Page 151 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 151
TYDZIEŃ 11 • Mój zwierzak • 149
nowych zwrotek. Tak bawiono się np. na wiejskich weselach czy przy darciu pierza. N. proponuje wysłuchanie
piosenki.
Miała baba koguta
1 . Miała baba koguta, koguta, koguta, 3 . Miała baba prosiaka, prosiaka, prosiaka,
wsadziła go buta, do buta . Siedź! wsadziła go do saka, do saka . Siedź!
Ref .: O mój miły kogucie, kogucie, Ref .: O mój miły prosiaku, prosiaku,
kogucie, kogucie, kogucie, kogucie, prosiaku, prosiaku, prosiaku, prosiaku,
jakże ci tam w tym bucie, w tym bucie, jakże ci tam w tym saku, w tym saku,
w tym bucie, w tym bucie jest? w tym saku, w tym saku jest?
2 . Miała baba barana, barana, barana,
wsadziła go siana, do siana . Siedź!
Ref .: O mój miły baranie, baranie,
baranie, baranie, baranie, baranie,
jakże ci tam w tym sianie, w tym sianie,
w tym sianie, w tym sianie jest?
Po wysłuchaniu N. podsumowuje charakter utworu. Następuje nauka dwóch zwrotek piosenki.
5. Zabawa „Wymyślamy własną wersję przyśpiewki”. N. informuje, że piosenka ma jeszcze wiele zwrotek, a te najpopular-
niejsze są o kokoszce w pończoszce, indorze we worze, kaczuszce w poduszce itp. Dzieci próbują zaśpiewać zwrotki
z wymienionymi zwierzętami. Po tym „treningu” N. może zaproponować inne zwierzaki, np. egzotyczne (żyrafę –
wsadziła ją pod szafę, pingwina – wsadziła do pianina, kanarka – do zegarka itp.).
6. Zabawa kończąca zajęcia „Powrót do przedszkola”. N. ponownie gra rytm na drewienkach lub tamburynie. Tym razem
w drodze powrotnej trzeba będzie:
x na pierwszej przerwie – wymienić koło
x na drugiej przerwie – wysiąść z samochodu i przetrzeć przednią szybę
x na trzeciej przerwie – zjechać do myjni (czwórka dzieci tworzy dwie bramki, a pozostałe dzieci wjeżdżają i po krótkim
myciu wyjeżdżają z myjni, pozostałe czekają na swoją kolej).
Na koniec samochody parkują w garażu – dzieci się kładą i odpoczywają po wycieczce.
III Zajęcia w ogrodzie
x Wyścigi z omijaniem przeszkód.
x Zabawa rzutna „Trafiam, wygrywam – punkty zdobywam!”. N. dzieli dzieci na dwie grupy i ustawia je po równoległych
stronach. Każdy z uczestników ma dwa rzuty (rzuca żołędziami lub kasztanami do koszyka). Wygrywa ta drużyna, która
zbierze najwięcej punktów (będzie miała najwięcej trafionych rzutów).
Czwartek temat: Zwierzęta i ich młode.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa skoczna „Do środka i na zewnątrz”. Zabawa utrwalająca „Gdzie ukryły
się litery?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawa ruchowa umuzykalniająca „Ósemki”. Zabawa ruchowa „Wirująca
serpentyna”. Ćwiczenie grafomotoryczne „Do góry i na dół” – rysowanie linii.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 4, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze z elementami wspomagania rozwoju mowy – dzieci zwierząt. Zabawa
sensoryczna „Magiczne pudełko”. Zabawa „Co nie pasuje?”. Zabawa „Dzieci zwierząt”. Zabawa rozwijająca spostrzegaw-
czość „Kura i kogut”. Zabawa ruchowa rozwijająca zmysł równowagi „Biegnące jajka”. Ćwiczenie logopedyczne „Odgłosy
zwierząt”. Zabawa pantomimiczna „Jakie to zwierzę?”. ▶ 2. Zajęcia plastyczno-techniczne – kukuryku, koguciku!