Page 141 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 141
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 139
Cele:
zapoznanie z literą Y
kształtowanie analizy sylabowej wyrazów
u
sprawnianie aparatu artykulacyjnego
r
ozwijanie zdolności manualnych
doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez odszukiwanie liter w tekście.
Pomoce: lupa, tekst wiersza (napisany drukowanymi dużymi literami), karta z zapisem dużej drukowanej litery Y,
włóczka, kartki papieru, klej, nożyczki, pojemnik z kaszą, papierowe szablony liter, bibuła, kredki, materiały
do wyklejania, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
Koty i psoty
W dużym mieście Olsztynie, gdzie rzeka Łyna płynie,
u cioci Brygidy Błyskotki mieszkały sobie dwa kotki .
Jeden – o imieniu Yeti – bardzo lubił jeść spaghetti .
Drugi kotek to był Yoyo – nigdy nie czuł się nieswojo .
Cioci sympatyczne koty uwielbiały wszelkie psoty .
Jeden ciągle zrzucał garnki, łyżki, miotły i suszarki .
Drugi zaś, na przekór cioci, tylko by przy włóczce psocił .
Rozwijanie i szarpanie – to dla niego jest zadanie!
Nasza ciocia oburzona, a te patrzą spod ogona .
Mówi: – Dość! Niech wasze psoty znikną wnet, bo moje koty
nie są już takie maleńkie, tycie, tycie, tyciusieńkie .
2. Prezentacja dużej drukowanej litery Y.
3. Praca z lupą. Dzieci siadają przy stoliku. Wspólnie odszukują liter Y i wraz z N. zaznaczają je w tekście.
4. N. melodyjnie śpiewa na głosce y. Prosi dzieci, aby powtórzyły za nim nazwę litery, odpowiednio intonując i zmieniając
barwę głosu. Wypowiada: Yyy… jak mruczące koty, piszczące myszki, wielkoludy itp.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 64). Kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery Y. Wodzenie palcem po literze,
rysowanie litery w powietrzu.
6. Zabawa „Literkowe figury”. Na komendę N. dzieci według swojego pomysłu ustawiają się w sposób przypominający literę, np.:
Y – stoją prosto z rękami uniesionymi na kształt litery
O – ręce wyciągają przed brzuch, układają je na kształt litery
A – szeroko rozstawiają nogi, a ręce łączą nad głową.
I – stoją prosto z rękami wzdłuż tułowia
E – czworo dzieci kładzie się na podłodzie: troje prostopadle do kolegi
7. Zabawa „Raz, dwa, trzy – sylabizujesz ty”. Dzieci dzielą na sylaby wyrazy zawierające głoskę y, układając np. woreczki.
Jeden woreczek to jedna sylaba. Przykładowe wyrazy: koty, psoty, okulary, czary, jagody, błyskotki.
8. „Włóczkowe kompozycje” – układanie litery Y z włóczki, przyklejanie powstałych liter na kartkach papieru.
9. Zabawa matematyczna „Ile liter?”. N. zasypuje papierowe litery kaszą. Dzieci wyjmują je i układają na dywanie. Przeli-
czają je. Wskazują, których liter jest najwięcej, a których najmniej.
10. Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2 i ćw. 3, s. 65). Dzieci dzielą na sylaby nazwy zdjęć i rysują tyle kółek, ile jest sylab
w nazwach. Następnie łączą przedstawione fragmenty zdjęcia z pustymi miejscami na zdjęciu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Kocia muzyka.
Cele:
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
sprawnianie aparatu mowy
u
r
ozwijanie wyobraźni słuchowej