Page 152 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 152
150 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Przygotowanie materiałów – gotowanie jajek, przecinanie rolek, wycinanie pasków z papieru. Rozdzielenie materiałów
i wykonanie kogucika. Wspólne stworzenie trawnika. Prezentacja prac.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; IV 2, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy ruchowe: „Kto najdalej?”, „Jestem pierwszy”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 8; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa skoczna „Do środka i na zewnątrz”. N układa z liny duże koło. Zadaniem dziecka jest wskoczenie do środka
i wyskoczenie na zewnątrz tak, aby nie dotknąć liny.
x Zabawa utrwalająca „Gdzie ukryły się litery?”. N. przynosi wycinki z gazet (tytuły artykułów lub inne teksty zapisane
wielkimi literami), ewentualnie specjalnie przygotowane i wydrukowane teksty. Każde dziecko wyszukuje i zakreśla
wskazaną przez N. literę (A, O, E, U, I, Y).
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa umuzykalniająca „Ósemki”. Dzieci otrzymują kawałki bibuły (serpentyny). W rytm muzyki biegają
po sali. Na przerwę wszystkie osoby stoją w miejscu i rękami kreślą ósemki.
x Zabawa ruchowa „Wirująca serpentyna”. Dzieci, trzymając serpentynę, wykonują ruchy rąk zgodnie z poleceniami N.
N. mówi: Rysujemy tęczę (ręka przesuwa się od prawej do lewej strony nad głową). Kreślimy koło (koliste ruchy). Obra-
camy się dookoła (obrót wokół własnej osi z wyprostowaną ręką). Odpalamy sztuczne ognie (ruchy od dołu do góry).
Dzieci podczas wykonywania zadania obserwują, jak falują serpentyny.
x Ćwiczenie grafomotoryczne „Do góry i na dół”. Rysowanie linii pionowych od góry do dołu i od dołu do góry.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze z elementami wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Dzieci zwierząt.
Cele:
p
oznanie nazw zwierząt domowych i hodowlanych
ć
wiczenie sprawności językowej poprzez naśladowanie odgłosów
kształtowanie koordynacji wzrokowo-słuchowej
r
ozwijanie spostrzegawczości.
Pomoce: pudełko wypełnione przedmiotami, obrazki przedstawiające zwierzęta hodowlane, domowe i egzotycz-
ne, jajko, łyżka wazowa, pachołki, kredki, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa sensoryczna „Magiczne pudełko”. N. przynosi do sali tekturowe pudełko wypełnione różnymi przedmiotami
kojarzącymi się ze zwierzętami hodowlanymi: podkowa (koń), pióro (np. kogut), jajko (kura), miska (kot, pies). Dzieci
rozpoznają przedmioty za pomocą dotyku, określają cechy przedmiotu: twarde, miękkie, plastikowe, metalowe itp. N.
wprowadza dzieci w tematykę zajęć.
2. Zabawa „Co nie pasuje?”. N. układa obrazki przedstawiające różne zwierzęta. Prosi dzieci o pozostawienie na dywanie
tylko tych, które według nich są zwierzętami domowymi lub hodowlanymi. Pozostałe obrazki dzieci mają odłożyć
na bok.
3. Zabawa „Dzieci zwierząt”. N. ustawia w rzędzie obrazki. Dzieci kolejno je nazywają. Dopasowują obrazki na zasadzie:
dorosły i młody osobnik.
koń/klacz – źrebię indor/indyczka – indyczęta
kot/kotka – kocię baran/owca – jagnię
pies/suka – szczenię świnia – prosię
gęsior/gęś – gąsięta byk/krowa – cielę
kaczor/kaczka – kaczęta kogut/kura – kurczę
4. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Kura i kogut”. N. pokazuje obrazki przedstawiające kurę i koguta. Dzieci opowia-
dają, czym się te zwierzęta od siebie różnią.