Page 162 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 162
160 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Kto dłużej skacze?”. Zabawy swobodne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 2; III 5, 8; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 3, s. 9) – doskonalenie sprawności grafomotorycznej oraz rozwijanie inwencji twórczej
poprzez kolorowanie i wyklejanie szablonu misia.
x Zabawa naśladowcza „Szycie skarpety”. Dzieci siedzą w kręgu i odwzorowują ruchy prezentowane przez N.: Teraz każdy
nawleka nitkę na igłę, na samym końcu robimy pętelkę. Jesteśmy gotowi do szycia. Bierzemy dwa kawałki materiału
i je zszywamy... itd.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe „Przenosimy misie”. Każde dziecko otrzymuje rurkę (słomkę) i cztery małe sylwety misiów wycięte
z kolorowego papieru. Zadaniem dzieci jest przeniesienie poprzez dmuchanie przez rurkę oddzielnie każdego misia z lewej
strony stolika na prawą stronę.
x „Słodkie puzzle” – przecinanie rysunków przedstawiających miód, ciastka i czekoladki na równe trzy części i układanie
obrazków.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg z woreczkiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia techniczne.
Temat: Jak powstają pluszaki?
Cele:
u
sprawnianie małej motoryki
rzygotowanie do szycia igłą
p
ozwijanie zmysłu dotyku poprzez sprawdzanie faktur materiałów
r
wzbudzanie poczucia radości z nowo poznanej czynności.
Pomoce: sznurówki, koraliki z dużymi otworami, igła z nitką (dla N.), skrawki materiałów, materiał do wypełniania
pluszaka, kredki, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Krawiec”. Dzieci przemieszczają się po sali. Gdy N. mówi: Szyjemy, zatrzymują sią i naśladują krawca,
który szyje ubranie.
2. „Naszyjnik” – nawlekanie na sznurówki koralików z dużymi otworami.
3. Pogadanka na temat „Jak powstają pluszaki?”. Dzieci podają swoje pomysły. Nazywają i określają materiały, jakie są po-
trzebne do zrobienia maskotki. Porównują swoje misie. Wskazują podobieństwa i różnice (np.: Wszystkie pluszaki są miłe
w dotyku, są miękkie, ale mają różne kształty i kolory).
4. Zabawa projektowa „Szyjemy misia”. Dzieci wspólnie wybierają materiały, z których powstanie miś. Każde dziecko
kolejno rysuje po śladzie kształt przytulanki, a na innych materiałach kształty na brzuszek i buzię. N. wycina z podwój-
nego materiału narysowaną sylwetkę oraz pozostałe części. Zszywa je razem. Zostawia otwór, przez który każde dziecko
wkłada wypełnienie. N. kończy zszywanie.
5. Wspólne sprzątanie po skończonej pracy. Nadanie imienia maskotce.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 10). Dopasowywanie przyborów potrzebnych w kolejnych etapach powstawania
pluszowego misia. Dorysowanie oczu, nosa i buzi misiowi.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Gdzie jest więcej?
Cele:
doskonalenie umiejętności liczenia
b
udzenie kreatywności
ozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
r