Page 153 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 153
TYDZIEŃ 11 • Mój zwierzak • 151
5. Zabawa ruchowa rozwijająca zmysł równowagi „Biegnące jajka”. Dzieci dzielą się na dwie grupy i ustawiają w rzędach.
W sali rozłożone są pachołki. Pierwsi zawodnicy otrzymują po łyżce wazowej z ugotowanym wcześniej jajkiem. Zada-
niem dzieci jest przejście slalomem, powrót i podanie łyżki z jajkiem kolejnej osobie. Wygrywa ta drużyna, której uczest-
nicy pierwsi przejdą trasę bez upuszczenia jajka.
6. Ćwiczenie logopedyczne „Odgłosy zwierząt”. N. podaje nazwę zwierzęcia. Dzieci kolejno naśladują odgłosy: krowa
– muuu…; świnia – chrum, chrum; kot – miau; pies – hau, hau; koza – meee…; baran – beee…; kura – ko, ko; kogut – kukuryku.
7. Zabawa pantomimiczna „Jakie to zwierzę?”. Dzieci losują kopertę z obrazkiem przedstawiającym zwierzę. Jedna osoba
przedstawia je ruchem i naśladuje odgłos, jaki wydaje. Pozostałe dzieci odgadują zagadkę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Kukuryku, koguciku!
Cele:
r
ozwój zdolności manualnych
wiczenie małej motoryki poprzez wycinanie
ć
warzanie warunków do wspólnej zabawy.
t
s
Pomoce: ugotowane jajka, papier kolorowy, klej, flamastry, rolki po papierze, nożyczki, kredki, bibuła.
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie materiałów:
x wspólne gotowanie jajek na twardo – odliczanie czasu potrzebnego do przygotowania jajka, wsadzenie jajek do zimnej
wody i odczekanie, aż będą chłodne
x wycinanie kolorowych pasków papieru
x przecięcie rolek papieru na pół i obklejenie ich papierem kolorowym bądź zamalowanie flamastrami – według
pomysłu dziecka.
2. Rozdzielenie materiałów i wykonanie kogucika. Każda osoba otrzymuje połowę rolki po papierze, jajko i kolorowe
paski. Delikatnie koloruje kredkami jajko na wybrany przez siebie ciemny kolor (np. czarny lub brązowy). Pokolorowane
jajko umieszcza w połowie rolki („nóżki”) tak, aby nie wypadło. Do rolki przyczepia kolorowe paski (służące jako ogon).
Z papieru kolorowego wycina dziób i korale. Flamastrami dorysowuje oczy.
3. Wspólne stworzenie trawnika – wybiegu dla kogucików. Wycinanie pasków z bibuły o szerokości około 5 cm. Postrzę-
pienie bibuły na kształt trawy i przyklejenie jej na kartonie.
4. Ułożenie kogucików na przygotowanym trawniku. Rozłożenie pracy w kąciku plastycznym.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa skoczna „Kto najdalej”. Dzieci ustawiają się na linii i kolejno skaczą. N. zaznacza odległości i podpisuje (patykiem
lub kredą) inicjałami dzieci. Wygrywa ten, kto skoczył najdalej.
x Zabawa bieżna „Jestem pierwszy!”. Dzieci ustawiają się pod ścianą budynku przedszkola. Po drugiej stronie stoi N.
Wygrywa ten, kto pierwszy dobiegnie do N., okrąży go, wróci do ściany i położy na niej rękę.
Piątek temat: Spotkanie z dogoterapeutą.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa skoczna „Wysoko na linie”. Zabawa logorytmiczna „Zwierzęta na farmie”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawy twórcze: „To, o czym teraz myślę...”, „O co zapytasz Panią Jesień?”. Ekspresja rucho-
wa „Tańczące liście”. Rozpoznawanie odgłosów zwierząt.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 4; III 1; IV 1, 7, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – spotkanie z dogoterapeutą i psem. Zaproszenie na salę gościa – dogoterapeu-
ty z psem. Powitanie z psem. „Jak wygląda pies?” – opisywanie budowy psa. „Dbam o swojego psa” – czynności związane z pie-
lęgnowaniem zwierzęcia. „Pyszne smakołyki” – karmienie. Spacer z psem po przedszkolu. Zabawy z psem w ogrodzie. Poznanie
specyfiki zawodu weterynarza. Zrobienie wspólnego zdjęcia. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; II 10; III 5; IV 18, 19; 20