Page 163 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 163
TYDZIEŃ 12 • Dzień Pluszowego Misia • 161
Pomoce: patyczki, klocki, tacka (blaszka), ściereczka, 2 miseczki, 2 koszyki, 3 piłki, obrazki z różnymi przedmiotami
w różnej liczbie.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Numerki”. N. dzieli dzieci na trzy grupy, nadając im nazwy: Jedynki, Dwójki i Trójki. Dzieci przemiesz-
czają się po sali. Co jakiś czas N. wydaje komendy, a dzieci je wykonują, np.: Jedynki skaczą na lewej nodze. Dwójki
głośno się śmieją. Trójki chodzą na paluszkach.
2. Zabawa „Patyczkowe obrazki”. N. każdej osobie daje garść patyczków. Uczestnicy zabawy mają za zadanie ułożyć po
dwie kompozycje, a następnie wskazać, która z nich jest zbudowana z większej liczby patyczków.
3. Zabawa „Pieczemy ciasteczka”. Dzieci siedzą w kręgu. N. wybiera ochotnika, który razem z nim układa na blaszce klocki-
-ciasteczka. Następnie N. przykrywa je ściereczką – ciasteczka się pieką. Po chwili N. wyciąga ciasteczka z piekarnika,
czyli podnosi ściereczkę, a ochotnik rozkłada je po równo do dwóch miseczek. N. z jednej miseczki zabiera jeden klocek,
dzieci mają za zadanie wskazać miseczkę, w której znajduje się więcej ciasteczek. N. zmienia liczbę klocków-ciasteczek
(zabiera z jednej miseczki, dodaje do drugiej). Dzieci porównują liczby ciasteczek w miseczkach.
4. Zabawa „Piłki w koszykach”. N. stawia przed grupą 2 koszyki. Do jednego wkłada 1 dużą piłkę, a do drugiego – 2 małe
piłki. Dzieci mówią, gdzie jest więcej piłek.
5. „Liczymy przedmioty” – N. pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające różną liczbą przedmiotów. Dzieci mają za zada nie
klasnąć w dłonie lub podskoczyć tyle razy, ile jest przedmiotów na obrazkach.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa skoczna „Kto dłużej skacze?” – przeskakiwanie przez skakankę.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
Piątek temat: Biały miś dla przedszkolaka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dwa niedźwiedzie”. Rozgrywanie gry logicznej
w parach „Kolorowe zakrętki”. Wykonanie sylwety misia z KA – łącznie części włóczką. Ćwiczenia poranne – Zestaw II.
„Białe koraliki” – przewlekanie kółeczek. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie logicznego myślenia, przeliczanie.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Budzimy się”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; III 5, 7; IV 1, 8, 11, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodniczo-plastyczne – biały pluszak. Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – nadchodzi
niedźwiedź”. Rozmowa kierowana na temat niedźwiedzi. Praca plastyczna „Biały niedźwiedź” – wyklejanie sylwety materia-
łami w białym kolorze. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Biały miś”. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne –
Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; IV 8, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Piłka między nogami”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 8; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dwa niedźwiedzie”. Uczestnicy zabawy stoją w kręgu, trzymając się za ręce.
N. wybiera dwie osoby, które wchodzą do środka, chwytają się za ręce i obracają w rytmie rymowanki: Dwa niedź wiedzie
na polanie prezentują nam… np.: skakanie, malowanie. Dzieci-niedźwiedzie wykonują daną czynność, a następnie każde
z nich wybiera kolejną osobę na swoje miejsce.
x Rozgrywanie gry logicznej w parach „Kolorowe zakrętki”. N. przygotowuje plansze posiadające rozrysowane dwie kratki
na kartce A4 (tak jak w zabawie w kółko i krzyżyk). Każda osoba otrzymuje po pięć zakrętek w innym kolorze. Uczest-
niczy ustalają, kto rozpoczyna grę. Pierwszy uczestnik stawia zakrętkę w dowolnym okienku. Zadaniem uczestników
zabawy jest ułożenie trzech zakrętek w ciągu – w trzech okienkach obok siebie: poziomo, pionowo lub po przekątnej.