Page 140 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 140
138 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Czwartek temat: Koty i ich psoty.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Ja i moje ciało”. Zabawa ruchowa równoważna „Koszyk
z jesienną niespodzianką”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa dydaktyczna „Literkowy pociąg”. Zabawa na czwora-
kach „Jeżyki na trawę”. Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wędrująca lalka”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – rozwi-
janie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1; IV 4, 8, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – koty i ich psoty. Wysłuchanie wiersza
Koty i psoty. Prezentacja dużej drukowanej litery Y. Praca z lupą – wyszukiwanie liter w tekście wiersza. Melodyjne
śpiewanie na głosce y. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery Y. Zabawa „Literkowe
figury”. Zabawa „Raz, dwa, trzy – sylabizujesz ty”. Układanie litery Y z włóczki. Zabawa matematyczna „Ile liter?”. Wykona-
nie ćwiczeń w KP1 – doskonalenie umiejętności sylabizowania, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. ▶ 2. Zajęcia
umuzykalniające – kocia muzyka. Wprowadzenie „Jak poruszają się koty?”. Zabawa muzyczno-ruchowa „Co robi kot?”
– dopasowywanie ruchów do nagrania Kontrasty. Wyjaśnienie określenia kocia muzyka. „Koci chór” – śpiewanie piosenek
na kocich sylabach. Ćwiczenie relaksacyjne „Koty zasypiają”.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 7, 8; IV 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Po kamykach przez rzeczkę”. Zabawa ruchowa „Wirujące koło”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca z wykorzystaniem materiałów plastycznych „Ja i moje ciało”. N. rozkłada duże arkusze papieru.
Każde dziecko po kolei podchodzi i odrysowuje jedną z części ciała. Następnie dzieci wspólnie porównują wielkości
stóp, dłoni, palców i innych powstałych szablonów. Kolorują obrazek. N. zawiesza go na tablicy.
x Zabawa ruchowa rozwijająca zmysł równowagi „Koszyk z jesienną niespodzianką”. Dzieci ustawiają się na linii. Pierwsza
osoba otrzymuje drewnianą łyżkę, na której kładzie kasztana wyjętego z koszyka. Wędruje z nim na drugi koniec sali,
starając się, aby nie upadł, i wkłada go do pudełka. Następne skarby z koszyka przenoszą kolejne osoby.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Literkowy pociąg”. Dzieci siadają w kole. N. mówi: Jedzie pociąg z wagonikami wiozącymi literę...
(N. wybiera dowolną poznaną literę: A, O, E, I lub U). N. pierwszy wymawia wyraz, który rozpoczyna się od wybranej
litery. Kolejno osoby proponują inne słowa. Jeśli pomysły się skończą, podają wyrazy, w których ta litera występuje
w środku lub na końcu.
x Zabawa na czworakach „Jeżyki na trawę”. Na hasło: Jeżyki na trawę! dzieci przemierzają salę na czworaka. Na hasło:
Jeżyki pod liście! – zatrzymują się, zwijają w kulkę i zakrywają głowę dłońmi.
x Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wędrująca lalka”. N. ustawia na środku sali stolik. Przekazuje lalkę ochotni kowi,
który ustawia ją względem stolika zgodnie z komunikatami N. np.:
Połóż lalkę na stoliku.
Lalka siedzi pod stolikiem.
Lalka leży w prawym górnym rogu stołu.
Lalka siedzi na środku stolika.
Lalka siedzi na podłodze po prawej stronie stolika.
Lalka leży w lewym dolnym rogu stolika.
Lalka jest nad stolikiem.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 66). Dzieci przyglądają się rakiecie. Wyszukują i kolorują figury, z których została
ona zbudowana. Następnie kończą rysować szlaczki zgodnie z podanym rytmem (niebieski – czerwony – niebieski – czerwony…).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Koty i ich psoty.