Page 154 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 154
152 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Pada deszczyk”. Obserwacja późnojesiennej przyrody.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa skoczna „Wysoko na linie”. Dwójka dzieci trzyma linę. Najpierw na ziemi. Później trochę wyżej.
Z każdym skokiem lina jest unoszona do góry do bezpiecznej wysokości. Chętne osoby przeskakują z jednej strony
na drugą.
x Zabawa logorytmiczna „Zwierzęta na farmie”. Dzieci naśladują odgłosy zwierząt mieszkających na farmie: kaczki, świni,
krowy, psa, kota, kozy, konia.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa twórcza „To, o czym teraz myślę...”. N. mówi: To, o czym teraz myślę, ma drzwi, okna, dach i komin, a dookoła –
piękny ogród. Dzieci odpowiadają: Dom! Kolejno osoby opowiadają, o czym myślą, a grupa odgaduje.
x Zabawa twórcza „O co zapytasz Panią Jesień?”. Swobodne wypowiedzi na temat spotkania z Panią Jesienią.
x Rozpoznawanie odgłosów zwierząt (CD).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne – spotkanie z dogoterapeutą i psem.
Temat: Pies przyjacielem człowieka.
Cele:
wrażliwienie na potrzeby zwierzęcia
u
rzełamanie strachu związanego z obecnością psa
p
udowanie prawidłowej relacji z psem
b
oznanie reguł pracy z psem
p
auka wykonania czynności pielęgnacyjnych wobec psa
n
yzwalanie spontanicznej aktywności podczas zabawy z psem.
w
Pomoce: preparaty do pielęgnacji zwierzęcia, zabawki dla zwierząt, aparat fotograficzny.
Przebieg zajęć:
1. Zaproszenie na salę gościa – dogoterapeuty z psem. Przedstawienie osoby i nazwy zawodu. Określenie czynności,
jakie wykonuje.
2. Powitanie z psem. Dogoterapeuta uwrażliwia dzieci na to, że najpierw zawsze trzeba zapytać właściciela, czy można
przywitać się z psem. Pokazuje sposób głaskania na powitanie, odpowiednio od głowy w dół, nie odwrotnie. Dzieci
kolejno podchodzą do psa i witają się.
3. „Jak wygląda pies?” – opisywanie budowy psa (wskazywanie i nazywanie części ciała) oraz koloru sierści.
4. „Dbam o swojego psa” – dzieci wspólnie z gościem czeszą psa, poznają i opisują czynności związane z pielęgnowaniem
zwierzęcia.
5. „Pyszne smakołyki” – dzieci karmią psa w wybrany przez terapeutę sposób (z miski lub ręki).
6. Spacer z psem po przedszkolu.
7. Zabawy w ogrodzie. Dowolne zabawy z psem w ogrodzie zorganizowane wspólnie z terapeutą i N. Zabawy ruchowe
z użyciem zabawek. Aportowanie.
8. Dogoterapeuta opisuje sposoby zachowania się w sytuacji zagrożenia podczas spotkania z obcym psem, który jest bez
właściciela i zachowuje się podejrzanie.
9. Weterynarz – psi doktor. Poznanie specyfiki zawodu.
10. Pożegnanie z gościem i psem. Zrobienie wspólnego zdjęcia.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).