Page 143 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 143
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 141
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy w piaskownicy „Głębokie tunele”. Zabawy ze skakanką.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa w skojarzenia „Pomarańczowa marchewka”. N. wymawia nazwę koloru, a dzieci podają nazwę warzywa lub
owocu, jaki im się kojarzy z tym kolorem, np.: czerwony – truskawka, papryka, pomidor; zielony – ogórek, sałata, szczypiorek.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 3 i ćw. 4, s. 67). Dzieci porównują liczebności dwóch zbiorów i zaznaczają ten zbiór,
który zawiera więcej elementów. Następnie odwzorowują rysunek na kratkach.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Praca plastyczna przy stolikach „Zawijane wzorki”. N. rozdaje dzieciom białe kartki i prosi o zagięcie ich na pół. Następnie
dzieci zanurzają kawałki włóczki w farbach w jesiennych kolorach i układają z nich wzór na jednej stronie kartki.
Po chwili dociskają drugą połowę kartki. Zdejmują włóczkę i odkładają kartki do wysuszenia. Dzieci opisują powstałe wzory.
x Ćwiczenie rozwijające małą motorykę „Anakonda”. Dzieci otrzymują po dwa kawałki plasteliny W różnych kolorach.
Rozgrzewają ją w palcach tak, aby zrobiła się ciepła. Następnie łączą ze sobą kolory, lepiąc węża. Każdy z przedszkolaków
wymyśla imię dla swojego stworka.
x Zabawa skoczna „Skaczący tor przeszkód”. N. ustawia wzdłuż liny małe przedmioty: klocki, muszelki, kamyczki itp.
w odległości ok. pół metra. Zdaniem dzieci jest przeskakiwanie obunóż przez przedmioty.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-przyrodnicze.
Temat: Ciekawe, dlaczego segregujemy śmieci?
Cele:
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze
zdobycie wiedzy na temat właściwego segregowania śmieci
p
oznanie pojęcia recykling
w
drażanie do poznawania i rozumienia świata przyrody.
Pomoce: pojemniki do segregacji śmieci z papieru kolorowego, odpady różnego rodzaju, nożyczki, taśma, klej, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa kierowana na temat segregowania śmieci. N. pyta: Jak myślicie, czy sprzątanie chodników i trawników jest
potrzebne? Co dzieje się ze śmieciami u was w domu? Swobodne wypowiedzi dzieci na temat sprzątania.
2. N. wyjaśnia, że dzięki segregacji odpadów niektóre rzeczy zostają przetworzone ponownie i nadają się do użytku. Przez
to też wysypiska nie wypełniają się tak szybko.
3. N. rozkłada pojemniki na odpady przygotowane z kolorowego papieru: niebieski, zielony, biały i żółty. Obok wysypuje
zebrane przez siebie śmieci, takie jak: papierki po różnego rodzaju żywności, szklaną butelkę, plastikowe opakowania,
gazety, kartony itp. N. wyjaśnia przeznaczenie każdego z nich, a następnie prosi o ich posegregowanie do pojemników:
niebieski: papier, gazety, tektury
żółty: plastik, reklamówki, folie, puszki po konserwach
b
iały i zielony: szkło bezbarwne, szkło kolorowe.
4. „Recykling” – poznanie nowego słowa oraz symbolu recyklingu. Podanie przykładów rzeczy ponownie przetworzonych.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 68). Dzieci wyjaśniają, co łączy przedmioty w ramkach (tworzywo, z jakie zostały
wykonane: metal, plastik, drewno, papier). Następnie dopasowują przedmioty pod ramkami do odpowiednich zestawów.
6. Praca techniczna „Recyklingowa zabawka”. Dzieci wspólnie z N. konstruują zabawki z materiałów przyniesionych z domu
(opakowań po produktach spożywczych, tekturowych pudełek, nakrętek itp.).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-przyrodnicze w terenie.
Temat: Wiemy, jak segregować śmieci.
Cele:
u
wrażliwienie na przyrodę
w
yrabianie postawy szacunku do przyrody