Page 157 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 157
TYDZIEŃ 12 • Dzień Pluszowego Misia • 155
zadowolony z leśnej wizyty. Droga do lasu była krótka. Szli powolnym tempem, aby nacieszyć się pięknymi widokami. W lesie
malin było bardzo dużo. Wszyscy z chęcią je zajadali. Po dłuższej chwili okazało się, że brzuch Marysi i Marka był podobny
do brzucha misia Michała – bardzo się roześmiali. Wracali, śpiewając rymowankę o brzuszkach, którą sami wymyślili:
„Brzuszek, brzuszek – łakomczuszek”.
2. Zabawa tropiąca „Gdzie jest ukryty miś?”. N. wybiera ochotnika, który będzie poszukiwaczem misia. N. prezentuje
pluszaka. Osoba odwraca się, aby uczestnicy zabawy mogli ukryć zabawkę. Poszukiwacz może prosić o podpowiedź
w celu odnalezienia przedmiotu. Dzieci, które ukryły zabawkę, na początku ujawniają, w jakiej części sali się znajduje,
np.: Szukaj w okolicy okna. Szukaj w pobliżu stolików. Kiedy pluszak zostanie odnaleziony, osoba szukająca wybiera
kolejnego uczestnika, który staje się poszukiwaczem.
3. „Mapy” – rozmowa kierowana. Dzieci siedzą w kręgu i rozmawiają, do czego służy mapa. N. prezentuje kilka rodzajów
map, np.: samochodową, mapę geograficzną Polski, bajkową mapę skarbów.
4. Praca plastyczna „Rysujemy mapę”. N. dzieli dzieci na cztery grupy. Wszystkie grupy otrzymują po pluszaku z szalikiem
na szyi. Każda grupa ma za zadanie ukryć szalik misia i narysować mapę doprowadzającą do miejsca ukrycia. Następnie
grupy wymieniają się mapami i poszukują szalików.
5. Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – miś patrzy”. Dzieci chodzą rytmicznie po sali, jedna osoba stoi plecami do pozo-
stałych uczestników zabawy. Gdy wypowie: Raz, dwa, trzy – miś patrzy! i się odwróci, uczestnicy zabawy stają
nieruchomo.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x Przeskakiwanie przez skakankę.
Wtorek temat: Bal dla misiów.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Lepienie misia z masy solnej. Zabawa z szarfą „Kolorowe misie”. Ćwiczenia
poranne – Zestaw II. Zabawa rytmiczna „Powtarzamy”. Zabawa rozwijająca analizę sylabową wyrazów „Imiona misiów”.
Zabawa na czworakach „Jak niedźwiadki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; IV 2, 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – zabawy na balu dla misiów. Praca plastyczna usprawniająca sprawności
manualne „Barwne misie”. Rozmowa kierowana o święcie obchodzonym w przedszkolu. Wysłuchanie rymowanki. Zabawa
kulinarna „Kanapeczki dla misia”. Zabawa taneczna. Wspólne spożywanie słodkich kanapek. Zabawa naśladowcza „Niedźwiadek”.
Zabawa na spostrzegawczość „Co zniknęło?”. Zabawa paluszkowa „Małpki na drzewach”. Zabawa „Ułóż w całość”. Podziękowanie.
▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III.
obszary z podstawy programowej: I 3, 7, 9; II 3; III 2, 5; IV 1, 7
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto ty jesteś?”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Lepimy misia” – lepienie misia z masy solnej z wykorzystaniem makaronu i ziaren kukurydzy.
x Zabawa z szarfą „Kolorowe misie”. N. rozdaje każdej osobie papierową sylwetkę misia w jednym z trzech kolorów
(niebieski, żółty, zielony). W sali rozkłada szarfy w tych samych kolorach. Uczestnicy zabawy chodzą energicznie po sali.
Na komendę N.: Misie do domu ustawiają się obok szarfy w kolorze sylwetki misia.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa rytmiczna „Powtarzamy”. Dzieci siedzą w kręgu. N. gra rytm składający się z trzech elementów. Zadaniem każdej
osoby jest powtórzenie usłyszanych dźwięków.