Page 140 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 140

138  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad


          Czwartek    temat:  Koty i ich psoty.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Ja i moje ciało”. Zabawa ruchowa równoważna „Koszyk
          z jesienną niespodzianką”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa dydaktyczna „Literkowy pociąg”. Zabawa na czwora-
          kach „Jeżyki na trawę”. Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wędrująca lalka”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – rozwi-
          janie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1; IV 4,  8, 12, 14

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – koty i ich psoty. Wysłuchanie wiersza
          Koty i psoty. Prezentacja dużej drukowanej litery Y. Praca z lupą – wyszukiwanie liter w tekście wiersza. Melodyjne
          śpiewanie na głosce y. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery Y. Zabawa „Literkowe
          figury”. Zabawa „Raz, dwa, trzy – sylabizujesz ty”. Układanie litery Y z włóczki. Zabawa matematyczna „Ile liter?”.  Wykona-
          nie ćwiczeń w KP1 – doskonalenie umiejętności sylabizowania, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.  ▶  2. Zajęcia
          umuzykalniające – kocia muzyka. Wprowadzenie „Jak poruszają się koty?”. Zabawa muzyczno-ruchowa „Co robi kot?”
          – dopasowywanie ruchów do nagrania Kontrasty. Wyjaśnienie określenia kocia muzyka. „Koci chór” – śpiewanie piosenek
          na kocich sylabach. Ćwiczenie relaksacyjne „Koty zasypiają”.
            obszary z podstawy programowej: I 7; III 7, 8; IV 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12
          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Po kamykach przez rzeczkę”. Zabawa ruchowa „Wirujące koło”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8, 9; III 5; IV 18

          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa integrująca z wykorzystaniem materiałów plastycznych „Ja i moje ciało”. N. rozkłada duże arkusze papieru.
            Każde dziecko po kolei podchodzi i odrysowuje jedną z części ciała. Następnie dzieci wspólnie porównują wielkości
            stóp, dłoni, palców i innych powstałych szablonów. Kolorują obrazek. N. zawiesza go na tablicy.
             x Zabawa ruchowa rozwijająca zmysł równowagi „Koszyk z jesienną niespodzianką”. Dzieci ustawiają się na linii. Pierwsza
            osoba otrzymuje drewnianą łyżkę, na której kładzie kasztana wyjętego z koszyka. Wędruje z nim na drugi koniec sali,
            starając się, aby nie upadł, i wkłada go do pudełka. Następne skarby z koszyka przenoszą kolejne osoby.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa dydaktyczna „Literkowy pociąg”. Dzieci siadają w kole. N. mówi: Jedzie pociąg z wagonikami wiozącymi literę...
            (N. wybiera dowolną poznaną literę: A, O, E, I lub U). N. pierwszy wymawia wyraz, który rozpoczyna się od wybranej
            litery. Kolejno osoby proponują inne słowa. Jeśli pomysły się skończą, podają wyrazy, w których ta litera występuje
            w środku lub na końcu.
             x Zabawa na czworakach „Jeżyki na trawę”. Na hasło: Jeżyki na trawę! dzieci przemierzają salę na czworaka. Na hasło:
            Jeżyki pod liście! – zatrzymują się, zwijają w kulkę i zakrywają głowę dłońmi.
             x Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wędrująca lalka”. N. ustawia na środku sali stolik. Przekazuje lalkę ochotni kowi,
            który ustawia ją względem stolika zgodnie z komunikatami N. np.:
            Połóż lalkę na stoliku.
            Lalka siedzi pod stolikiem.
            Lalka leży w prawym górnym rogu stołu.
            Lalka siedzi na środku stolika.
            Lalka siedzi na podłodze po prawej stronie stolika.
            Lalka leży w lewym dolnym rogu stolika.
            Lalka jest nad stolikiem.
             x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 66). Dzieci przyglądają się rakiecie. Wyszukują i kolorują figury, z których została
            ona zbudowana. Następnie kończą rysować szlaczki zgodnie z podanym rytmem (niebieski – czerwony – niebieski – czerwony…).


          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
          Temat: Koty i ich psoty.
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145