Page 170 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 170
168 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Grudzień
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
r
y ozwiązywanie zagadek
zwrócenie uwagi na warunki i czas snu
y
Poniedziałek TROPEM ZWIERZĄT Zajęcia w ogrodzie y praca plastyczna „Borsuk”
zimo wego
zabawa „Śniegowa zagroda”
y
zabawa „Bitwa na śnieżki”
I 2, 5; III 2, 5; IV 18
Aktywność poranna y zabawa równoważna „Z ciężarem na głowie” f zauważa regularności w układzie elementów
y
i popołudniowa y indyjskie kompozycje „Rangoli” (IV 12)
I 5; IV 12 y ćwiczenia poranne – Zestaw V f wskazuje takie same obrazki (IV 12)
y zabawa integrująca „Wszyscy, którzy...” f wie, czym żywią się zwierzęta leśne (IV 18)
zabawa ruchowa „Slalom z przysiadem”
rozpoznaje pożywienie dla zwierząt i nazywa je
y
f
JAK DOKARMIAMY ZWIERZĘTA ZIMĄ? 12, 13, 18 y wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony f układa obrazek pocięty na części (IV 12)
(IV 2, 18)
Zajęcia główne
wprowadzenie w tematykę zajęć – prezen-
y
rozpoznaje materiał przyrodniczy za pomocą
f
tacja koszyka z warzywami, sianem i owo-
I 5, 8; III 5, 8; IV 3,
zmysłów (IV 13, 18)
cami
słucha recytacji wiersza (III 8; IV 3)
f
Rup Dokarmiamy zwierzęta
wie, co to jest paśnik (IV 18)
f
wyjaśnienie pojęcia paśnik
y
zna zagrożenia ze świata przyrody (III 5; IV 18)
f
zabawa rozwijająca zmysły dotyku i węchu
y
wie, jak zachować się w lesie (III 5; IV 18)
f
„Co jest w środku”
uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gim-
f
„Zimowe układanki” – układanie ilustracji
y
nastycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
przedstawiających zwierzęta
y
jaki spożywa
„Czy w lesie jest bezpiecznie?” – zwrócenie
y dopasowywanie zwierzęcia do pokarmu, f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
Wtorek uwagi na zagrożenia podczas spacerów
w lesie
y zabawa ruchowa „Zwierzęta do norek”
y ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX
Zajęcia w ogrodzie y zabawy: „Po moich śladach”, „Śniegowa
I 2, 5; III 5; IV 18 trasa”
Aktywność poranna y zabawa z elementami toczenia „Śniegowa f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
i popołudniowa kula” f sprawdza właściwości plasteliny (I 6; IV 13)
I 5, 6; IV 11, 15 y zabawa badawcza „Jak twarda jest plastelina?” f liczy i wskazuje przedmiot zgodnie z poleceniem
y ćwiczenia poranne – Zestaw V (IV 15)
y zabawa matematyczna „Co drugi” f uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych (I 6;
y zabawa konstrukcyjna „Tory kolejowe” IV 11)
y zabawa ruchowa z mocowaniem „W sali f słucha z uwagą opowiadania (III 8; IV 3)
odpowiada na pytania (IV 2)
na sankach”
LEPIMY BAŁWANA Zajęcia główne y wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrow- f mówi płynnie, pyta o niezrozumiałe fakty (IV 2)
f
wypowiada się w różnych technikach plastycznych
f
I 8, 9; II 4; III 8;
skiej Jak Trampolinek lepił Bałwolinka
(II 4; IV 8)
omówienie treści utworu
IV 2, 3, 7, 8, 9
y
śpiewa nowo poznaną piosenkę (IV 7)
f
zabawa ruchowa „Lepienie bałwana”
y
wie, że znaki są umowne i niosą za sobą treść
f
(IV 9)
zabawa dykcyjna „Zimowy spacer”
y
Środa y praca plastyczna „Bałwolinek” f rozpoznaje zapis nutowy (IV 7, 9)
zabawa słuchowo-ruchowa „Dróżką i polem”
y
ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
f
wysłuchanie i nauka piosenki Ślady na śniegu
y
(CD); omówienie treści utworu f jest sprawne ruchowo (I 5, 8, 9)
lepi ze śniegu (I 6; IV 18)
f
y „Muzyczne ślady” – zaznajomienie z zapi-
sem nutowym, odczytywanie i odgrywanie
rytmów
Zajęcia w ogrodzie y zabawy: „Śniegowe korytarze”, „Nasz bałwan”
I 2, 5, 6; III 5; IV 18