Page 150 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 150
148 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
3. Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Pomocne psy.
Pomocne psy
Mopsy, pudle i ratlerki… To przyjaciel i obrońca, W czasie groźnych trzęsień ziemi
Różne pieski są na świecie . domów naszych wciąż pilnuje: człowiek pod gruzami czeka .
Pomagają często ludziom, groźnie warczy, głośno szczeka Gdy go znajdzie pies tropiciel,
przyjaciela w nich znajdziecie . i złodzieja atakuje . bardzo głośno wtedy szczeka .
Gdy osoba niewidoma Kiedy w górach ktoś zabłądzi Przemytnika lub złodzieja
wchodzi na przydrożny chodnik, albo w lesie się zagubi, policjanci złapać mają .
no to pomóc jej w tym może to pies zaraz go wytropi, Policyjne psy szkolone
jej przyjaciel – pies przewodnik . on pomagać bardzo lubi . świetnie im w tym pomagają .
Siedzi dziadek na fotelu Kiedy baca wraz z juhasem Psy są bardzo pracowite,
i o pomoc pieska prosi . w górach owce wypasają, ludziom służą zawsze chętnie .
On z radością służy panu: to owczarki – mądre pieski – Pomagają wszystkim wokół,
miękkie kapcie mu przynosi . zawsze im w tym pomagają . ciągle pracą są zajęte .
Iwona Rup
4. Omówienie treści wiersza. N. zadaje pytania: W jaki sposób psy pomagają ludziom? Kogo ratują? W jakich zawodach
pracują psy? Co sprawia, że są one takie pomocne? (mają doskonały węch, są odważne).
5. Wspólne oglądanie albumu ras psów (pojedynczych zdjęć lub planszy tematycznej). Wskazywanie różnic między psami.
Poznanie nazw najpopularniejszych ras.
6. Zabawa orientacyjno-porządkowa z czworakowaniem „Pieski na spacer, pieski do budy”. N. rozkłada w sali obręcze –
są to budy psów. Na hasło: Pieski na spacer! dzieci czworakują po sali. Na hasło: Pieski do budy! – wchodzą do obręczy.
7. Zabawa ruchowa „Po śladach”. N. rozstawia na podłodze wycięte ślady łap (tyle, ile jest dzieci). Wszystkie w tym samym
kolorze z wyjątkiem jednego śladu. N. wystukuje prosty rytm na bębenku. Kiedy dźwięk ustaje, każde z dzieci odszu-
kuje wolnej łapki i staje na niej. Osoba, która stoi na łapce w innym kolorze, wykonuje zadanie, np.: Podskocz na lewej
nodze. Policz do 10. Wskaż w sali czerwony przedmiot.
8. „Jak troszczymy się o pupila” – wspólne wykonanie plakatu z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Miała baba koguta, barana, prosiaka…
Cele:
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
r
ozwijanie aparatu mowy
r
ozwijanie wyobraźni
p
oznawanie polskiego folkloru.
Pomoce: klawesy (tzw. drewienka) lub tamburyn, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa wprowadzająca „Samochody”. N. zapowiada wycieczkę na wieś, na którą dzieci wyruszą samochodem. W tym
miejscu przypomina zasady zabawy w samochody – gdy N. gra rytmicznie na klawesach lub tamburynie, samochody
jadą; gdy akompaniament cichnie, samochody zatrzymują się i czekają, aż znów pojawi się zielone światło; gdy zmienia
się tempo, samochody wloką się w korku lub mkną po autostradzie itp.
2. Zabawa dykcyjna „Zwierzęta”. N. oznajmia dzieciom, że przyjechały do wiejskiej zagrody. Prosi, aby powiedziały
mu, jakie spotkały tam zwierzęta – ale tylko poprzez naśladowanie odgłosów tych zwierząt. Gdy dzieci już przedstawią
odgłosy, N. proponuje wysłuchanie nagrania z rzeczywistymi odgłosami zwierząt wiejskich (CD).
3. Zabawa słuchowa „Jakie to zwierzę?”. N. odtwarza odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka, a dzieci odgadują i porów-
nują, czy odgłos „zwyczajowy” faktycznie odpowiada odgłosowi prawdziwemu. Następnie N. proponuje wybranie trzech
zwierząt, do których odgłosów dzieci będą się poruszały. Może to być np.: koń, kura, kot.
4. Nauka piosenki ludowej Miała baba koguta (CD). N. opowiada o ludowych piosenkach i przyśpiewkach, które pełniły
dawniej rolę zabawy czy gry towarzyskiej. Często w humorystyczny sposób opowiadały one o życiu codziennym
na wsi. Taką przyśpiewką-zabawą jest właśnie piosenka Miała baba koguta. Zabawa polegała na wymyślaniu wciąż