Page 138 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 138
136 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
4. Doświadczenie „Jak powstaje cień?”. N. w kącie sali, w którym panuje ciemność, stawia na stoliku kilka klocków. Prosi
dzieci o ułożenie kompozycji. Następnie w odpowiedniej odległości świeci na nie latarką. Podaje ją dzieciom, aby każdy
mógł sprawdzić. Dzieci obserwują cień na ścianie. Dowiadują się, że aby zobaczyć taki właśnie cień w ciemności, musi
pojawić się światło, a na jego drodze przedmiot.
5. Zabawa w cienie. N. stoi przy promieniu światła padającego na ścianę. Dłońmi pokazuje różne układy, np. krzyżuje kciuki
dłoni i porusza palcami (ptak w locie). Dzieci najpierw obserwują, a następnie same próbują stworzyć cień.
6. Zabawa pantomimiczna „Jesteś moim cieniem”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba stara się być cieniem drugiej
osoby, czyli odtwarza ruchy partnera.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 62)
Ćw. 1: Dzieci przyglądają się cieniom, próbują nazwać te kształty – powiedzieć, czyje mogą to być cienie (np:. kraba / pająka /
/ ptaka; psa / wilka / lisa). Obrysowują ten cień, który zrobił dłońmi Trampolinek (czyli dopasowują jednolity ciemny
rysunek do układu dłoni Trampolinka).
Ćw. 2: Dzieci rozpoznają i nazywają zwierzęta (krokodyl, koza, zając). Wskazują (obrysowują) zwierze, którego cień
znajduje się obok.
Następnie chętne dzieci próbują uzyskać na ścianie cienie przedstawione w KP1.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa rzutna „Kasztanowe kulki”. N. rysuje patykiem koło. Zadaniem dzieci jest wrzucenie do niego jak
największej liczby kasztanów ze wskazanej odległości.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem „Przeciąganie skakanki”. Dzieci dzielą się na dwa równoliczne zespoły i przeciągają
skakankę (sznurkową). Wygrywa ten zespół, który jako pierwszy przeciągnie skakankę na swoją stronę.
Środa temat: Dlaczego piórko spada wolniej?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Jesteśmy przyjaciółmi”. Zabawa relaksacyjna „Odgłosy
przyrody”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa ruchowa „Do góry i na dół”. „Co wypływa?” – eksperymenty z wodą.
Zabawa ruchowa „Zapatrzona foczka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7; IV 7, 13, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia badawcze – badamy i sprawdzamy. Określanie cech przedmiotów. Doświadczenia:
„Porównujemy szybkość spadania”, „Co pływa, a co tonie?”. Ćwiczenie oddechowe „Falujące piórko”. Wykonanie ćwiczenia
w KP1 – przeprowadzanie eksperymentów i wyciąganie wniosków z wyników. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
gimnastyczne – Zestaw X.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; IV 12, 13, 19
Zajęcia w ogrodzie: „Mapa naszego przedszkola” – rysowanie kredą po chodniku. Ćwiczenie rozwijające równowagę
„Wędrujące liście”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7, 9; III 5; IV 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Jesteśmy przyjaciółmi”. N. rozpoczyna zdania, podając kolejno imiona osób z grupy. Dzieci kończą
wypowiedź, podając cechy osób lub informacje na ich temat.
Podoba mi się, kiedy Kasia...
Lubię, gdy Karol...