Page 139 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 139
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 137
Oliwia najlepiej ze wszystkich...
Braciszek Wiktora ma na imię...
Pies Dominiki wabi się...
Dzięki tego typu zabawom N. ma szansę poznać relacje w grupie i wzmocnić więzi pomiędzy dziećmi.
x Zabawa relaksacyjna „Odgłosy przyrody”. Dzieci kładą się na dywanie i zamykają oczy. N. wydaje dźwięki kojarzone
z odgłosami przyrody, np.: szum drzew: Szszszsz…; opadające krople deszczu: Kap, kap, kap; silny wiatr: Łuuuu…; ćwier-
kanie ptaków: Ćwir, ćwir; grad: stukanie opuszkami palców o podłogę.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Do góry i na dół”. Dzieci biegają po sali w rytmie wygrywanym przez N. na trójkącie. Na przerwę
w muzyce stają wysoko na palcach i siadają. Ćwiczenie wykonują jak najszybciej.
x „Co wypływa?” – wykonywanie eksperymentów z wodą: wrzucanie do wody różnych materiałów, które opadają (kasza,
ryż, piasek), unoszą się na wodzie (olej), mieszają się z wodą (ocet, atrament).
x Zabawa ruchowa „Zapatrzona foczka”. Dzieci kładą się na brzuchu. Podpierają się na rękach z przodu. Głowę unoszą
do góry, spoglądając w sufit. Tułów pozostaje nieruchomy. Po kilku sekundach kładą się swobodnie – odpoczywają.
Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
Temat: Badamy i sprawdzamy.
Cele:
kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń
doskonalenie umiejętności określania cech przedmiotów
ozwijanie zainteresowania światem
r
ć
wiczenie czynności oddechowych.
Pomoce: piórka, kasztan, szyszka, klocek, papier, moneta, olej, szklanka z wodą, koc, kredki, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do koła. W środku ustawia kosz przykryty chustą, a w nim różne przedmioty, takie jak: piórko, kasztan,
szyszka, klocek, papier, moneta. Dzieci kolejno losują przedmiot, określają jego teksturę (chropowate, gładkie, szorstkie
itp.) oraz wagę (ciężkie, lekkie). Następnie układają przedmioty na dywanie.
2. Doświadczenie „Porównujemy szybkość spadania”. N. pyta, w jaki sposób można sprawdzić, które z przedmiotów
są ciężkie, a które lekkie. Chętni podają swoje propozycje. N. poleca, aby dzieci kolejno podnosiły przedmioty i upusz-
czały je. Wspólnie z grupą podsumowuje, że piórko leci powoli, więc jest lekkie, a cięższe przedmioty spadają zdecydo-
wanie szybciej.
3. Doświadczenie „Co pływa, a co tonie?”. N. nalewa wody do pojemnika. Wyjaśnia, że ciężkość przedmiotów można
określić, wykorzystując wodę. Np.: Olej utrzymuje się na wodzie – nie tonie; Kamyczki opadają szybko na dno; Sól opada
powoli. Dzieci przeprowadzają doświadczenie.
4. Ćwiczenie oddechowe „Falujące piórko”. Dzieci otrzymują piórka. Starają się je wydmuchnąć do góry jak najwyżej.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 3, s. 63) – dzieci, instruowane przez N., przeprowadzają eksperymenty we własnym
zakresie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Mapa naszego przedszkola” – rysowanie kredą po chodniku.
x Ćwiczenie rozwijające równowagę „Wędrujące liście”. N. kładzie liść na głowę chętnej osoby. Dziecko przechodzi
wyznaczoną trasę tak, aby liść nie zleciał z jego czapki.