Page 134 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 134
132 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja chmur na niebie.
x Zabawa ruchowa „Kto dalej skoczy?”. Dzieci dobierają się w pary. Wyznaczają miejsce, z którego będą skakać. Po odda-
nym skoku kreślą kredą pokonaną odległość. Następnie porównują długości dwóch skoków i ogłaszają zwycięzcę.
TYDZIEŃ 10 Ciekawe, dlaczego…
Poniedziałek temat: Święto Niepodległości.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Uciekające myszki”. Zabawy: „Gdzie ukryły się
guziki?”, „Guzikowe kompozycje”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. „Rysowane masażyki” – ćwiczenie rozwijające zmysł
dotyku. Zabawa dźwiękonaśladowcza „Jakie to zwierzę?”. Wykonanie ozdoby patriotycznej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 2; III 2, 5; IV 1, 2, 8, 10, 11, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczno-patriotyczne – 11 listopada, hołd dziś Polska składa! Wysłuchanie i od-
śpiewanie hymnu narodowego. Zabawa ruchowa „Do hymnu!” – kształtowanie odpowiedniej postawy podczas słuchania
hymnu. Wyjaśnienie tradycji obchodzenia Święta Niepodległości. Prezentacja mapy Polski. Nauka fragmentu wiersza
Włady sława Bełzy Katechizm polskiego dziecka. „Jestem Polakiem, bo...” – swobodne wypowiedzi dzieci. Praca plastyczna
„Orzeł – nasze godło”. ▶ 2. Zajęcia plastyczno-patriotyczne – biały i czerwony, nasze barwy narodowe. Prezentacja
flagi narodowej. Zabawa „Znajdź drugą połowę”. Zabawa ruchowa „Na czerwony, na biały” – ćwiczenie reakcji na dźwięk.
Praca plastyczna – wykonanie flagi. Listopadowa parada – marsz z flagami po sali.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 8; IV 2, 3, 5, 7, 8, 10
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Rybki w akwarium”. Taniec swobodny w rytmie odgłosów przyrody.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 4, 11; III 5; IV 1, 7, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Uciekające myszki”. Dzieci spacerują po sali na palcach, cichutko jak myszki,
nie wychodząc poza dywan. N. wyznacza kota i dowolne miejsce, które będzie kryjówką – norką. Na hasło: Kot! dzieci
starają się jak najszybciej uciec do norki.
x „Gdzie ukryły się guziki?” – odnajdywanie guzików ukrytych w sali; opisywanie ich kształtów i kolorów.
x „Guzikowe kompozycje” – tworzenie dowolnych kompozycji z guzików.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Rysowane masażyki” – ćwiczenie rozwijające zmysł dotyku. Jedno dziecko z pary rysuje na plecach partnera treść
rymowanki (później następuje zmiana):
Tu jest mała łąka. – kwadrat
Po niej spaceruje biedronka . – koło na środku pleców
Tutaj drzewko, – pień i rozchodzące się od niego gałęzie-kreski
kwiatek i góreczka. – fale od dołu do góry
A bokiem płynie rzeczka. – kreski od góry do dołu; od pachy do zakończenia pleców