Page 133 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 133

TYDZIEŃ 9  •  Jesienny deszcz  •  131



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integrująca „Jesienny humor”. Dzieci siedzą w kręgu i wybierają ochotnika, który ma rozśmieszyć grupę
              za pomocą mimiki twarzy. Jeżeli ktoś pierwszy się zaśmieje, zamienia się miejscami z ochotnikiem.
              x Zabawa w kole „Niebieski krokodyl”. Dzieci siedzą w kręgu i przekazują sobie dowolną maskotkę (np. niebieskiego
              krokodyla), opowiadając o nim historię. Każda osoba dodaje jedno zdanie. Np.: Dawno, dawno temu żył sobie niebieski
              krokodyl. W wolnym czasie uwielbiał pływać po atramentowych rzekach…
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Praca plastyczna „Jesienne drzewo”. Wydzieranie z wycinanek jesiennego drzewa z uwzględnieniem barw jesiennych.
              x Zabawa dowolna z użyciem klocków.
              x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuty do tarczy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
            Temat: Jesienna zakładka.
            Cele:
              r
              ozwijanie aktywności twórczej
              w
              drażanie do uważnego słuchania tekstów literackich
              warzanie okazji do czerpania radości ze wspólnej zabawy.
               t
              s
                 Pomoce: kartki, blok techniczny, kredki, brokaty, wstążki, klej, nożyczki, bibuła, skrawki materiałów,
            Przebieg zajęć:
            1.  Powitanie. Dzieci stoją w kole i trzymają się za ręce. Kolejno odliczają do dwóch. N. hasło: Jedynki lub Dwójki wywołane
              dzieci kucają, cały czas trzymając za ręce sąsiadów po bokach.
            2.  N. nawiązuje do rozmowy o pomysłach na jesienne deszczowe dni. Dzieci krótko przypominają, co można w takim czasie
              robić. N. przypomina, że jednym ze sposobów jest czytanie/oglądanie książek. Zaprasza do wysłuchania pewnej zabawnej
              historii. N. czyta tekst Doroty Gellner Sąsiadka i zakładka.


                  Sąsiadka i zakładka

                 Sąsiad książkę dał sąsiadce . Książkę z myszą na okładce . Miauknął kocur:
                 – Koniec spania! Mamy coś do poczytania!
                 Łypnął okiem na sąsiadkę i pazury wbił w okładkę . Pędzi pudel jak szalony .
                 – Będę czytał z drugiej strony!
                 Już czytają książkę razem . Wiersz wygryźli . I obrazek . Szczeka pudel:
                 – O! Zakładka! Cała z futra! Na niej łatka!
                 Już w zakładkę zęby wbił . . . A to ogon kota był!!!
                 Przyszedł sąsiad do sąsiadki . Patrzy . . . książka bez okładki! A pod stołem we łzach tonie kocur z plastrem na ogonie!
                                                                                               Dorota Gellner

            3.  Rozmowa na temat treści utworu. Opisywanie zakładki.
            4.  Stworzenie książeczki obrazkowej na podstawie utworu Sąsiadka i zakładka. Dzieci otrzymują kartkę A4, którą zagi nają
              na pół. Za pomocą kredek, brokatów oraz wstążek ozdabiają według własnego pomysłu.
            5.  Praca plastyczna „Mięciutka zakładka”. Wykonanie zakładki w kształcie ogona z kuleczek bibuły i skrawków materiałów.
            6.  Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.
            7.  Zabawa ruchowa ze śpiewem „Uciekaj, myszko, do dziury”. Dzieci przemieszczają się po kole, śpiewając popularną piosenkę.
              N. wybiera dwie osoby do ról kota i myszki. Pozostają one poza kołem. Podczas piosenki mysz ucieka przed kotem
              i chowa się do dziury (wchodzi do koła).
              Uciekaj, myszko, do dziury, bo ciebie złapie kot bury,  Do dziury, myszko, do dziury, by cię nie złapał kot bury,
              a jak cię złapie kot bury, to cię obedrze ze skóry.  bo jak cię złapie w pazury, to już nie wrócisz do dziury.
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138