Page 166 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 166
164 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Grudzień
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
y wykonanie pajęczynek (KA, k. 33–35) – f wypowiada się na temat postaci świętego
doskona lenie umiejętności liczenia Mikołaja (IV 2, 5)
Zajęcia główne y zabawa integrująca „Powitanka” f śpiewa piosenkę (IV 7)
I 5; III 8; IV 2, 3, 5, 7, y zabawa „Czego jest więcej?” f wykonuje zadania zgodnie z treścią utworu
12, 15 y „Guziki” – układanie od najmniejszego do (III 8; IV 3, 7)
naj większego f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
CZEGO JEST WIĘCEJ? y „Zrób tak jak ja” – odtwarzanie kompozycji
nazywa i zauważa zmiany w przyrodzie (IV 2, 18)
f
praca plastyczna „Duży i mały prezent”
y
z kasztanów
przypomnienie opowieści związanych ze
y
świętym Mikołajem
ćwiczenie wstępne „Sanki” – zabawa muzycz-
y
no-ruchowa w parach
Środa y nauka piosenki Drogi Mikołaju (CD)
zabawa „Zgadnij, co teraz” – przyporząd-
y
kowywanie instrumentu do postaci
y zabawa z piosenką Drogi Mikołaju (CD)
y zabawa „Worek Mikołaja” – odgadywanie
i liczenie zabawek
s
Zajęcia w ogrodzie y pacer połączony z obserwacją zmieniającej
I 2; III 5; IV 2, 18 się przyrody
Aktywność poranna y zabawa integrująca „Miłośnicy...” f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
i popołudniowa y wznoszenie budowli z użyciem stolików f wznosi konstrukcje z wykorzystaniem przed-
I 5, 6; II 10; IV 11, 18 y ćwiczenia poranne – Zestaw III miotów z otoczenia (I 6; IV 11)
y zabawa ruchowa „Tak jak Mikołaj” f buduje z klocków (I 6; IV 11)
y „Ogrodzenie dla zwierząt” – budowanie f wie, czego potrzebują zwierzęta zimą (II 10;
ogrodzenia z klocków IV 18)
y wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 16–17) f orientuje się, co jedzą zwierzęta leśne (II 10;
OPOWIEŚCI PANA LEŚNICZEGO Zajęcia główne y zabawa orientacyjno-porządkowa „Uwaga: f zadaje pytania (IV 2)
– rozwijanie sprawności manualnych, do-
IV 18)
skonalenie spostrzegawczości wzrokowej,
obdarza uwagą dorosłych (III 8)
f
uważnie słucha i przyswaja wiedzę o lesie (III 8;
utrwalenie wiadomości na temat dokarmia-
IV 18)
nia zwierząt
f
wie, czym zajmuje się leśnik (IV 18, 20)
f
zły zwierz!”
I 3, 5, 7; III 5, 7, 8;
współpracuje podczas pieczenia pierniczków
f
IV 1, 2, 18, 20
r
ozwiązywanie zagadki
y
(I 3; III 5, 7)
powitanie gościa – leśniczego
y
y
dba o porządek (I 7)
f
jego pracy w lesie
ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
f
zabawa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”
y słuchanie wyjaśnień leśniczego na temat f prezentuje czynności za pomocą ruchu (IV 1)
zauważa zmiany w przyrodzie (IV 18)
f
zabawa tropiąca „Ślady”
y
Czwartek y pożegnanie gościa
zabawa ruchowa „Ciasteczko”
y
y
„Pieczemy pierniczki” – wspólne pieczenie
y zabawa słowna „Moje ulubione smakołyki”
ciasteczek
y zabawa ruchowa ze śpiewem „Mało nas…”
y wykładanie ciasteczek na talerz
Zajęcia w ogrodzie y zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego
I 2, 5; III 5; IV 18 y obserwacja przyrody f określa źródło dźwięku (IV 7)
zabawa ruchowo-muzyczna „Dzwonki”
Aktywność poranna
y
SPOTKANIE Z MIKOŁAJEM i popołudniowa y „Smakołyki dla Mikołaja” – wyklejanie szablo- f wykonuje prace z plasteliny (I 6)
jest sprawne fizycznie (I 5, 8, 9)
I 5, 6, 7, 8, 9; IV 7, 8,
nów plasteliną
f
11, 14
rozróżnia strony: prawą i lewą (IV 14)
ćwiczenia poranne – Zestaw III
y
f
rozwija zdolności manualne (I 6, 7; IV 8, 11)
zabawa rozwijająca spostrzegawczość
„Dokończ rytm”
f
Piątek y zabawa słuchowa „Z lewej lub z prawej strony” f słucha uważnie tekstu czytanego (III 8; IV 3)
obdarza uwagą dorosłych (III 8)
y
f
zabawa ruchowa skoczna „Skoczna przesyłka”
przeżywa radość z powodu wizyty Mikołaja (II 1)
y
f