Page 148 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 148
146 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
2. Zabawa ćwicząca pamięć „Mój zwierzak domowy”. Dzieci siadają w kole. Każdy po kolei wymienia nazwę swojego zwie-
rzaka, jeśli je posiada, np.: Mam kota o imieniu Kropka. Mam pieska, który wabi się Pluto. Po zakończeniu wypowiedzi
N. zadaje pytania dotyczące zwierząt, np.: Kto ma psa o imieniu Pluto? Czy Kropka to kot Oli?
3. Rozmowa kierowana „Czego potrzebuje zwierzę?”. Dzieci podają swoje propozycje. N. rozkłada na dywanie: butelkę
z wodą, pokarm w misce, zabawkę. Wszystkie są przykryte chustami. Odkrywa każde po kolei i wyjaśnia:
x woda – Zwierzę potrzebuje odpowiedniej ilości wody. Zwłaszcza podczas upałów trzeba o tym pamiętać.
x pokarm – Nie należy zapomnieć o pożywieniu. Również o tym, aby nasz pupil nie dostał go za dużo. Pokarm powinien
być wartościowy dla każdego zwierzaka.
x zabawa (ruch) – Każde zwierzę potrzebuje ruchu, spacerów, aktywności.
4. Odszukiwanie par „Zwierzęta w naszych domach”. N. rozkłada po jednej stronie obrazki przedstawiające: żółwia, papugę,
rybki w akwarium, królika, psa, kota, chomika. Po drugiej stronie te same obrazki są odwrócone. Zadaniem dzieci jest
znalezienie obrazka do pary – czyli drugiego takiego samego.
5. Rozwiązywanie zagadek dotyczących zwierząt domowych.
W dużym akwarium sobie mieszkają, Długich dystansów szybko nie pokona.
na sypki pokarm codziennie czekają. (rybki) Nie spieszy się wcale – to nie jego rola.
Powoli stawia swoje kroki.
Merda ogonem, gdy cię widzi, Czasem w skorupie skrywa uroki. (żółw)
wyrażać radość się nie wstydzi.
Czarny, brązowy czy też w kropki – W dużej klatce spaceruje po wiórkach.
to nasz pupil kochany i słodki. (pies) często biega w kolorowych kółkach. (chomik)
6. Zabawa ruchowa „Miska z niespodzianką”. Wybrana osoba zostaje pieskiem, który na chwilę zamyka oczy. W tym czasie
dzieci ukrywają w sali kuleczki w miseczkach – karmę. Po otwarciu oczu piesek wyrusza na poszukiwanie karmy.
W razie trudności grupa podpowiada: Ciepło / Zimno lub nawiguje: W prawo / W lewo itp.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 5). N. odczytuje zagadkę Trampolinka. Dzieci odgadują i nalepiają rozwiązanie.
Następnie same układają zagadki o przedstawionych zwierzętach. Ochotnicy prezentują swoje zagadki przed grupą.
Dzieci podają rozwiązania.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Jedzie pociąg”. Dzieci ustawiają się w pociągu jedno za drugim. Chwytają się za biodra. N. jest kon-
duktorem, który przewozi wszystkie osoby po ogrodzie, pokazując różne zakamarki i opisując je w żartobliwy sposób.
N. zachęca do śpiewania piosenki Jedzie pociąg z daleka.
x Zabawa z piłką „Brązowa małpka”. Dzieci stoją w kole. N. trzyma piłkę i rzuca ją do osoby stojącej naprzeciwko, wyma-
wiając kolor (np.: Czarny). Dziecko łapie i podaje nazwę zwierzęcia w tym kolorze (np.: Czarny kot). Następnie rzuca
piłkę do kolejnej osoby i wybiera inny kolor.
Środa temat: Mój przyjaciel pies.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Kto się ukrył?”. Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Co to
za dźwięk?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Oglądanie atlasów zwierząt. Zabawy z masą solną. Zabawa ruchowa bieżna „Korale”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 2, 6; IV 2, 7, 11, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – mój przyjaciel pies. Utrwalenie
pojęcia przyjaźń; nawiązanie do przyjaźni pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem. „Rysowane masażyki” – ćwiczenie relaksa-
cyjne. Wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony Rup Pomocne psy. Oglądanie albumu ras psów. Zabawy ruchowe: „Pieski
na spacer, pieski do budy”, „Po śladach”. „Jak troszczymy się o pupila” – wspólne wykonanie plakatu z wykorzy staniem róż-
nych materiałów plastycznych. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – miała baba koguta, barana, prosiaka… Zabawa