Page 146 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 146
144 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
3. Pytania dotyczące tekstu: Jak miała na imię dziewczynka? Jakie zwierzęta spotkała? Czym została nakarmiona krowa?
Kto towarzyszył dziewczynce i dziadkowi w drodze do domu? Jak nazywa się miejsce, w którym znajduje się dużo zwierząt
hodowlanych?
4. N. pyta: Jakie znacie inne zwierzęta mieszkające na famie? Dzieci wymieniają: kaczka, koza, koń, pies itp. N. pokazuje
obrazki z tymi zwierzętami i prosi o naśladowanie odgłosów, jakie te zwierzęta wydają.
5. Zagadki dotyczące zwierząt.
Długi ogon, cztery łapki, Muczy od samego rana.
wąsik, uszka, nosek gładki. Z jej mleka powstaje śmietana. (krowa)
Grzbiet do góry swój wygina,
kiedy złości się i wspina. (kot) Na swym grzbiecie wozi dzieci.
Długa grzywa w słońcu świeci.
Różowa skóra, kręcony ogonek, W polu pięknie galopuje,
w chlewiku ma swój domek. (świnia) swą prezencją zaskakuje. (koń)
W dzień i w nocy stróżuje,
gospodarstwa pilnuje. (pies)
6. Przy stolikach dzieci oglądają kolejną część kart pracy z pakietu Nowa Trampolina pięciolatka, czyli Karty pracy cz. 2.
N. zwraca uwagę na rysunek (labirynt) na wewnętrznej stronie okładki.
Uwaga: N. może wykorzystać tę stronę w dowolny sposób i w dowolnym czasie podczas zajęć z dziećmi.
Propozycje wykorzystania strony:
wskazywanie najdłuższej/najkrótszej drogi do dziupli
zbieranie jak największej liczby szyszek/żołędzi
rzeliczanie szyszek/żołędzi
p
k
olorowanie.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 3). Dzieci nazywają zwierzęta. Mówią, gdzie można je spotkać.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne z elementami zajęć matematycznych.
Temat: W zagrodzie.
Cele:
u
trwalenie nazw figur geometrycznych
r
ozwijanie zdolności manualnych
integracja grupy poprzez wspólną pracę.
Pomoce: wycięte figury geometryczne, brystol w kolorze zielonym, klej, zapałki, papier kolorowy, nożyczki,
kredki.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do stolików. Nawiązuje do poprzednich zajęć i pyta dzieci, jakie zwierzęta możemy spotkać na farmie.
Prosi o wymienienie tych, które lubią najbardziej. Na środku stołu rozkłada duży brystol, mówiąc: Ta kartka posłuży
nam jako miejsce dla zwierząt, czyli zagroda. Będą mieszkały w niej wszystkie krówki, świnki, kotki i inne zwierzęta stwo-
rzone przez was z materiałów plastycznych.
2. Wspólne ułożenie ogrodzenia. Przyklejanie zapałek płasko dookoła brystolu.
3. Rozdanie dzieciom figur geometrycznych, które będą stanowiły bazę wykonanych zwierząt. Dzieci łączą figury i dodają
różne elementy, posługując się: papierem kolorowym, kredkami, nożyczkami i klejem.
4. Opisanie zwierząt. Nadanie im imion. Nazywanie figur geometrycznych.
5. Przyklejenie powstałych zwierząt na brystolu.
6. Wspólne wymyślenie nazwy dla zagrody i wystawienie pracy przed salą przedszkolną.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Hop, hop, do góry!”. Dzieci naśladują króliki. Skaczą od dołu do góry, podpierając się dłońmi o ziemię.
Po chwili zmieniają układ rąk – podskakują z dłońmi na głowie ułożonymi na kształt króliczych uszu.
x Zabawa dowolna z piłką.
N. prosi dzieci, aby na następne zajęcia przyniosły stare (niepotrzebne) rękawiczki.