Page 157 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 157

TYDZIEŃ 12  •  Dzień Pluszowego Misia  •  155



              zadowolony z leśnej wizyty. Droga do lasu była krótka. Szli powolnym tempem, aby nacieszyć się pięknymi widokami. W lesie
              malin było bardzo dużo. Wszyscy z chęcią je zajadali. Po dłuższej chwili okazało się, że brzuch Marysi i Marka był podobny
              do brzucha misia Michała – bardzo się roześmiali. Wracali, śpiewając rymowankę o brzuszkach, którą sami wymyślili:
              „Brzuszek, brzuszek – łakomczuszek”.
            2.  Zabawa tropiąca „Gdzie jest ukryty miś?”. N. wybiera ochotnika, który będzie poszukiwaczem misia. N. prezentuje
              pluszaka. Osoba odwraca się, aby uczestnicy zabawy mogli ukryć zabawkę. Poszukiwacz może prosić o podpowiedź
              w celu odnalezienia przedmiotu. Dzieci, które ukryły zabawkę, na początku ujawniają, w jakiej części sali się znajduje,
              np.: Szukaj w okolicy okna. Szukaj w pobliżu stolików. Kiedy pluszak zostanie odnaleziony, osoba szukająca wybiera
              kolejnego uczestnika, który staje się poszukiwaczem.
            3.  „Mapy” – rozmowa kierowana. Dzieci siedzą w kręgu i rozmawiają, do czego służy mapa. N. prezentuje kilka rodzajów
              map, np.: samochodową, mapę geograficzną Polski, bajkową mapę skarbów.
            4.  Praca plastyczna „Rysujemy mapę”. N. dzieli dzieci na cztery grupy. Wszystkie grupy otrzymują po pluszaku z szalikiem
              na szyi. Każda grupa ma za zadanie ukryć szalik misia i narysować mapę doprowadzającą do miejsca ukrycia. Następnie
              grupy wymieniają się mapami i poszukują szalików.
            5.  Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – miś patrzy”. Dzieci chodzą rytmicznie po sali, jedna osoba stoi plecami do pozo-
              stałych uczestników zabawy. Gdy wypowie: Raz, dwa, trzy – miś patrzy! i się odwróci, uczestnicy zabawy stają
              nieruchomo.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
              x Przeskakiwanie przez skakankę.



            Wtorek    temat:  Bal dla misiów.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Lepienie misia z masy solnej. Zabawa z szarfą „Kolorowe misie”. Ćwiczenia
            poranne – Zestaw II. Zabawa rytmiczna „Powtarzamy”. Zabawa rozwijająca analizę sylabową wyrazów „Imiona misiów”.
            Zabawa na czworakach „Jak niedźwiadki”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; IV 2, 7

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – zabawy na balu dla misiów. Praca plastyczna usprawniająca sprawności
            manualne „Barwne misie”. Rozmowa kierowana o święcie obchodzonym w przedszkolu. Wysłuchanie rymowanki. Zabawa
            kulinarna „Kanapeczki dla misia”. Zabawa taneczna. Wspólne spożywanie słodkich kanapek. Zabawa naśladowcza „Niedźwiadek”.
            Zabawa na spostrzegawczość „Co zniknęło?”. Zabawa paluszkowa „Małpki na drzewach”. Zabawa „Ułóż w całość”. Podziękowanie.
              ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III.
              obszary z podstawy programowej: I 3, 7, 9; II 3; III 2, 5; IV 1, 7

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto ty jesteś?”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x „Lepimy misia” – lepienie misia z masy solnej z wykorzystaniem makaronu i ziaren kukurydzy.
              x Zabawa z szarfą „Kolorowe misie”. N. rozdaje każdej osobie papierową sylwetkę misia w jednym z trzech kolorów
              (niebieski, żółty, zielony). W sali rozkłada szarfy w tych samych kolorach. Uczestnicy zabawy chodzą energicznie po sali.
              Na komendę N.: Misie do domu ustawiają się obok szarfy w kolorze sylwetki misia.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa rytmiczna „Powtarzamy”. Dzieci siedzą w kręgu. N. gra rytm składający się z trzech elementów. Zadaniem każdej
              osoby jest powtórzenie usłyszanych dźwięków.
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162