Page 148 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 148

146  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          2.  Zabawa ćwicząca pamięć „Mój zwierzak domowy”. Dzieci siadają w kole. Każdy po kolei wymienia nazwę swojego zwie-
            rzaka, jeśli je posiada, np.: Mam kota o imieniu Kropka. Mam pieska, który wabi się Pluto. Po zakończeniu wypowiedzi
            N. zadaje pytania dotyczące zwierząt, np.: Kto ma psa o imieniu Pluto? Czy Kropka to kot Oli?
          3.  Rozmowa kierowana „Czego potrzebuje zwierzę?”. Dzieci podają swoje propozycje. N. rozkłada na dywanie: butelkę
            z wodą, pokarm w misce, zabawkę. Wszystkie są przykryte chustami. Odkrywa każde po kolei i wyjaśnia:
               x woda – Zwierzę potrzebuje odpowiedniej ilości wody. Zwłaszcza podczas upałów trzeba o tym pamiętać.
               x pokarm – Nie należy zapomnieć o pożywieniu. Również o tym, aby nasz pupil nie dostał go za dużo. Pokarm powinien
               być wartościowy dla każdego zwierzaka.
               x zabawa (ruch) – Każde zwierzę potrzebuje ruchu, spacerów, aktywności.
          4.  Odszukiwanie par „Zwierzęta w naszych domach”. N. rozkłada po jednej stronie obrazki przedstawiające: żółwia, papugę,
            rybki w akwarium, królika, psa, kota, chomika. Po drugiej stronie te same obrazki są odwrócone. Zadaniem dzieci jest
            znalezienie obrazka do pary – czyli drugiego takiego samego.
          5.  Rozwiązywanie zagadek dotyczących zwierząt domowych.

            W dużym akwarium sobie mieszkają,                Długich dystansów szybko nie pokona.
            na sypki pokarm codziennie czekają.     (rybki)  Nie spieszy się wcale – to nie jego rola.
                                                             Powoli stawia swoje kroki.
            Merda ogonem, gdy cię widzi,                     Czasem w skorupie skrywa uroki.     (żółw)
            wyrażać radość się nie wstydzi.
            Czarny, brązowy czy też w kropki –               W dużej klatce spaceruje po wiórkach.
            to nasz pupil kochany i słodki.     (pies)       często biega w kolorowych kółkach.     (chomik)

          6.  Zabawa ruchowa „Miska z niespodzianką”. Wybrana osoba zostaje pieskiem, który na chwilę zamyka oczy. W tym czasie
            dzieci ukrywają w sali kuleczki w miseczkach – karmę. Po otwarciu oczu piesek wyrusza na poszukiwanie karmy.
            W razie trudności grupa podpowiada: Ciepło / Zimno lub nawiguje: W prawo / W lewo itp.
          7.  Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 5). N. odczytuje zagadkę Trampolinka. Dzieci odgadują i nalepiają rozwiązanie.
            Następnie same układają zagadki o przedstawionych zwierzętach. Ochotnicy prezentują swoje zagadki przed grupą.
            Dzieci podają rozwiązania.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowa „Jedzie pociąg”. Dzieci ustawiają się w pociągu jedno za drugim. Chwytają się za biodra. N. jest kon-
            duktorem, który przewozi wszystkie osoby po ogrodzie, pokazując różne zakamarki i opisując je w żartobliwy sposób.
            N. zachęca do śpiewania piosenki Jedzie pociąg z daleka.
             x Zabawa z piłką „Brązowa małpka”. Dzieci stoją w kole. N. trzyma piłkę i rzuca ją do osoby stojącej naprzeciwko, wyma-
            wiając kolor (np.: Czarny). Dziecko łapie i podaje nazwę zwierzęcia w tym kolorze (np.: Czarny kot). Następnie rzuca
            piłkę do kolejnej osoby i wybiera inny kolor.




          Środa    temat:  Mój przyjaciel pies.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Kto się ukrył?”. Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Co to
          za dźwięk?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Oglądanie atlasów zwierząt. Zabawy z masą solną. Zabawa ruchowa bieżna „Korale”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 2, 6; IV 2, 7, 11, 18, 19

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – mój przyjaciel pies. Utrwalenie
          pojęcia przyjaźń; nawiązanie do przyjaźni pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem. „Rysowane masażyki” – ćwiczenie relaksa-
          cyjne. Wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony Rup Pomocne psy. Oglądanie albumu ras psów. Zabawy ruchowe: „Pieski
          na spacer, pieski do budy”, „Po śladach”. „Jak troszczymy się o pupila” – wspólne wykonanie plakatu z wykorzy staniem róż-
          nych materiałów plastycznych.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – miała baba koguta, barana, prosiaka… Zabawa
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153