Page 138 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 138

136  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          4.  Doświadczenie „Jak powstaje cień?”. N. w kącie sali, w którym panuje ciemność, stawia na stoliku kilka klocków. Prosi
            dzieci o ułożenie kompozycji. Następnie w odpowiedniej odległości świeci na nie latarką. Podaje ją dzieciom, aby każdy
            mógł sprawdzić. Dzieci obserwują cień na ścianie. Dowiadują się, że aby zobaczyć taki właśnie cień w ciemności, musi
            pojawić się światło, a na jego drodze przedmiot.
          5.  Zabawa w cienie. N. stoi przy promieniu światła padającego na ścianę. Dłońmi pokazuje różne układy, np. krzyżuje kciuki
            dłoni i porusza palcami (ptak w locie). Dzieci najpierw obserwują, a następnie same próbują stworzyć cień.
          6.  Zabawa pantomimiczna „Jesteś moim cieniem”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba stara się być cieniem drugiej
            osoby, czyli odtwarza ruchy partnera.
          7.  Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 62)
            Ćw. 1: Dzieci przyglądają się cieniom, próbują nazwać te kształty – powiedzieć, czyje mogą to być cienie (np:. kraba / pająka /
            / ptaka; psa / wilka / lisa). Obrysowują ten cień, który zrobił dłońmi Trampolinek (czyli dopasowują jednolity ciemny
            rysunek do układu dłoni Trampolinka).
            Ćw. 2: Dzieci rozpoznają i nazywają zwierzęta (krokodyl, koza, zając). Wskazują (obrysowują) zwierze, którego cień
            znajduje się obok.
            Następnie chętne dzieci próbują uzyskać na ścianie cienie przedstawione w KP1.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowa rzutna „Kasztanowe kulki”. N. rysuje patykiem koło. Zadaniem dzieci jest wrzucenie do niego jak
            największej liczby kasztanów ze wskazanej odległości.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem „Przeciąganie skakanki”. Dzieci dzielą się na dwa równoliczne zespoły i przeciągają
            skakankę (sznurkową). Wygrywa ten zespół, który jako pierwszy przeciągnie skakankę na swoją stronę.



          Środa    temat:  Dlaczego piórko spada wolniej?



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Jesteśmy przyjaciółmi”. Zabawa relaksacyjna „Odgłosy
          przyrody”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa ruchowa „Do góry i na dół”. „Co wypływa?” – eksperymenty z wodą.
          Zabawa ruchowa „Zapatrzona foczka”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7; IV 7, 13, 19

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia badawcze – badamy i sprawdzamy. Określanie cech przedmiotów. Doświadczenia:
          „Porównujemy szybkość spadania”, „Co pływa, a co tonie?”. Ćwiczenie oddechowe „Falujące piórko”. Wykonanie ćwiczenia
          w KP1 – przeprowadzanie eksperymentów i wyciąganie wniosków z wyników.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
          gimnastyczne – Zestaw X.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8; IV 12, 13, 19

          Zajęcia w ogrodzie: „Mapa naszego przedszkola” – rysowanie kredą po chodniku. Ćwiczenie rozwijające równowagę
          „Wędrujące liście”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7, 9; III 5; IV 8, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa integrująca „Jesteśmy przyjaciółmi”. N. rozpoczyna zdania, podając kolejno imiona osób z grupy. Dzieci kończą
            wypowiedź, podając cechy osób lub informacje na ich temat.
            Podoba mi się, kiedy Kasia...
            Lubię, gdy Karol...
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143