Page 147 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 147

TYDZIEŃ 11  •  Mój zwierzak  •  145


            Wtorek    temat:  Potrzeby zwierząt.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa pantomimiczna „Zrób tak jak ja”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rysowanie.
            Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawa ruchowa z kijkami „Płyń, łódko, płyń”. „Paluszkowa rodzina” – wykonywanie
            pacynek na palce. Zabawa równoważna „Podnosimy ciężar”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; IV 1, 8, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – zwierzak i jego potrzeby. Wyjaśnienie pojęcia zwierzęta domowe. Zabawa
            ćwicząca pamięć „Mój zwierzak domowy”. Rozmowa kierowana „Czego potrzebuje zwierzę?”. Odszukiwanie par „Zwierzęta
            w naszych domach”. Rozwiązywanie zagadek dotyczących zwierząt domowych. Zabawa ruchowa „Miska z niespodzianką”.
            Wykonanie ćwiczenia w KP2 – układanie zagadek.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 10; IV 2, 5, 12, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Jedzie pociąg”. Zabawa z piłką „Brązowa małpka”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa pantomimiczna „Zrób tak jak ja”. Dzieci stoją w kole. Wskazana przez N. osoba wchodzi do środka i pokazuje
              wymyślony przez siebie ruch lub minę. Zadaniem dzieci jest odtworzenie dokładnie tego samego.
              x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 4) – rysowanie. Dzieci rysują zwierzę, które hodują w domu. Przedszkolaki, które
              nie mają żadnego zwierzęcia, zastanawiają się, jakie chciałyby mieć. Następnie rysują.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa ruchowa z kijkami „Płyń, łódko, płyń”. Dzieci siadają w rozsypce na dywanie, zachowując odpowiednie odległości.
              N. rozdaje każdemu kijek. Uczestnicy zabawy łapią go oburącz. Wykonując odpowiednie ruchy rąk, naśladują wioślarza.
              x „Paluszkowa rodzina” – wykonywanie pacynek przedstawiających rodzinę (mamę, tatę, brata, siostrę, siebie) na palce
              u jednej dłoni. Dzieci wykorzystują przyniesione stare rękawiczki oraz inne materiały (flamastry, koraliki). N. przyszywa
              we wskazanym przez dzieci miejscu koraliki (jako oczy). Resztę postaci dzieci rysują flamastrem.
              x Zabawa równoważna „Podnosimy ciężar”. Dzieci ustawiają się w różnych miejscach sali. Trzymają kijki za ich końce.
              Najpierw unoszą kijki wysoko, po chwili zakładają je na plecy, uginając ręce w łokciach. W takiej pozycji spacerują
              po sali.



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
            Temat: Zwierzak i jego potrzeby.
            Cele:
              wrażliwienie na potrzeby zwierząt
              u
              p
              oznanie warunków potrzebnych do prawidłowego rozwoju i wzrostu zwierząt
              r
              ozwijanie sprawności ruchowej
              ć
              wiczenie spostrzegawczości.
                 Pomoce: butelka z wodą, miska z karmą, dowolna zabawka dla psa, plastikowe pojemniczki, obrazki przedstawiające
                 zwierzęta, KP2.

            Przebieg zajęć:
            1.  „Zwierzęta domowe” – N. tłumaczy dzieciom, czym różni się zwierzę domowe od innych zwierząt. Mówi: Zwierzę domowe
              to takie zwierzę, które trzymamy w domu, mieszkaniu. To zwierzę, które towarzyszy nam w ciągu dnia i jest przez nas trakto-
              wane jak domownik.
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152