Page 128 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 128
126 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zadania popołudniowe
x Utrwalanie umiejętności sznurowania butów (KA, k. 3) (zob. TYDZIEŃ 2, Piątek).
x Zabawa słowna „Co ma u?” – dzieci siedzą w kole i kolejno podają słowa, które zawierają głoskę u.
x Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Jesienna kałuża”. N. na dywanie rozkłada szeroką wstążkę w kształcie dużej
kałuży. Zadaniem każdego dziecka jest przejście po wstążce, przykładając nogę za nogą w taki sposób, aby nie dotknąć
dywanu.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: My się wcale nie nudzimy!
Cele:
doskonalenie sprawności rąk
kształtowanie spostrzegawczości
u
trwalenie wiadomości o jesieni.
Pomoce: chusteczka, farby, flamastry, kredki, nożyczki, papier kolorowy, plastelina, klej, dziurkacz, sznurek, gazeta,
szarfy w różnych kolorach, bębenek, KA.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie pogadanką na temat „Kiedy za oknem mokro i szaro…”. Dzieci kolejno podają swoje pomysły. Mówią, co zwykle
robią w domu, gdy na dworze pada, lub co chciałyby robić.
2. Zabawa ruchowa „Moja chusteczka”. Dzieci ustawiają się w kręgu. Do środka wchodzi się ochotnik, który w ręku trzyma
chusteczkę i wydaje komendy kolegom. Zadaniem dzieci jest odwzorowanie jego ruchów. Np. Chusteczka wędruje
do góry i dwa razy macham ją. Szybciutko na dół i zamiatam nią podłogę. Rozłóż rączki i się okręćmy, pomachaj prawą
rączką i lewą rączką. Teraz wybieram ciebie i pokaż, proszę, jeszcze raz to co ja.
3. Zabawa plastyczna „Kolorowe liście”. Dzieci wykonują kartę z KA (k. 8). Wycinają liście po przerywanej linii. Następnie
ozdabiają szablony, wykorzystując według własnych pomysłów zgromadzone materiały plastyczne, np.: kolorują, malują
farbami, wyklejają papierem kolorowym lub wylepiają plasteliną.
4. Dzieci z pomocą N. podpisują na odwrocie swoje liście. Następnie N. robi w liściach dziurki i nawleka na sznurek prace
dzieci. Sznurek z liśćmi wywiesza w sali lub na korytarzu.
5. Wspólne sprzątanie.
6. Gra w parach lub w małych grupach „Jesienne memory” (z wykorzystaniem kartoników z KA; zob. TYDZIEŃ 4, Ponie-
działek).
7. Zabawa muzyczna „Szeleszczące liście...”. N. rozdaje każdej osobie kartkę gazety. Zadaniem dzieci jest tak manipulować
gazetą, aby uzyskać odgłos szeleszczących liści.
8. Zabawa rytmiczno-ruchowa „Taniec liści”. N. każdej osobie wręcza listek w jednym z trzech kolorów (żółtym, czerwonym
lub pomarańczowym). Na dywanie rozłożone są trzy szarfy w tych samych kolorach. Dzieci poruszają się zgodnie
z rytmem wygrywanym przez N. na bębenku. Na przerwę w muzyce każde dziecko wchodzi do szarfy w takim kolorze,
w jaki jest jego listek.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Kalosze lubią deszcz, my też.
Cele:
drażanie do uważnego słuchania
w
kształtowanie poczucia rytmu
r
ozwijanie wyobraźni słuchowej i ruchowej
r
ozwijanie inwencji twórczej
doskonalenie umiejętności reagowania ruchem na dźwięki
n
auka piosenki Spacer po dywanie.
Pomoce: kalosze dzieci (tyle par, ile dzieci), misie-przytulanki, CD.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie piosenki Spacer po dywanie (CD). N. prosi dzieci o uważne słuchanie treści piosenki, którą za chwilę odtworzy.
Po wysłuchaniu prowadzi rozmowę kierowaną z dziećmi. Przykładowe pytania: O czym była ta piosenka? Kto szedł