Page 151 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 151

TYDZIEŃ 11  •  Mój zwierzak  •  149



              nowych zwrotek. Tak bawiono się np. na wiejskich weselach czy przy darciu pierza. N. proponuje wysłuchanie
              piosenki.



                  Miała baba koguta

                 1 .   Miała baba koguta, koguta, koguta,        3 .   Miała baba prosiaka, prosiaka, prosiaka,
                  wsadziła go buta, do buta . Siedź!               wsadziła go do saka, do saka . Siedź!
              Ref .:   O mój miły kogucie, kogucie,           Ref .:   O mój miły prosiaku, prosiaku,
                  kogucie, kogucie, kogucie, kogucie,             prosiaku, prosiaku, prosiaku, prosiaku,
                  jakże ci tam w tym bucie, w tym bucie,          jakże ci tam w tym saku, w tym saku,
                  w tym bucie, w tym bucie jest?                  w tym saku, w tym saku jest?

                 2 .   Miała baba barana, barana, barana,
                   wsadziła go siana, do siana . Siedź!
              Ref .:   O mój miły baranie, baranie,
                  baranie, baranie, baranie, baranie,
                  jakże ci tam w tym sianie, w tym sianie,
                  w tym sianie, w tym sianie jest?


              Po wysłuchaniu N. podsumowuje charakter utworu. Następuje nauka dwóch zwrotek piosenki.
            5.  Zabawa „Wymyślamy własną wersję przyśpiewki”. N. informuje, że piosenka ma jeszcze wiele zwrotek, a te najpopular-
              niejsze są o kokoszce w pończoszce, indorze we worze, kaczuszce w poduszce itp. Dzieci próbują zaśpiewać zwrotki
              z wymienionymi zwierzętami. Po tym „treningu” N. może zaproponować inne zwierzaki, np. egzotyczne (żyrafę –
              wsadziła ją pod szafę, pingwina – wsadziła do pianina, kanarka – do zegarka itp.).
            6.  Zabawa kończąca zajęcia „Powrót do przedszkola”. N. ponownie gra rytm na drewienkach lub tamburynie. Tym razem
              w drodze powrotnej trzeba będzie:
                 x na pierwszej przerwie – wymienić koło
                 x na drugiej przerwie – wysiąść z samochodu i przetrzeć przednią szybę
                 x na trzeciej przerwie – zjechać do myjni (czwórka dzieci tworzy dwie bramki, a pozostałe dzieci wjeżdżają i po krótkim
                 myciu wyjeżdżają z myjni, pozostałe czekają na swoją kolej).
              Na koniec samochody parkują w garażu – dzieci się kładą i odpoczywają po wycieczce.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Wyścigi z omijaniem przeszkód.
              x Zabawa rzutna „Trafiam, wygrywam – punkty zdobywam!”. N. dzieli dzieci na dwie grupy i ustawia je po równoległych
              stronach. Każdy z uczestników ma dwa rzuty (rzuca żołędziami lub kasztanami do koszyka). Wygrywa ta drużyna, która
              zbierze najwięcej punktów (będzie miała najwięcej trafionych rzutów).




            Czwartek    temat:  Zwierzęta i ich młode.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa skoczna „Do środka i na zewnątrz”. Zabawa utrwalająca „Gdzie ukryły
            się litery?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawa ruchowa umuzykalniająca „Ósemki”. Zabawa ruchowa „Wirująca
            serpentyna”. Ćwiczenie grafomotoryczne „Do góry i na dół” – rysowanie linii.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 4, 8

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze z elementami wspomagania rozwoju mowy – dzieci zwierząt. Zabawa
            sensoryczna „Magiczne pudełko”. Zabawa „Co nie pasuje?”. Zabawa „Dzieci zwierząt”. Zabawa rozwijająca spostrzegaw-
            czość „Kura i kogut”. Zabawa ruchowa rozwijająca zmysł równowagi „Biegnące jajka”. Ćwiczenie logopedyczne „Odgłosy
            zwierząt”. Zabawa pantomimiczna „Jakie to zwierzę?”.   ▶  2. Zajęcia plastyczno-techniczne – kukuryku, koguciku!
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156