Page 145 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 145
TYDZIEŃ 11 • Mój zwierzak • 143
Zadania popołudniowe
x Gra matematyczna „Kostka”. Dzieci siedzą w kole. Każde po kolei rzuca kostką do gry. Liczba oczek na kostce wskazuje
zadanie do wykonania:
1 oczko – jeden podskok do góry obunóż
2 oczka – dwa klaśnięcia w dłonie
3 oczka – trzy obroty dookoła własnej osi
4 oczka – cztery podskoki z nogi na nogę
5 oczek – pięć uderzeń w kolana
6 oczek – sześć uścisków dłoni z kolegą.
x Zabawa umuzykalniająca „Bim-bom-bam – tak samo gram”. N. dobiera dzieci w pary. Każda para otrzymuje jeden
instrument. Jedna osoba wygrywa prosty rytm (z 3 uderzeń), a druga próbuje go odtworzyć. Potem następuje
zmiana.
x Ćwiczenie spostrzegawczości „Czego brakuje?”. N. układa w rzędzie 5 klocków o różnych kształtach i kolorach. Wskazuje
każdy z nich i opisuje. Następnie dzieci zamykają oczy, a N. chowa jeden klocek. Dzieci próbują odgadnąć, co się zmieniło
i czego brakuje.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Kto mieszka na wiejskim podwórku?
Cele:
p
oznanie zwierząt żyjących na farmie
n
aśladowanie odgłosów
r
ozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek
szerzenie współpracy w zespole podczas zabaw ruchowych.
Pomoce: obrazki przedstawiające różne zwierzęta z wiejskiego podwórka, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie grupy rymowanką (na dowolną melodię).
Jest już Zosia, przyszedł Krzyś.
Siedzi z nami także miś.
Widzę Hanię, przyszedł Franek…
Mamy piękny dziś poranek.
Jestem ja, jesteś ty,
liczmy razem: raz, dwa, trzy!
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Opowieść ruchowo-dźwiękonaśladowcza „Odwiedziny Zosi na farmie”. Dzieci
wykonują ruchy proponowane przez N. i naśladują odgłosy.
Zosia wstała dzisiaj bardzo wcześnie (przeciąganie się). Włożyła spodnie, koszulkę i założyła kalosze (nakładanie kolejno
części garderoby). Na dole czekał na nią dziadek, który powitał ją uśmiechem.
– Dzień dobry, Zosiu! – powiedział dziadek.
– Dzień dobry, kochany dziadku! – wykrzyknęła Zosia i poszła z nim na podwórko (spacer po sali).
– Sprawdzimy, czy zwierzęta jeszcze śpią, i nakarmimy je – oznajmił starszy pan.
Gdy szli do kurnika, minęli krowę:
– Muuu…! – zaryczała krowa (dzieci naśladują muczenie).
– Hi, hi! – zaśmiała się Zosia, pomagając dziadkowi przełożyć dla niej świeżą trawę.
– Zobacz! – wskazał dziadek. – Kury już nie śpią (naśladowanie trzepotu skrzydeł).
– Ko, ko, ko! – jedna za drugą biegały w zagrodzie. (naśladowanie odgłosu) .
Tuż obok znajdował się chlewik. Dziadek wypełnił koryto świń po brzegi.
– Chrum, chrum! Kwik, kwik! – piszczały małe i duże zwierzęta (naśladowanie odgłosów).
Kiedy każde z nich dostało jedzenie, Zosia i dziadek wrócili do domu. Przez całą drogę towarzyszył im kot (czworakowanie),
który wdzięcznie miauczał (odgłos miauczenia), wyginając grzbiet (robienie „kociego grzbietu”).