Page 137 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 137

TYDZIEŃ 10  •  Ciekawe, dlaczego…  •  135



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Ćwiczenie percepcji słuchowej i reakcji na dźwięk. N. wybiera dwa instrumenty, np. trójkąt i bębenek. Każdemu z nich
              przypisana została odpowiednia reakcja. Na dźwięk tamburynu dzieci skaczą jak żabki. Na dźwięk trójkąta – przeska-
              kują z nogi na nogę.
              x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Co to za obrazek?”. N. zakrywa białymi kartkami obrazki przedstawiające
              zwierzęta. Kolejno powoli odsłania każdy z nich. Dzieci na podstawie fragmentów, odgadują, co znajduje się na obrazku.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa integrująca „Spotkanie pleców”. Dzieci w parach ustawiają się do siebie tyłem, opierając plecy o plecy.
              Rozkładają ręce na boki, unoszą je najpierw wysoko, a później opuszczają nisko. Następnie kierują na bok raz jedną,
              raz drugą rękę.
              x Zabawa w parach „Jestem taki jak ty”. N. dobiera dzieci w pary. Dzieci porównują swoje cechy wyglądu (włosy, oczy itp.).
              Starają się znaleźć jak najwięcej podobieństw.
              x Ćwiczenie rozwijające małą motorykę „Kuleczki”. N. rozdaje dzieciom po kawałku bibuły. Każda osoba przy stoliku
              przerywa bibułę na jak najmniejsze części i zwija palcami kuleczki.



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
            Temat: Cienie na ścianie.
            Cele:
              kształtowanie umiejętności obserwowania
              ć
              wiczenie logicznego myślenia podczas wyciągania wniosków z eksperymentów
              p
              oznanie zasady powstawania zjawiska cienia
              u
              świadomienie roli światła w życiu ludzi, roślin i zwierząt.
                 Pomoce: klocki, latarka, KP1.

            Przebieg zajęć:
            1.  N. przygotowuje wcześniej salę. Stara się, aby wszędzie było ciemno. Zasuwa zasłony, gasi światła. Wprowadza dzieci
              w odpowiednią atmosferę.
            2.  Wysłuchanie recytacji wiersza.


                  Nocny spacer

              Ciemną nocą przez ogródek spacerował leśny ludek .
              Skacze kamyk po kamyku, aż tu nagle – fiku-miku! –
              stłukł dwie lampki z porcelany oraz kubek farbowany .

              Widzi ciemność dookoła . Myśli głośno: – Przejść nie zdołam .
              Co mam zrobić w środku nocy? Gdzie poszukać mam pomocy?
              Umówiłem się z kolegą, by układać nowe lego!

              Nagle księżyc się pochylił, błysnął światłem i po chwili…
              Bardzo skrzata rozbawiło to, co przed nim się zjawiło .
              To był CIEŃ! Zgadnijcie jaki, moje miłe przedszkolaki!


            3.  Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu: Do kogo zmierzał leśny ludek? Co się wydarzyło po drodze?
              Jak się czuł? Kto przyszedł mu z pomocą? Co rozbawiło leśnego ludka?
              Dzieci wspólnie zastanawiają się, jakiego kształtu był cień, który rozbawił leśnego ludka.
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142