Zabawa muzyczno-ruchowa „Deszczowa piosenka”. Każde dziecko otrzymuje bębenek. N. wyznacza dwie grupy. Jedna
grupa delikatnie gra na bębenkach: dzieci prostują rączki w górę i opuszkami palców naśladują spadające krople deszczu.
Druga grupa bardzo intensywnie uderza w bębenki.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Spacer po deszczu”. Dzieci chodzą rytmicznie po sali. Na komendę N.: Zaczyna padać! udają, że roz-
kładają parasole i spacerują z nimi. Gdy N. mówi: Wychodzi słoneczko i czas na skoki – składają parasole i zaczynają
przeskakiwać przez kałuże.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 57). Dzieci wymyślają i rysują schronienie przed deszczem dla misia i zajączka.
x Zabawa tropiąca ,,Gdzie jest liść?”. N. prezentuje grupie duży liść jesienny. Następnie ukrywa go w sali (tak, aby dzieci
nie widziały). Zadaniem dzieci jest odnalezienie liścia.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Krajobraz po deszczu.