Page 149 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 149
TYDZIEŃ 11 • Mój zwierzak • 147
wprowadzająca „Samochody”. Zabawa dykcyjna „Zwierzęta”. Zabawa słuchowa „Jakie to zwierzę?”. Nauka piosenki ludowej
Miała baba koguta. Zabawa „Wymyślamy własną wersję przyśpiewki”. Zabawa „Powrót do przedszkola”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 10; III 6, 8; IV 2, 3, 7, 10, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Wyścigi z omijaniem przeszkód. Zabawa rzutna „Trafiam, wygrywam – punkty zdobywam”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Kto się ukrył?”. N. prosi dzieci o ustawienie się w rozsypce i uważne przyjrzenie osobom z grupy.
Poleca zamknięcie oczu i zakrywa jedno dziecko kocem do połowy. N. mówi: Możecie otworzyć oczy. Jak myślicie?
Kto ukrył się pod kocem? Dzieci udzielają odpowiedzi na podstawie widocznego fragmentu ciała.
x Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Co to za dźwięk?”. N. przynosi kosz wypełniony różnymi rzeczami – są to np.:
papier, dzwonek, piasek w butelce, monety, klucze. Ustawia je na stoliku i zasłania materiałem (robi kurtynę). Prosi dzieci
o zamknięcie oczu. Wydobywa dźwięki z przedmiotów: przedziera papier, dzwoni dzwonkiem, przesypuje piasek w butelce,
grzechocze monetami, dzwoni kluczami. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie źródła dźwięku.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Zadania popołudniowe
x Oglądanie atlasów zwierząt.
x Zabawy z masą solną. Przygotowanie masy z soli, wody i mąki. N. wraz z dziećmi wałkuje ciasto. Dzieci wydrążają
foremkami różne kształty i malują je farbami. Prace pozostawiają do wyschnięcia. Następnego dnia każdy zabiera swoją
figurkę do domu.
x Zabawa ruchowa bieżna „Korale” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Mój przyjaciel pies.
Cele:
u
wrażliwienie na potrzeby zwierząt
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu
p
oznanie roli i ras psów
r
ozwijanie kreatywnego myślenia poprzez swobodne wypowiedzi na dany temat
wiczenie szybkości reakcji na sygnał
ć
ozwijanie zdolności manualnych.
r
Pomoce: album ras psów, kolorowe obręcze, wycięte ślady łap psa, duży arkusz papieru, kredki, klej, nożyczki, papier
kolorowy.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do koła. Pyta: Czym jest przyjaźń? Czy naszym przyjacielem może być tylko człowiek? Dzieci udzielają
odpowiedzi. Nawiązanie do przyjaźni pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem, a także do sposobu opieki nad nim.
2. „Rysowane masażyki” – ćwiczenie relaksacyjne. Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko z pary rysuje na palcach partnera
treść rymowanki (później następuje zmiana):
Kwadrat, trójkąt, w środku koło. wymienione figury
W budzie będzie mu wesoło.
Głowa, oczy, nos i uszka. koło (głowa), kropki (oczy i nos), trójkąty (uszy)
Niżej brzuszek łakomczuszka. duże koło
Nóżka lewa, nóżka prawa,
z tyłu także nogi dwie. kreski
No a ogon? Ogon jest!
Merda przecież całe dnie!